Gå til innhold

Urolig søvn.

Gjest Stjerner i natten...

Anbefalte innlegg

Gjest Stjerner i natten...

Har i veldig mange år vært plaget med urolig søvn. Jeg drømmer svært virklighetstro drømmer som jeg kan fortelle i deltaljer om hvis jeg vil det. Husker detaljer og følelser veldig.

Disse drømmene er slitsomme, de innebærer høyt tempo, situasjoner som gir sterke følelser osv. Jeg sitter på morgenen med kaffekoppen og hode og hender rister.

Noen små perioder kan det være roligere. Er engstelig nå for på nyåret skal jeg ut i jobb etter å ha gått hjemme noen år. Hjemme kan jeg jo ta meg den tiden det er å roe seg, men på jobben må jeg jo være mer "våken".

Har gått på tre forskjellige ad. i en tre års tid, nå bruker jeg Aurorix.(Før : Cipramil og Efexor )

Diagnosene er posttraumatisk stressyndrom, somatiseringslidelse, angst, depresjon.

Klarer meg ganske bra daglig, men trenger å bli kvitt dette problemet, for drømmene kan følge meg fra morgenen og gi depresjoner og tristhet.

Hva kan jeg gjøre ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131074-urolig-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har posttraumatisk stresssyndrom (PTSD) er det noe veldig ubehagelig du sliter med ettervirkninger av. (Et "traume" - posttraumatisk betyr jo "etter-traume") Da er det ikke rart at du har mareritt etc.

Har du noen du kan snakke med om det som skjedde? Som kan hjelpe deg å få igjen tryggheten? Hjelpe deg å få ut sinnet hvis noen gjorde deg ille? Gi deg lov til å gjenoppleve det og bearbeide det i våken tilstand? Hjelpe deg å forstå at du selv ikke hadde noe skyld i det som skjedde? Dette kan være veldig slitsomt på kort sikt, men hjelpe mye på litt lengre sikt.

Avspenningsøvelser, gjøre hyggelige ting som gir varme og ro i kroppen, morsom mosjon, kan også være god hjelp.

Kaffekopp skriver du - vet du at ikke kaffen øker angsten? For noen gjør den det.

Spiser du sunt - vitaminer, mineraler, tran etc? Kroppen blir veldig sliten av PTSD og trenger god næring.

Noen har også nytte av forsiktig fotsoneterapi etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131074-urolig-s%C3%B8vn/#findComment-803464
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...