Gå til innhold

kan man få støtte til psyk.fysioterapi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fysioterapi går under noe som kalles for tak 2, tror jeg. I fjor det rundt 2500 kr som var grensen for å få "frikort", men mulig det har kommet en ny sats.

Sjekk denne linken:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=helsetjenester&path_sub=egenandelstak_mr2

Håper dette ble rett : )

mvh

Jeg går til psyk.fysioterapi og får egentlig all fysioterapi dekt fra trygdekontoret uansett. Men siden min psyk.fysioterapeut holder til på psykehuset går timene der på frikortet. Så jeg betaler psykolog, fysioterapi og medisiner opp til 1550,-kr

Annonse

Glemte det i forrige innlegg, men du kan også søke om dette via psykolog/psykiater/lege/behandler på poliklinikk eller via fastlegen, eller kanskje til og med via psykiater ellers. Flere steder er det slik, at man arrangerer grupper m. fysioterapitrening via psyk. poliklinikk.

Glemte det i forrige innlegg, men du kan også søke om dette via psykolog/psykiater/lege/behandler på poliklinikk eller via fastlegen, eller kanskje til og med via psykiater ellers. Flere steder er det slik, at man arrangerer grupper m. fysioterapitrening via psyk. poliklinikk.

Hei. Kan jeg spørre deg om noe mht å søke om støtte til fysioterapi? Ser som at noen kan få støtte og andre ikke (?)

Kan det sterkeste argumentet være at en kommer raskere tilbake i jobb, eller vet du noe om dette ev regler? (skal søke)

mvh

Hei. Kan jeg spørre deg om noe mht å søke om støtte til fysioterapi? Ser som at noen kan få støtte og andre ikke (?)

Kan det sterkeste argumentet være at en kommer raskere tilbake i jobb, eller vet du noe om dette ev regler? (skal søke)

mvh

Her jeg bor, så tror jeg man får fysioterapi dersom man er pas. ved poliklinikk, og angst gjør det vanskelig å ellers trene. Slik har jeg ihvertfall forstått det, at mange psykiatriske pasienter kan benytte seg av slike gratisordninger for å få trenet i helsestudio. Jeg fikk selv et slikt tilbud, men

kunne ikke benytte meg av det pga andre vanskeligheter.

Hva de rent konkrete kriteriene er for å få støtte til fysioterapi er, det vet jeg imidlertid ikke. Kanskje du finner noe på trygdeetaten sine sider her på internett?

Jeg går selv i psykomotorisk fysioterapi, men dette betaler jeg egenandel for. Men ikke alle som er på samme kurs som meg, behøver å betale for det, noen får støtte til det.

Det ville kanskje lønne seg for deg å snakke med de på trygdekontoret eller noen på sosialkontoret om det, om det finnes noen ordninger for å slippe å betale. Om det eventuelt kan dekkes under rehabiliteringspengene eller noe.

Men kanskje det også finnes noen slags tilbud under psykiatrisk dagsenter der du bor eller noe, som du kan benytte deg av? Psyk. dagsenter er kommunen sitt lavterskel tilbud (ikke alle steder har det) for psykiatriske pasienter. Der arrangerer de ofte åpne aktiviseringstilbud, f.eks. svømming, turer eller noe. Det er vel ikke det samme som fysioterapi, men trening er det dog.

mvh

Du kan forsøke å lese forskriften som regulerer dette. Som du vil se så er det to former for støtte man får til fysioterapi - i de fleste tilfeller betaler man en egenandel mens det ved visse sykdommer ytes full refusjon.

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase9/f20030625nr861?f=hitlist&q=%5Bfield%20x-gruppe%3AX-L19970228-19.%A75-8%5D&x=Advanced&opt=&skc=800000040000000F&c=curr&gh=1&2.0#LPHit1

Gratis fysioterapi (fullt ut dekket av folketrygden) får pasienter som har bestemte sykdommer - andre må betale en egenandel.

I forskriften som regulerer dette står følgende om full refusjon ved psykiske lidelser:

1. Psykisk lidelse a) Psykogen parese med bevegelsesforstyrrelse

B) Etter opphold i psykiatrisk avdeling eller ved henvisning fra poliklinikk i psykisk helsevern Til bokstav b: Begrenset til 6 måneder fra det tidspunktet behandlingen ble påbegynt.

c) Medikamentindusert bevegelsesforstyrrelse

Dette betyr at det er relativt sjelden man vil ha rett til å slippe å betale egenandel for psykomotorisk behandling.

Dersom man har svært dårlig økonomi, kan man selvfølgelig søke sosialkontoret om støtte.

Du kan forsøke å lese forskriften som regulerer dette. Som du vil se så er det to former for støtte man får til fysioterapi - i de fleste tilfeller betaler man en egenandel mens det ved visse sykdommer ytes full refusjon.

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase9/f20030625nr861?f=hitlist&q=%5Bfield%20x-gruppe%3AX-L19970228-19.%A75-8%5D&x=Advanced&opt=&skc=800000040000000F&c=curr&gh=1&2.0#LPHit1

Takk for den!

Her jeg bor, så tror jeg man får fysioterapi dersom man er pas. ved poliklinikk, og angst gjør det vanskelig å ellers trene. Slik har jeg ihvertfall forstått det, at mange psykiatriske pasienter kan benytte seg av slike gratisordninger for å få trenet i helsestudio. Jeg fikk selv et slikt tilbud, men

kunne ikke benytte meg av det pga andre vanskeligheter.

Hva de rent konkrete kriteriene er for å få støtte til fysioterapi er, det vet jeg imidlertid ikke. Kanskje du finner noe på trygdeetaten sine sider her på internett?

Jeg går selv i psykomotorisk fysioterapi, men dette betaler jeg egenandel for. Men ikke alle som er på samme kurs som meg, behøver å betale for det, noen får støtte til det.

Det ville kanskje lønne seg for deg å snakke med de på trygdekontoret eller noen på sosialkontoret om det, om det finnes noen ordninger for å slippe å betale. Om det eventuelt kan dekkes under rehabiliteringspengene eller noe.

Men kanskje det også finnes noen slags tilbud under psykiatrisk dagsenter der du bor eller noe, som du kan benytte deg av? Psyk. dagsenter er kommunen sitt lavterskel tilbud (ikke alle steder har det) for psykiatriske pasienter. Der arrangerer de ofte åpne aktiviseringstilbud, f.eks. svømming, turer eller noe. Det er vel ikke det samme som fysioterapi, men trening er det dog.

Takk for svaret. Ja, fysisk aktivitet er alltid bra. Jeg vet ikke om noe dagsenter her i byen, men det er mange andre tilbud.

Godt å høre at du liker å male og støtter teorien min : )

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...