Gå til innhold

e-post kontakt med behandler

Anbefalte innlegg

Har begynt hos ny psykolog som jeg ennå ikke stoler på. Alikevel så bryr hun seg veldig mye om meg. Stiller opp for meg så godt hun kan selv om jeg ikke klarer å åpne meg helt for henne.

I går sendte jeg mail til henne og fortalte hvor ille nyttårsaften hadde gått. I dag fikk jeg mail tilbake fra henne med spørsmål om hun kunne ringe meg senere på ettermiddagen/kvelden.

Da hun sendte sms for å høre om hun kunne ringe var jeg ikke i form til å prate med henne på telefonen. Etter litt fram og tilbake endte det med at vi skrev e-post til hverandre fram og tilbake en lang stund.

I disse mailene som ble sendt fram og tilbake fikk jeg sagt mye mer enn jeg noen gang ville turt å fortelle henne face to face eller på telefonen. I kveld merket jeg for alvor hvor mye lettere det kan være å skrive ting til behandleren sin å få skriftlig tilbakemelding.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131349-e-post-kontakt-med-behandler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uten signatur

Du er kjempeheldig som har fått en 'moderne' behandler. En slik kunne jg også trengt. Jeg er også mye flinkere til å være åpen og få ting fram korrekt skriftlig.

Men mine to behandlere har ikke hatt mail. Ikke akkurat datafolk nei. Og de har også vært lite interessert i å lese 'brev' fra meg. De skjønte liksom ikke den der. Sistte i stolenog fortelle (eller holde kjeft) var tydeligvis de opplært i.

Vi får håpe det vokser fram en gruppe behandlere etterhvert som tør tenke nytt og ikke minst PRØVE UT det de tenker!

Jeg synes også det er mye enklere å skrive enn å prate om dyptliggende ting. Det er lettere å bare si det rett ut som det er, og ikke være så redd for å si det som det er når man får skrive det ned. Og det er også lettere å finne frem de dypeste tankene sinde synes jeg, når jeg sitter aleine for meg selv uforstyrret og kan tenke mellom mine egne ord...

Skulle ønske jeg også kunne maile med behandleren min.

Er det anlig at man kan gjøre det noen ganger?

Jeg synes også det er mye enklere å skrive enn å prate om dyptliggende ting. Det er lettere å bare si det rett ut som det er, og ikke være så redd for å si det som det er når man får skrive det ned. Og det er også lettere å finne frem de dypeste tankene sinde synes jeg, når jeg sitter aleine for meg selv uforstyrret og kan tenke mellom mine egne ord...

Skulle ønske jeg også kunne maile med behandleren min.

Er det anlig at man kan gjøre det noen ganger?

Teknologien er der i dag til at man kan få sikre linjer slik at man vet at ikke sensitiv informasjon kommer på avveie. Det som nå gjenstår er å få psykologene/behandlerne til å få troen på at e-post som en del av samtale terapi er veien å gå.

Det skal starte opp et prosjekt der man skal ha 3 mnd samtaleterapi, 3 mnd e-post kontakt og så 3 mnd samtale terapi igjen. Når dette prosjektet er ferdig skal det evalueres og forhåpentligvis ender det med at behandlere tar e-post i bruk som en del av en behandling.

Annonse

Kizza1365380506

En får liksom mer tid til å tenke når en skriver. Kan redigere og lese over hva en sier. Jeg synes også det er letter å skrive enn å fortelle. En av grunnene er at jeg ikke kan fordra å snakke om meg selv og mine følelser.

Kjempefint at du har fått en slik mulighet.

Mvh

Teknologien er der i dag til at man kan få sikre linjer slik at man vet at ikke sensitiv informasjon kommer på avveie. Det som nå gjenstår er å få psykologene/behandlerne til å få troen på at e-post som en del av samtale terapi er veien å gå.

Det skal starte opp et prosjekt der man skal ha 3 mnd samtaleterapi, 3 mnd e-post kontakt og så 3 mnd samtale terapi igjen. Når dette prosjektet er ferdig skal det evalueres og forhåpentligvis ender det med at behandlere tar e-post i bruk som en del av en behandling.

Skal dette prosjektet skje på flere plasser i landet? Over alt? Det burde de gjøre ivertfall...

Skal dette prosjektet skje på flere plasser i landet? Over alt? Det burde de gjøre ivertfall...

Jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at min psykolog søkte om å få midler til dette prosjektet og at hun sammen med telemedisin skal gjennomføre dette prosjektet. Om det er andre psykologer som skal være med i prosjektet sammen med sine pasienter det vet jeg ikke.

Jeg er i allefall veldig glad for at jeg får være med på dette prosjektet.

Jeg håper e-post som en del av behandlingen blir tilgjengelig for alle veldig snart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...