Gå til innhold

jeg - en integrert vismann eller et schizoid vrak?


Gjest tod

Anbefalte innlegg

ragne1365380627

Det som jeg vil anbefale deg er å oppsøke annen type behandling enn samtaleterapi. I kroppsbaserte behandlinger kan du ikke intellektualisere deg bort fra problemene dine. Kroppen husker det du har glemt, og alle erfaringer kan hentes fram igjen for å bli ferdigbearbeida. Rosenterapi er en fin mulighet for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det definitivt er mulig å være intelligent og ha en personlighetsforstyrrelse. Men av og til føles det nesten problematisk å kunne artikulere ting, for språket vil aldri strekke til, vil aldri kunne uttrykke f.eks. smerte kraftig nok. Hvis man har en intellektuell måte å være på kan man kan lett framstå som mer moden og frisk enn man føler seg.

Hvis det er noen trøst, så føler jeg det på samme måte.

Hvordan uttrykker man en intens psykisk smerte?

Multiemotional Agony?

Nei, jeg gir opp... ;-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg vil anbefale deg er å oppsøke annen type behandling enn samtaleterapi. I kroppsbaserte behandlinger kan du ikke intellektualisere deg bort fra problemene dine. Kroppen husker det du har glemt, og alle erfaringer kan hentes fram igjen for å bli ferdigbearbeida. Rosenterapi er en fin mulighet for dette.

Ja, jeg har vært inne på den tanken selv. Det er fysioterapeuter som bedriver Rosenterapi, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror jeg forstår hva du mener. Det er en kunst og gå tilbake til "ur-følelsene" igjen, hvis jeg kan si det slik. Skal kanskje passe meg for å anbefale noe som ikke har fungert helt på meg (ennå), men det kan være en mulighet med fysioterapi, ev.psykomotorisk, kanskje? Har du tenkt på det? (lange ventelister og ikke snarlig resultat og stor utfordring mht tillitt til behandler. Men jeg har hørt og lest om at det fungerer for mange. Overvekt av kvinnelige behandlere, men noen menn også). Men ikke sikkert det er løsningen for deg.

Jeg vet ikke hva som er oppskriften på å føle. Å provosere frem har vært mest effektivt for meg til nå, vha kroppsorientert behandling. Kan også føle glede i å øve selv, ikke sagt at (som frosken skriver) hvis du har en selvskadingsproblematikk, skal ta på det. Ikke det jeg mente. Heller finne på ufarlige småting.

Har vurdert å begynne med yoga og meditasjon selv. Synes du det har fungert? Tar det lang tid "å komme inn i"?

mvh

"Har vurdert å begynne med yoga og meditasjon selv. Synes du det har fungert? Tar det lang tid "å komme inn i"?"

Jeg vil si det så sterkt at meditasjon har forandra livet mitt. Når det er sagt, skal det sies at jeg praktiserer det periodevis og ikke alltid like regelmessig.

Men det skjedde noe da jeg begynte å meditere for litt over fire år sida, jeg merka en forandring - men dette sammenfalt med min første langvarige terapi hos en psykolog. I ettertid har det vært vanskelig å finne ut i hvilken grad det var terapien og i hvilken grad det var meditasjonen som var mest hjelpsom. Jeg holder faktisk en knapp på meditasjonen - men sannsynligvis ville jeg ikke mobilisert nok vilje til å begynne med det hadde det ikke vært for terapien...

Er meditasjon en vidundermedisin? Nei, definitivt ikke. Man må praktisere det regelmessig over tid for å merke forandring, men da vil man etter all sannsynlighet også merke det.

For fire-fem år sida var jeg temmelig dårlig psykisk, slik jeg selv vurderer det nå. Jeg mener jeg omtrent var grensepsykotisk, i de verste periodene så jeg lynglimt ingen andre så, kinoplaktar som ble til angripende monstre. Jeg følte meg helt utafor verden. På mange måter ser jeg på meditasjonen som det som redda meg fra å forsvinne inn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har vurdert å begynne med yoga og meditasjon selv. Synes du det har fungert? Tar det lang tid "å komme inn i"?"

Jeg vil si det så sterkt at meditasjon har forandra livet mitt. Når det er sagt, skal det sies at jeg praktiserer det periodevis og ikke alltid like regelmessig.

Men det skjedde noe da jeg begynte å meditere for litt over fire år sida, jeg merka en forandring - men dette sammenfalt med min første langvarige terapi hos en psykolog. I ettertid har det vært vanskelig å finne ut i hvilken grad det var terapien og i hvilken grad det var meditasjonen som var mest hjelpsom. Jeg holder faktisk en knapp på meditasjonen - men sannsynligvis ville jeg ikke mobilisert nok vilje til å begynne med det hadde det ikke vært for terapien...

Er meditasjon en vidundermedisin? Nei, definitivt ikke. Man må praktisere det regelmessig over tid for å merke forandring, men da vil man etter all sannsynlighet også merke det.

For fire-fem år sida var jeg temmelig dårlig psykisk, slik jeg selv vurderer det nå. Jeg mener jeg omtrent var grensepsykotisk, i de verste periodene så jeg lynglimt ingen andre så, kinoplaktar som ble til angripende monstre. Jeg følte meg helt utafor verden. På mange måter ser jeg på meditasjonen som det som redda meg fra å forsvinne inn i dette.

Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...