Gå til innhold

Unormalt?

Gjest OleDole1980

Anbefalte innlegg

Gjest OleDole1980

Jeg er en gutt og lurer på et par ting og håper at noen kan svare meg på de:

1) er det normalt at når man er 23 år at man ikke har vært i noen type forhold? ikke hatt kjæreste i det hele tatt?

2) er det unormalt å ikke ha hatt sex når man er 23-24?

3) er det unormalt å ikke tørre å snakke med jenter selv om man er 23?

4) er det unormalt å ikke kjenne en eneste jente i klassen sin ( i dette tilfellet, meg, BI)

5) hvorfor tenker gutter hele tiden på jenter? altså når man er ute på byen at man på liv og død skal ha dame? (jeg er ikke homo men bare lurer på dette)

6) hvorfor får de slemme guttene damer i bøtter og spann mens de snille ikke får noe?

7) hva skal til for å tørre å flørte med jenter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Jeg har ikke sett noen statistikk, så jeg vet ikke hvor mange % av 23-åringer som ikke har hatt kjæreste eller sex. Men hvis du lurer på om det er for sent, om det betyr at du ikke får det, så er ikke det tilfelle.

Jeg kjenner selv flere som har vært i din situasjon som nå er lykkelig gift/samboer.

Noen får kjærester/har sex fordi de tror de må, fordi alle andre gjør det. Hvis du ikke har truffet noen du liker, har vært mye i rene guttemiljøer osv, trenger du jo ikke har truffet noen aktuell kandidat ennå.

Ikke tro at alle andre er så innmari erfarne som de later som, og ikke tro at alle jenter liker verdensmestre, slik er det ikke i virkeligheten.

Hvis du er sjenert overfor jenter - hva med å omgås dem i mer uforpliktende former - i gruppearbeid på studiene, i fritidsaktiviteter med begge kjønn osv. Da kan du jo studere "spillereglene" og bli kjent med dem uten prestasjonspress.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805165
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en sammenheng i dine spørsmål.

3. Det er ikke som det skal være når en i en alder av 23 år ikke tør å smnakke med jenter. Sannsynligvis skyldes dette en lidelse som kalles sosial fobi.

Som en følge av 3, følger 4, 1 og 2 i kronologisk rekkefølge. Det betyr at om du fikk orden på 3, ville 4, 1 og 2 komme som et naturlig resultat.

5. Gutter tenker ikke hele tden på jenter. De tenker også på kamerater, fotball, fisking, fag, fjellturer, fallskjermhopping osv.

Men det synes som om de fleste mennesker har et ønske om et liv i etparforhold. Derfor tenker en mye på det annet kjønn. Hormoner påvirker sinnet vårt i den retning.

6. Husk at vi er dyr. Hunnene vil parre seg med de sterkeste og mest dominante hannene. Dessverre har vi i Norge liten kultur for å vise styrke og dominans uten at det er på "slemme" områder, men det er mulig.

Jeg tror det var Kissinger som sa at "Makt er sexy".

7. Det henger semmen med 3. En må tørre å snakke for å kunne flørte. Selvtillit er en stor fordel. Dessuten er det der som ellers i livet: Øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805339
Del på andre sider

Gjest Tristamento

3. Det er ikke som det skal være når en i en alder av 23 år ikke tør å smnakke med jenter. Sannsynligvis skyldes dette en lidelse som kalles sosial fobi.

Som en følge av 3, følger 4, 1 og 2 i kronologisk rekkefølge. Det betyr at om du fikk orden på 3, ville 4, 1 og 2 komme som et naturlig resultat.

5. Gutter tenker ikke hele tden på jenter. De tenker også på kamerater, fotball, fisking, fag, fjellturer, fallskjermhopping osv.

Men det synes som om de fleste mennesker har et ønske om et liv i etparforhold. Derfor tenker en mye på det annet kjønn. Hormoner påvirker sinnet vårt i den retning.

6. Husk at vi er dyr. Hunnene vil parre seg med de sterkeste og mest dominante hannene. Dessverre har vi i Norge liten kultur for å vise styrke og dominans uten at det er på "slemme" områder, men det er mulig.

7. Det henger semmen med 3. En må tørre å snakke for å kunne flørte. Selvtillit er en stor fordel. Dessuten er det der som ellers i livet: Øvelse gjør mester.

Du skriver at kvinner er som dyr og (derfor?) søker de sterkeste og mest dominante menn.

Hva om en mann på 23 år IKKE er så sterk og/eller dominant. Kanskje han er omsorgsfull, beskjeden, uselvisk. Og derfor uniteressant for kvinner.

Kan det være en mulighet til at han ikke har fått oppleve sex i en alder av 23/24? ...rett og slett fordi ingen kvinner vil ha ham?

Dine sosiobiologiske betraktninger er interessante, men kanskje det fins noen som kan gi et alternativt -- mer humanistisk orientert -- syn?

Takk for et interessant innlegg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805351
Del på andre sider

Gjest ikke nå nei

Gutter tenker ikke alltid på jenter, sier du. Jeg går til psykolog, og da jeg etter ett år i terapi, turde å fortelle ham at jeg ble voldtatt som 15 åring, av en jevngammel gutt, fikk jeg til svar at 16 årige gutter tenker på jenter HELE tiden, og at det derfor ikke nødvendigvis var "ondskap" som førte til at han voldtok meg. Han viste til den ene TINE-reklamen, med han pubertetsungdommen som åpner kjøleskapet, mens du hører tankene hans, som er: "damer, damer, damer, damer, damer, damer, damer, damer, damer.." helt til kjøleskapsdøren går igjen.

Jeg fikk forståelsen av at dette bare dreide seg om "hormoner i fri flyt", og at det derfor ikke var så "farlig". Jeg har ikke snakker mer om det siden, for det gjorde rett og slett litt vondt, jeg orker ikke å tenke på at frie hormoner skal unnskylde det han gjorde mot meg, eller begrunne en voldtekt på noe vis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805400
Del på andre sider

Gjest OleDole1980

Hei

Nå er det ikke så ille at jeg ikke kan snakke med jenter. Jeg spiller fotball og har mange venner (gutter) og ser ikke på meg som asosial. Det var likevel interessant å høre det du skrev. Hva kommer sosial fobi av og hvordan kan det løses?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805427
Del på andre sider

Annonse

Hei

Nå er det ikke så ille at jeg ikke kan snakke med jenter. Jeg spiller fotball og har mange venner (gutter) og ser ikke på meg som asosial. Det var likevel interessant å høre det du skrev. Hva kommer sosial fobi av og hvordan kan det løses?

Ut fra det du skriver i punkt 3, antok jeg at du ikke turde snakke med jenter.

Det er kanskje for mye tatt i når jeg skriver at du har sosiel fobi. Kanskje du bare er sjenert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805442
Del på andre sider

Gjest OleDole1980

Ut fra det du skriver i punkt 3, antok jeg at du ikke turde snakke med jenter.

Det er kanskje for mye tatt i når jeg skriver at du har sosiel fobi. Kanskje du bare er sjenert?

Sjenert er nok ordet. Jeg er ikke sikker på hva som ligger i begrepet sosial fobi men det tor jeg ikke at jeg har.

En ting til jeg stusset over var det du sa at kvinner tiltrekkes sterke menn. Jeg nekter å tro at alle menn er så sterke og at alle kvinner tenker likt. Det er vel en generalisering som jeg jeg er veldig skeptisk til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805470
Del på andre sider

Sjenert er nok ordet. Jeg er ikke sikker på hva som ligger i begrepet sosial fobi men det tor jeg ikke at jeg har.

En ting til jeg stusset over var det du sa at kvinner tiltrekkes sterke menn. Jeg nekter å tro at alle menn er så sterke og at alle kvinner tenker likt. Det er vel en generalisering som jeg jeg er veldig skeptisk til.

"hvorfor får de slemme guttene damer i bøtter og spann mens de snille ikke får noe?"

I spørsmålet ditt ligger det vel også en overgeneralisering? En kan vel ikke påstå at alle menn som har kjærest er slemme?

Men du påpeker en viktig trend som mange andre også har sett. I den værste feministtida (tror det var på slutten av 70-tallet) kom det jo klager fra menn med fotformsko. De klaget over at de kvinnene som utalte at de ønsket seg slike menn, bare ville prate med dem. Knulle gjorde de med andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805505
Del på andre sider

Gjest alternativer

Gutter tenker ikke alltid på jenter, sier du. Jeg går til psykolog, og da jeg etter ett år i terapi, turde å fortelle ham at jeg ble voldtatt som 15 åring, av en jevngammel gutt, fikk jeg til svar at 16 årige gutter tenker på jenter HELE tiden, og at det derfor ikke nødvendigvis var "ondskap" som førte til at han voldtok meg. Han viste til den ene TINE-reklamen, med han pubertetsungdommen som åpner kjøleskapet, mens du hører tankene hans, som er: "damer, damer, damer, damer, damer, damer, damer, damer, damer.." helt til kjøleskapsdøren går igjen.

Jeg fikk forståelsen av at dette bare dreide seg om "hormoner i fri flyt", og at det derfor ikke var så "farlig". Jeg har ikke snakker mer om det siden, for det gjorde rett og slett litt vondt, jeg orker ikke å tenke på at frie hormoner skal unnskylde det han gjorde mot meg, eller begrunne en voldtekt på noe vis.

Hvis du er sikker på at du ikke misforsto denne psykologen, burde du bytte over til en annen og dessuten rapportere ham til Fylkeslegen eller hva som er rette instans. Dette er grovt!

Hvis han virkelig mente at en klønete 16-åring full av hormoner ikke kan gjøre stor skade på deg, siden han ikke er ondskapsfull, da er han ikke bra psykolog for deg!! Men det har jo vært en herværende professor i psykiatri i media og påstått at senskader etter seksuelle overgrep er overdrevet. Så da er det ikke så lett...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805527
Del på andre sider

Gjest trrrish

Det er ikke alltid sånn. De tre kjærestene jeg har hatt gjennom livet, har alle vært kjempesnille. og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte. Han må være snill! Kjempesnill!

en periode bodde jeg med en fyr (ikke kjæreste) og i det øyeblikket han truet med å slå meg, ringte jeg politiet og fikk han ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805537
Del på andre sider

Gjest OleDole1980

"hvorfor får de slemme guttene damer i bøtter og spann mens de snille ikke får noe?"

I spørsmålet ditt ligger det vel også en overgeneralisering? En kan vel ikke påstå at alle menn som har kjærest er slemme?

Men du påpeker en viktig trend som mange andre også har sett. I den værste feministtida (tror det var på slutten av 70-tallet) kom det jo klager fra menn med fotformsko. De klaget over at de kvinnene som utalte at de ønsket seg slike menn, bare ville prate med dem. Knulle gjorde de med andre.

Jeg er helt enig i at det ligger en ubevisst overgeneralisering i spørsmålet mitt. Det er også godt mulig at jeg muligens ikke har sett noe annet til det at jeg uttaler meg slikt.

Der jeg bor er det mange innvandrer og det virker som om jentene tiltrekkes noe voldsomt av dem siden mange av de guttene er kriminelle og ikke fullt så snille. Det er derfor jeg lurte på dette siden det virker som om de rolige guttene som heller trener og slikt at de ikke blir lagt merke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805566
Del på andre sider

Annonse

Gjest uten signatur

Hvis du er sikker på at du ikke misforsto denne psykologen, burde du bytte over til en annen og dessuten rapportere ham til Fylkeslegen eller hva som er rette instans. Dette er grovt!

Hvis han virkelig mente at en klønete 16-åring full av hormoner ikke kan gjøre stor skade på deg, siden han ikke er ondskapsfull, da er han ikke bra psykolog for deg!! Men det har jo vært en herværende professor i psykiatri i media og påstått at senskader etter seksuelle overgrep er overdrevet. Så da er det ikke så lett...

Du TROR liksom det nytter å komme til Fylkeslegen å gjengi noe en psykolog har sagt, og så tro at de gjør noe med det?

Jeg har prøvd! Har du oppsøkt en psykolog, så tar de det for gitt at det er DU som er ute etter å skape trøbbel for terapeuten din. Virker det som. Til meg sa de rett ut at dette gjør vi ikke noe med. De skrev ikke ned et ord engang. Så hvordan få system da? Nytter jo ikke gå hver for seg å huske på hvem i fylket som har begått overtramp. Har mistet troen på det systemet der jeg. Og det jeg anmeldte var ikke en sleivkommentar, men at en terapeut gav meg sårbare opplysninger om en jeg kjenner til som også gikk der. Han gav meg også opplysninger jeg ikke kjente til om en pasient et sted jeg jobbet.

Men som sagt, fylkeslegen var ikke interessert i min rapportering. Så da så. Da vil de vel ha slik ukultur innen helsevesenet da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805606
Del på andre sider

Jeg vil tro at en av de viktigste faktorene du kan jobbe med er å få bedre selvtillit - dette vil helt sikkert hjelpe deg i forhold til damer.

Det fins selvsagt mange egenskaper som gjør en partner attraktiv, og hvilke trekk en legger vekt på vil variere fra person til person; det gjelder både for menn og kvinner. Forhold mellom kjønnene er også av ulik art - en etablert distinksjon i psykologien er skillet mellom lidenskapelig (passionate) og medfølende (compassionate) kjærlighet.

Makt og styrke (eller inntrykket av dette) spiller nok en rolle, men det er liten grunn til å fokusere ensidig på dette. Det skulle altså ikke være nødvendig å bli krigsforbryter, som Kissinger, for å få seg dame.

Se ellers:

http://www.mentalhelp.net/psyhelp/chap10/

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805677
Del på andre sider

Gjest alternativer

Du TROR liksom det nytter å komme til Fylkeslegen å gjengi noe en psykolog har sagt, og så tro at de gjør noe med det?

Jeg har prøvd! Har du oppsøkt en psykolog, så tar de det for gitt at det er DU som er ute etter å skape trøbbel for terapeuten din. Virker det som. Til meg sa de rett ut at dette gjør vi ikke noe med. De skrev ikke ned et ord engang. Så hvordan få system da? Nytter jo ikke gå hver for seg å huske på hvem i fylket som har begått overtramp. Har mistet troen på det systemet der jeg. Og det jeg anmeldte var ikke en sleivkommentar, men at en terapeut gav meg sårbare opplysninger om en jeg kjenner til som også gikk der. Han gav meg også opplysninger jeg ikke kjente til om en pasient et sted jeg jobbet.

Men som sagt, fylkeslegen var ikke interessert i min rapportering. Så da så. Da vil de vel ha slik ukultur innen helsevesenet da!

Jeg mente aller mest å støtte deg i at dette var ille.

Jeg har selv prøvd en psykolog som var helt på bærtur, som projiserte egne problemer over på meg, det var helt uhyggelig nifst. Jeg ga henne heldigvis opp etter første time, men tenker med gru på hva hun kanskje gjør mot andre.

Slik oppførsel er helt umulig å dokumentere, det er jo i utgangspuktet jeg som er den syke. Så jeg ga opp uten en gang å prøve å klage. Men jeg hadde kanskje trodd at du hadde en bedre sak........

Og etter slikt som linken her kan man jo bli mørkredd:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/d126772.htm

Moralen får bli at man får følge sin egen magefølelse. Så får vi håpe at klage- og kontrollinstansene blir bedre etter hvert. Mager trøst..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-805707
Del på andre sider

Gjest ikke nå nei

Jeg ble veldig såret da dette skjedde. Etterhvert tenkte jeg på at det kanskje var jeg som hadde misforstått ham, eller noe, men dette er en stund siden nå, og han har på ingen måte villet snakke om overgrepet siden. Noe jeg finner vanskelig siden det etter min mening ligger mye problemer med rot i det som skjedde den gangen.

I tillegg har denne psykologen nå nylig vært omtalt og kritisert i media på grunn av en lignende sak, med en jente som ble misbrukt av en ansatt på skolen hun gikk på. Psykologen frarådet henne å fortelle noe til foreldrene om dette, og siden hun aldri sa noe til andre enn psykologen, kunne misbruket bare fortsette.

Utover dette, finner jeg det vanskelig å skulle bytte behandler, fordi jeg "trives godt" med ham, jeg er trygg på ham. Disse tingene synes jeg er litt vanskelig, dog..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-806002
Del på andre sider

Gjest ikke nå nei

Jeg mente aller mest å støtte deg i at dette var ille.

Jeg har selv prøvd en psykolog som var helt på bærtur, som projiserte egne problemer over på meg, det var helt uhyggelig nifst. Jeg ga henne heldigvis opp etter første time, men tenker med gru på hva hun kanskje gjør mot andre.

Slik oppførsel er helt umulig å dokumentere, det er jo i utgangspuktet jeg som er den syke. Så jeg ga opp uten en gang å prøve å klage. Men jeg hadde kanskje trodd at du hadde en bedre sak........

Og etter slikt som linken her kan man jo bli mørkredd:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/d126772.htm

Moralen får bli at man får følge sin egen magefølelse. Så får vi håpe at klage- og kontrollinstansene blir bedre etter hvert. Mager trøst..

ville bare si at det ikke var jeg som skrev innlegget fra "uten signatur". Jeg kaller meg bare "ikke nå nei" i denne tråden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-806004
Del på andre sider

Gjest alternativer

ville bare si at det ikke var jeg som skrev innlegget fra "uten signatur". Jeg kaller meg bare "ikke nå nei" i denne tråden.

Var litt i tvil, også i innholdet, men det hender jo at folk har flere nick. Beklager sammenblandingen!

En psykolog som nekter å snakke om et emne som er viktig for deg??? Som er kritisert i media for dårlig håndtering av samme type emne? Dette høres veldig underlig ut for meg.

Hva slags grunn angir han for å nekte å snakke om dette? Hva hvis dette er hovedemnet ditt -kaster du ikke da bort tid og penger? Hvordan kan du da være trygg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-806074
Del på andre sider

For det første, så er det mange vellykkede forhold som er tuftet mellom mennesker som ikke har hatt sex før fylte 23-24-25 osv. Tror ikke alderen har noe å bety her. Jeg tror at et følsomt menneske kan bli en god elsker. Det viktige her, er kommunikasjonen. Så det er det du må arbeide med, å kunne tørre å åpne deg for mennesker av det motsatte kjønn.

Hva med å betrakte dem som venner i første omgang? Å kunne ta en omgang med bordtennis f.eks. Dette gir fordeler på mange måter. Noen jeg kjenner godt syntes faktisk det var litt spennende å spille bordtennis med meg, fordi enkelte kroppsdeler ikke holdt seg stille under spillet....:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131330-unormalt/#findComment-806094
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...