Gå til innhold

Advokaten som forsvarte meg, forsvarer nå en voldtektsmann


Hope

Anbefalte innlegg

Grrr, sitter her med en haug av litt iltre følelser.

Har nettopp lest by-avisen, og der står det om advokaten som for noen år siden forsvarte meg. Han var verdens skjønneste og mest forståelsesfulle advokat jeg kunne fått.

Så i dag leser jeg at han er forsvarer for en voldtektsmann, som de aller fleste andre mener er skyldig.

Å, jeg ble så skuffa. Denne mannen er virklig fin, og vi ble faktisk venner i tillegg til klient/advokat.

Måtte bare få det ut. Det er sikkert ikke like lett å være advokat alltid; hvilke saker skal jeg ta, hvilke skal jeg la ligge? men at han kunne ta en mann som er siktet for voldtekt i forsvar? hm...likte det bare ikke.

Jaja, det var alt. Jeg overlever det der altså :-) Måtte bare sette ord på litt følelser, og det er vel det vi har dette forumet for?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest forstår deg godt

Du vet det sikkert (og jeg forstår følelsene dine selv om de er irrasjonelle), men at en advokat er forsvarer for en mistenkt, betyr ikke at han / hun godtar eller mener ugjerningen er riktig. Alle har krav på en rettferdig dom, og selv de som innrømmer all skyld, skal ha en forsvarer som sørger for at alle sider av saken blir sett, og at alt foregår på riktig måte i retten.

At advokaten din også kan ta saken til en mistenkt, synes jeg er en positiv side av advokaten, og viser at han kan sitt fag og har respekt for vårt rettssystem.

Bare tenk på advokat Meling, som er kristen frelsesarme-mann, som forsvarer Mullah Krekar. Det vitner om at man klarer å skille mellom privat liv / følelser, og jobb / sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det sikkert (og jeg forstår følelsene dine selv om de er irrasjonelle), men at en advokat er forsvarer for en mistenkt, betyr ikke at han / hun godtar eller mener ugjerningen er riktig. Alle har krav på en rettferdig dom, og selv de som innrømmer all skyld, skal ha en forsvarer som sørger for at alle sider av saken blir sett, og at alt foregår på riktig måte i retten.

At advokaten din også kan ta saken til en mistenkt, synes jeg er en positiv side av advokaten, og viser at han kan sitt fag og har respekt for vårt rettssystem.

Bare tenk på advokat Meling, som er kristen frelsesarme-mann, som forsvarer Mullah Krekar. Det vitner om at man klarer å skille mellom privat liv / følelser, og jobb / sak.

Tusen takk. Det der hjalp meg. Var litt kjipt da jeg skrev innlegget, men jeg har også nå klart å se det slik du sier.

Takk for forståelse! :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

Nå har det seg slik at advokater ikke bare kan velge og vrake. I de fleste saker er det klienten som "velger og vraker". Om en blir siktet i en straffesak og det blir bedt om f.eks varetektsfengsling, vil den siktede ofte få se en liste over advokater som tar strafferett, hos politiet. Demed kan en som siktet fint velge hvilken advokat en helst vil ha.

Om advokater kan si i fra seg klienter, vet jeg ikke.Å forsvare folk er jo jobben deres...har selv opplevd at min forsvarer (som jeg selv fikk velge under politiavhørene), senere forsvarte klienter i blandt annet incestsaker.

Jeg er enig i at det kan føles sårende, men en må forsøke(dessverre) å innse at advokatene bare gjør den jobben de blir bedt om å utføre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er ikke enig i at man skal finne seg i det. Det er fremdeles veldig sårbart å anmelde noen som helst form for overgrep i dag. Jeg har helt klart valgt en advokat som ikke tar overgrepsaker som forsvarsadvokat. Han har gjort et bevisst valg der og det er utrolig befriende for meg at jeg aldri vil se han på andre siden av bordet i f.eks en avis, som du nevner.

Helt klart at alle har krav på likhet for loven, men det er flere advokater som praktiserer det slik at de bevisst ikke står på begge sider i overgrepskonflikter i sin arbeidsituasjon, Det er helt i orden å spørre din advokat om dette og å velge hva som er best for deg. Det er jo ikke sikkert at alle synes det er like viktig, men jeg ville nevne det for de som kanskje synes det er sårbart.

Tonje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...