Gå til innhold

Hvorfor så mye om psykopati her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært borte fra doktoronline en liten stund, men når jeg popper innom, så leser jeg med stor interesse her på psykiatri-forumet. Litt fordi jeg selv jobber innen feltet, men også fordi jeg har mine egne smertefulle erfaringer som jeg ønsker å dele med noen og kanskje også avogtil kan jeg være til hjelp.

Jeg er et psykopat-offer, hvis jeg skal forsatt tillate meg å kalle meg et offer. Men uansett, sånn er det.

Og nå havner jeg altså her og blir bombadert med en haug om psykopati på dette forumet. Ok, javel, det er interessant, men samtidig noe herk. Hvorfor er det så enormt mye om dette akkurat nå?

Jeg reagerer også på denne Rune Fardal som besvarer en hel haug av spørsmål om dette emnet. Hvem er han? Og hvorfor betviler han NHD's kompetanse om psykopati? Min erfaring med NHD er at på dette feltet kan han faktisk en hel del, og han har hjulpet meg mange ganger. Det blir for dumt å betvile fagpersoner på den måten.

Selvsagt er jeg enig med denne Fardal i at psykopat-ofre har en evne til å gjenkjenne psykopater, men da syns jeg det er viktig å poengtere at dette gjelder psykopatofre som har bearbeidet sine erfaringer og fått hjelp for dem.

Vi ser jo at mange som ikke gjør nettopp det, kan være tilbøyelige for å gå på den samme smellen igjen. Det sier selvsagt også noe om den makten en psykopat har over et annet menneske.

Er denne Fardal en ny fagperson på forumet?

Eller er det blitt bedt om hans kompetanse på psykopati fordi det er mange her som er ofre?

Jeg forstår ikke helt, har bare skumlest en del av innleggene hans.

Jeg skriver rett og slett nå fordi jeg blir fryktelig forvirret over at det er å mye stoff om psykopati her nå, samt at jeg ikke helt forstår hvem denne Fardal er...?

Kan noen forklare...?

Mvh

Hope

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg kan ikke svare på det du spør om, men stiller meg de samme spørsmålene.

Vet ikke om det stemmer, men jeg har en teori om at hvis en har vært utsatt for en "drittsekk", har man et behov for å skjønne denne personen (hvorfor behandlet du meg slik?), og det er lett å stemple vedkommende som Psykopat. Det er lettere for "offret" å forholde seg til og skjønne dette menneske hvis det er sykt på en måte, selv om "drittsekk" også kan være sykt om noen skjønner hva jeg mener.

Uten at jeg betviler at det er mange ekte psykopater, altså de som oppfyller diagnosekriteriene.

Gjest Rune Fardal
Skrevet

Kjære Hope!

Jeg har aldri utalt at jeg betviler NHD sin kompetanse her!

Tvert imot verdsetter jeg hans råd slik mange andre gjør.

Ville bare si det!

Skrevet

Kjære Hope!

Jeg har aldri utalt at jeg betviler NHD sin kompetanse her!

Tvert imot verdsetter jeg hans råd slik mange andre gjør.

Ville bare si det!

Ok,takk for at du sa det. :-) Jeg tok han nok litt i forsvar skjønner du, i og med at jeg selv har fåt mange gode råd fra ham, og lært en hel del av det han skriver.

Ellers har jeg skjønt at du er leder av foreningen for psykopat-ofre, er det sånn?

Ser du kan en hel masse, og forhåpentlig vil du og NHD (og noen av oss andre med våre erfaringer) utfylle hverandre her.

Velkommen iallefall :-)

Skrevet

http://www.sfm.no/Arkiv-2003/Art-Nov-03/06.11-narsissisme.htm

Dette sier litt, men jeg er Leder av

Landsforeningen for psykopat Ofre,

tidligere

Støtteforeningen for psykopat Ofre.

Ble du noe klokere?

Ok, ja, det sa meg litt mer.

:-) Takker!Jeg har såvidt vært borti landsforeningen, og syns det er stort at dere finnes!

Beklager at jeg oppfattet det slik at du betvilte NHDs' kompetanse. Har bare skumlest en del av dine innlegg.

Mvh

Gjest Rune Fardal
Skrevet

Ok,takk for at du sa det. :-) Jeg tok han nok litt i forsvar skjønner du, i og med at jeg selv har fåt mange gode råd fra ham, og lært en hel del av det han skriver.

Ellers har jeg skjønt at du er leder av foreningen for psykopat-ofre, er det sånn?

Ser du kan en hel masse, og forhåpentlig vil du og NHD (og noen av oss andre med våre erfaringer) utfylle hverandre her.

Velkommen iallefall :-)

Som de sier på Thai:

Mai Pen Rai!

(det er OK, det gjør ikke noe!)

Gjest Rune Fardal
Skrevet

Men er du enig i at det kanskje er LITT mye fokusering på psykopati på dette forumet nå?

Jeg må si jeg synes det tar litt vel overhånd nå....

Poenget med fokus er å få denne pf opp av tabu-boksen slik at den kan snakes om!

Så forhåpentlig flere blir kjent med trekkene, både for å eliminere skjelsordbruken og for å få plasert diagnosen der den hører hjemme!

Skrevet

Poenget med fokus er å få denne pf opp av tabu-boksen slik at den kan snakes om!

Så forhåpentlig flere blir kjent med trekkene, både for å eliminere skjelsordbruken og for å få plasert diagnosen der den hører hjemme!

Greit nok, da er vi forsåvidt delvis uenige. Jeg er SVÆRT enig med deg i det du sier om at dette bør opp av tabu-boksen. Du aner ikke (vel, det er vel kanskje det du gjør, da..)hvor få av mine venner som forstår hva jeg har gjennomgått og forstår hva psykopati egentlig er...Så for all del, ikke misforstå meg - jeg ønsker det samme som deg.

MEN dette er et forum for psykiatri - dvs. forum for alt som har med psykiatri å gjøre, ikke bare personlighetsforstyrrelser og/eller psykopati. Skjønner du?

Jeg selv, som er vant med å snakke mye om psykopati, og jobber mye med psykiatri, og som selv er et offer - jeg blir overveldet av psykopat-ordet når jeg kommer valsende inn her på DOL i dag...

Forstår meg rett, jeg syns rett og slett bare det tar litt vel av på dette forumet akkurat nå. Og det betyr IKKE at jeg ikke ønsker at flere skal få kunnskap om emnet - for det trengs!

Så tilbake til deg : jeg er delvis enig med deg, delvis uenig! :-)

Men greit nok!

Skrevet

Hei. Jeg kan ikke svare på det du spør om, men stiller meg de samme spørsmålene.

Vet ikke om det stemmer, men jeg har en teori om at hvis en har vært utsatt for en "drittsekk", har man et behov for å skjønne denne personen (hvorfor behandlet du meg slik?), og det er lett å stemple vedkommende som Psykopat. Det er lettere for "offret" å forholde seg til og skjønne dette menneske hvis det er sykt på en måte, selv om "drittsekk" også kan være sykt om noen skjønner hva jeg mener.

Uten at jeg betviler at det er mange ekte psykopater, altså de som oppfyller diagnosekriteriene.

Ja, jeg skjønner godt hva du mener. Jeg er sterkt i mot misbruk av psykopat-ordet. Dessverre blir det brukt mot mange såkallt "uskyldige" drittsekker. En drittsekk er ikke det samme som en psykopat, og jeg blir rasende når jeg hører noen misbruke ordet på den måten.

Kanskje fordi jeg selv vet så utrolig godt hva en psykopat er og gjør, og når noen misbruker ordet overfor en eller annen drittsekk, så viser de meg at de har skjønt døyten av hva en psykopat egentlig er. En psykopat er en drittsekk, joda, men så langt mye mer enn det.

Og javisst har vi behov for å forstå hvorfor noen har oppført seg "sånn eller sånn" mot oss. en psykopat derimot lar seg ikke forstå. Jeg har gitt opp.

:-)

Mvh

Skrevet

Greit nok, da er vi forsåvidt delvis uenige. Jeg er SVÆRT enig med deg i det du sier om at dette bør opp av tabu-boksen. Du aner ikke (vel, det er vel kanskje det du gjør, da..)hvor få av mine venner som forstår hva jeg har gjennomgått og forstår hva psykopati egentlig er...Så for all del, ikke misforstå meg - jeg ønsker det samme som deg.

MEN dette er et forum for psykiatri - dvs. forum for alt som har med psykiatri å gjøre, ikke bare personlighetsforstyrrelser og/eller psykopati. Skjønner du?

Jeg selv, som er vant med å snakke mye om psykopati, og jobber mye med psykiatri, og som selv er et offer - jeg blir overveldet av psykopat-ordet når jeg kommer valsende inn her på DOL i dag...

Forstår meg rett, jeg syns rett og slett bare det tar litt vel av på dette forumet akkurat nå. Og det betyr IKKE at jeg ikke ønsker at flere skal få kunnskap om emnet - for det trengs!

Så tilbake til deg : jeg er delvis enig med deg, delvis uenig! :-)

Men greit nok!

Jeg har aldri kunnet snakke med noen om dette..

(jeg har levd med en psykopat)

Syns det er greit at dette kommer ut, ja...

Skrevet

Jeg har aldri kunnet snakke med noen om dette..

(jeg har levd med en psykopat)

Syns det er greit at dette kommer ut, ja...

Jeg er enig i at det er bra dette kommer ut. Jeg sier virkelig ikke imot det! Jeg har hatt ekstremt store behov for det selv.

Det blir bare litt voldsomt når ett emne tar fullstendig overhånd her...

Men nå skal jeg holde fingrene vekk fra tastaturet! ;-)

Er gla du nå opplever at du får mulighet til å snakke om det, da. Mest av alt vil jeg anbefale deg terapi - alle andre steder enn på doktoronline. :-)

Mvh

Skrevet

Jeg er enig i at det er bra dette kommer ut. Jeg sier virkelig ikke imot det! Jeg har hatt ekstremt store behov for det selv.

Det blir bare litt voldsomt når ett emne tar fullstendig overhånd her...

Men nå skal jeg holde fingrene vekk fra tastaturet! ;-)

Er gla du nå opplever at du får mulighet til å snakke om det, da. Mest av alt vil jeg anbefale deg terapi - alle andre steder enn på doktoronline. :-)

Mvh

tja.. har forsåvidt gått i terapi.. men med fokus på 'nåtid' og ikke fortid.

Poenget er at mennesker rundt deg, de nærmeste, skal få en forståelse...

Jeg har absolutt forståelse for hva en psykopat er for noe...

:)

Skrevet

Mulig det er litt mye psykopatisnakk her nå, men vi har hatt en i familien som ingen i hele verden ville trodd det om.

Det er viktig at det etablerte beh.apparatet får innspill fra andre. Det er heller ikke uvanlig at de slår om seg med titler og grader når så skjer.

Men ikke et vondt ord om NHD, han gjør en god jobb. Dog sponset av Glaxo Smith Kline hvor han slår et slag for seroxat og Lamictal. Realt nok det, han har ikke lagt skjul på det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Temaene på dette forum går i bølger.

Akkurat nå er det mye om psykopati.

Skrevet

Temaene på dette forum går i bølger.

Akkurat nå er det mye om psykopati.

Sant nok... :-)

Gjest leileileileilei
Skrevet

Han er en skrulling som liker å hobby-analysere det en person sier, for så å bruke det mot den personen.

Hele fyren gives me the creeps, og jeg stiller meg sterkt kritisk til at han legger ut bilde av barna sine på internett sammen med en offer-historie om hvordan HAN er offer for kona si og resten av verden.

Gjest leileileileileileiii
Skrevet

For ikke å snakke om alle psykopatene som føler at offeret sitt, som bare er utslitt og har begynt å ta igjen med samme mynt, er psykopaten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...