Gå til innhold

Psykopat = bare se sykeste ? NY


Gjest Rune Fardal

Anbefalte innlegg

Jeg bare refererte det NHD skrev i et annet innlergg her!

NHD skrev:

"Psykopatene vil en finne i hovedsak blant de med dyssosial/antisosial pf, men også blant et lite mindretall av de med borderline pf og de med narsissistisk pf."

Håper det var oppklarende.

Mitt poeng var: ja, de fleste psykopater vil ha en PF i kluster B - men de færreste med en PF i kluster B vil være psykopater.

I ditt innlegg fikk en inntrykk av at de sykeste i kluster B var psykopater, men det er en uholdbar logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SoriaMoria

    6

  • kristiansund1365380625

    6

  • Kari Normann

    6

  • Mimmy

    1

Gjest Rune Fardal

Mitt poeng var: ja, de fleste psykopater vil ha en PF i kluster B - men de færreste med en PF i kluster B vil være psykopater.

I ditt innlegg fikk en inntrykk av at de sykeste i kluster B var psykopater, men det er en uholdbar logikk.

jeg skrev...

"Korriger meg om jeg tar feil, men jeg forstår da dette som at vi i cluster B har borderline, antisosial, histronisk og narsissisk. Og at de "sykeste" av disse blandt fagfolk kan karaktriseres som psykopater."

altså KAN karaktriseres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev...

"Korriger meg om jeg tar feil, men jeg forstår da dette som at vi i cluster B har borderline, antisosial, histronisk og narsissisk. Og at de "sykeste" av disse blandt fagfolk kan karaktriseres som psykopater."

altså KAN karaktriseres!

Språklig sett har du ditt på det tørre med den formuleringen der ("KAN"), men det blir likevel faglig upresist å si det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev...

"Korriger meg om jeg tar feil, men jeg forstår da dette som at vi i cluster B har borderline, antisosial, histronisk og narsissisk. Og at de "sykeste" av disse blandt fagfolk kan karaktriseres som psykopater."

altså KAN karaktriseres!

Dette blir semantisk flisespikkeri, men dog. Betrakt utsagnet:

"Elefanter kan blant zoologer karakteriseres som pattedyr."

Ut fra dette slutter en at alle elefanter er pattedyr, "kan" eller ikke "kan". Din formulering er å forstå på samme måte, og derfor er den uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fardal

Språklig sett har du ditt på det tørre med den formuleringen der ("KAN"), men det blir likevel faglig upresist å si det!

Minner da bare om hva

NHD skrev:

"Psykopatene vil en finne i hovedsak blant de med dyssosial/antisosial pf, men også blant et lite mindretall av de med borderline pf og de med narsissistisk pf."

RF skrev :

"Korriger meg om jeg tar feil, men jeg forstår da dette som at vi i cluster B har borderline, antisosial, histronisk og narsissisk. Og at de "sykeste" av disse blandt fagfolk kan karaktriseres som psykopater."

Så ikke skyt pianisten!

Men hvorfor den sterke reaksjonen rundt borderline.....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

"Korriger meg om jeg tar feil, men jeg forstår da dette som at vi i cluster B har borderline, antisosial, histronisk og narsissisk. Og at de "sykeste" av disse blandt fagfolk kan karaktriseres som psykopater."

Korreksjon: det blir feil å si at de "sykeste" innafor kluster B er psykopater. Det er fullt mulig å f.eks. være en svært "syk" borderliner - med mye selvskading, depresjon, ustabile forhold, tomhetsfølelse - uten at dette i det hele tatt tilfredsstiller kravene for en psykopati-diagnose.

Jeg syns du foretar en uheldig kobling mellom PF-er i kluster B og psykopati.

Siden det var jeg som introduserte begrepet "sykeste" (i anførselstegn!) i debatten, tillater jeg meg å sitere meg selv fra et tidligere innlegg:

"Når jeg bruker uttrykket "de sykeste" om de med dyssosial personlighetsforstyrrelse som kan oppfattes som psykopater så tar jeg utgangspunkt i funksjonsnivå: av gruppen "personer med dyssosial personlighetsforstyrrese" er det undergruppen som fyller Hares kriterier for psykopati som skaper størst problemer rundt seg; de er derfor "sykest"."

Men selv om enkelte andre med cluster B personlighetsforstyrrelser som ikke fyller kriteriene for dyssosial personlighetsforstyrrelse kan fylle kriteriene for psykopati på PCL-R, blir det logisk uholdbart å trekke den konklusjonen at de "sykeste" innen de andre cluster B personlighetsforstyrrelsene derfor også er psykopater; det blir "Mor Nille er en sten"-argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner da bare om hva

NHD skrev:

"Psykopatene vil en finne i hovedsak blant de med dyssosial/antisosial pf, men også blant et lite mindretall av de med borderline pf og de med narsissistisk pf."

RF skrev :

"Korriger meg om jeg tar feil, men jeg forstår da dette som at vi i cluster B har borderline, antisosial, histronisk og narsissisk. Og at de "sykeste" av disse blandt fagfolk kan karaktriseres som psykopater."

Så ikke skyt pianisten!

Men hvorfor den sterke reaksjonen rundt borderline.....???

NHD legger vekt på at det er et fåtall av de med kluster B PF som er psykopater, i ditt innlegg kan en lett få inntrykk av at alle de sykeste i dette klusteret er psykopater.

"Men hvorfor den sterke reaksjonen rundt borderline.....???"

Akk, du tok meg der, det finnes nok bare én forklaring på det: jeg er en skikkelig føkked up borderliner selv. Sikkert ganske så psykopat også. Eller hur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

..fordi jeg gjerne vil referere det du skriver.

Om det kommer fra en FAGPERSON eller ikke!

Hvem/hva du er blir mindre interesant!

For øvrig takk for nyttige innlegg!

I forhold til denne diskusjonen er det jo nokså bredt hvem som kan defineres som fagpersoner: både helsepersonell (psykologer, leger, sykepleiere, sosionomer) og jurister.

Men: for ikke å fremstå som vanskelig: jeg kan nok defineres som fagperson, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD legger vekt på at det er et fåtall av de med kluster B PF som er psykopater, i ditt innlegg kan en lett få inntrykk av at alle de sykeste i dette klusteret er psykopater.

"Men hvorfor den sterke reaksjonen rundt borderline.....???"

Akk, du tok meg der, det finnes nok bare én forklaring på det: jeg er en skikkelig føkked up borderliner selv. Sikkert ganske så psykopat også. Eller hur.

Jeg tror han tror han "tok" _meg_ *hehe*

Spiller jo ingen rolle - vi er jo føkka i hue som ikke snakker han etter munnen uansett.

...etter "noens" mening da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fardal

I forhold til denne diskusjonen er det jo nokså bredt hvem som kan defineres som fagpersoner: både helsepersonell (psykologer, leger, sykepleiere, sosionomer) og jurister.

Men: for ikke å fremstå som vanskelig: jeg kan nok defineres som fagperson, ja.

...mener du jurister også er å anse som fagpersoner når det gjelder de personlighetsforstyrrelser vi ser her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner da bare om hva

NHD skrev:

"Psykopatene vil en finne i hovedsak blant de med dyssosial/antisosial pf, men også blant et lite mindretall av de med borderline pf og de med narsissistisk pf."

RF skrev :

"Korriger meg om jeg tar feil, men jeg forstår da dette som at vi i cluster B har borderline, antisosial, histronisk og narsissisk. Og at de "sykeste" av disse blandt fagfolk kan karaktriseres som psykopater."

Så ikke skyt pianisten!

Men hvorfor den sterke reaksjonen rundt borderline.....???

Er du sikker på at du ikke ser den betydningsmessige forskjellen i de to formuleringene?

Kanskje du skulle leste tods forklaringer til deg en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

...mener du jurister også er å anse som fagpersoner når det gjelder de personlighetsforstyrrelser vi ser her?

Nei ikke på diagnosene som sådan; men debatten har gått mye på rettspsykiatri og juridiske tolkninger av betydningen av psykopati i en rettssal; jfr NHDs påstand om at psykopati er et rettspsykiatrisk begrep i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fardal

Jeg tror han tror han "tok" _meg_ *hehe*

Spiller jo ingen rolle - vi er jo føkka i hue som ikke snakker han etter munnen uansett.

...etter "noens" mening da....

Det er interesant når noen lager en sak på et ord (kan) og tilegger det jeg sier andre meninger, når jeg prøver å forklare det, gjør seg selv til

" føkka i hue som ikke snakker han etter munnen uansett"

"jeg er en skikkelig føkked up borderliner selv. Sikkert ganske så psykopat også. Eller hur"

... et "offer" for det jeg skriver.

Man tillegger seg selv en "jeg er en dust" holdning for deretter å påstå at jeg synes det om noen! Det er å tillegge meg meninger og holdninger jeg ikke har!

En fin metode på å flytte fokus eller ødelegge en ellers saklig debatt! Når noe føles for nært, er det en fin metode å sanke støtte på for å få dette "noe" vekk!

Nå kan dere bruke dette til å finne på noe sarkastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er interesant når noen lager en sak på et ord (kan) og tilegger det jeg sier andre meninger, når jeg prøver å forklare det, gjør seg selv til

" føkka i hue som ikke snakker han etter munnen uansett"

"jeg er en skikkelig føkked up borderliner selv. Sikkert ganske så psykopat også. Eller hur"

... et "offer" for det jeg skriver.

Man tillegger seg selv en "jeg er en dust" holdning for deretter å påstå at jeg synes det om noen! Det er å tillegge meg meninger og holdninger jeg ikke har!

En fin metode på å flytte fokus eller ødelegge en ellers saklig debatt! Når noe føles for nært, er det en fin metode å sanke støtte på for å få dette "noe" vekk!

Nå kan dere bruke dette til å finne på noe sarkastisk!

Jeg beklager at du føler deg såret av det jeg skrev. og jeg burde kanskje gått foran med et godt eksempel og ikke skrevet det jeg skrev.

Det rant nok litt over for meg - men rett og slett fordi jeg (også) er lei av at du stempler dine motdebattanter som i beste fall naive og i værste fall psykopater dersom våre synspunkter avviker fra dine.

Husk at dine erfaringer som offer for en psykopat er like valide som mine erfaringer som psykopatoffer - og motsatt.

Husk at ingen av oss sitter på fasiten.

Forøvrig står jeg for innholdet i det jeg skrev, selv om jeg angrer på formen det sto skrevet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fardal

Jeg beklager at du føler deg såret av det jeg skrev. og jeg burde kanskje gått foran med et godt eksempel og ikke skrevet det jeg skrev.

Det rant nok litt over for meg - men rett og slett fordi jeg (også) er lei av at du stempler dine motdebattanter som i beste fall naive og i værste fall psykopater dersom våre synspunkter avviker fra dine.

Husk at dine erfaringer som offer for en psykopat er like valide som mine erfaringer som psykopatoffer - og motsatt.

Husk at ingen av oss sitter på fasiten.

Forøvrig står jeg for innholdet i det jeg skrev, selv om jeg angrer på formen det sto skrevet i.

Jeg kan ikke huske å ha kalt noen her for psykopater...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interesant når noen lager en sak på et ord (kan) og tilegger det jeg sier andre meninger, når jeg prøver å forklare det, gjør seg selv til

" føkka i hue som ikke snakker han etter munnen uansett"

"jeg er en skikkelig føkked up borderliner selv. Sikkert ganske så psykopat også. Eller hur"

... et "offer" for det jeg skriver.

Man tillegger seg selv en "jeg er en dust" holdning for deretter å påstå at jeg synes det om noen! Det er å tillegge meg meninger og holdninger jeg ikke har!

En fin metode på å flytte fokus eller ødelegge en ellers saklig debatt! Når noe føles for nært, er det en fin metode å sanke støtte på for å få dette "noe" vekk!

Nå kan dere bruke dette til å finne på noe sarkastisk!

Ok, ok, jeg inrømmer det! Du har avslørt meg - oss alle! Vi er egentlig infiltrører og medlemmer i psykopatforeningen, og den eneste grunnen til at vi er her på forumet er for å tillegge deg andre meninger enn du har, få oss selv til å framstå som idioter for deretter å påstå at det er du som gjør dette, og ikke minst flytte fokus og ødelegge denne saklige debatten, for så til slutt å bruke alt dette for å finne på noe sarkastisk.

Pokker også! Vi i psykopatforening trodde vi kunne vinne dette slaget, men du, Rune Fardal, har nå avslørt de skitne knepene våre en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leileileileileilei

Ok, ok, jeg inrømmer det! Du har avslørt meg - oss alle! Vi er egentlig infiltrører og medlemmer i psykopatforeningen, og den eneste grunnen til at vi er her på forumet er for å tillegge deg andre meninger enn du har, få oss selv til å framstå som idioter for deretter å påstå at det er du som gjør dette, og ikke minst flytte fokus og ødelegge denne saklige debatten, for så til slutt å bruke alt dette for å finne på noe sarkastisk.

Pokker også! Vi i psykopatforening trodde vi kunne vinne dette slaget, men du, Rune Fardal, har nå avslørt de skitne knepene våre en gang for alle.

Synes RF har et poeng der!

Og at tod følger opp sin usaklige linje viser at RF har rett!

Vi får holde oss til sak og ikke person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha kalt noen her for psykopater...eller?

Du har vært FARLIG nærme - både ved insinuasjoner og mer direkte uttalelser - f.eks:

---

"Lar seg ike lure" og natolars prøver tydelig å ufarliggjøre emnet og latterliggjøre meg, i det hele tatt sny fokus! Og det er ineteresant!

Skal tro hvorfor?

Er det noen som ikke liker beskrivelser av seg selv her!

(Fra: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1875593)

----

og her:

----

psykopatend verste fiende er at noen får kunskap om hans væremåte, det er avslørende! er det derfor mange her synes å reagere?

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fardal

Du har vært FARLIG nærme - både ved insinuasjoner og mer direkte uttalelser - f.eks:

---

"Lar seg ike lure" og natolars prøver tydelig å ufarliggjøre emnet og latterliggjøre meg, i det hele tatt sny fokus! Og det er ineteresant!

Skal tro hvorfor?

Er det noen som ikke liker beskrivelser av seg selv her!

(Fra: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1875593)

----

og her:

----

psykopatend verste fiende er at noen får kunskap om hans væremåte, det er avslørende! er det derfor mange her synes å reagere?

---

FARLIG NÆRME er ikke det samme som å si at jeg har sagt det!

Metafor:

Ingen ble våte av at noen NESTEN datt i vannet! At vannkanten er nærme blir man ikke våt av!

Slutt å være så hårsåre!

Dere drar tolkninger bevisst negativt for å bruke det som kritikk!

Slutt å tillegge meg holdninger jeg ikke har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FARLIG NÆRME er ikke det samme som å si at jeg har sagt det!

Metafor:

Ingen ble våte av at noen NESTEN datt i vannet! At vannkanten er nærme blir man ikke våt av!

Slutt å være så hårsåre!

Dere drar tolkninger bevisst negativt for å bruke det som kritikk!

Slutt å tillegge meg holdninger jeg ikke har!

"Slutt å være så hårsåre!

Dere drar tolkninger bevisst negativt for å bruke det som kritikk!

Slutt å tillegge meg holdninger jeg ikke har! "

DITTO!

For øvrig har jeg intet mer å tilføye i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...