Gjest meg25 Skrevet 10. januar 2004 Skrevet 10. januar 2004 Jeg lurer på hvor grensen for diagnosene "tilbakevendende depressiv lidelse" og "bipolar lidelse" egentlig går? Leser i icd-10 at tilbakevendene deppressiv lidelse fremdelses bør brukes, hvis det er tegn til kortvarige episoder med mildt hevet stemningsleie, umiddelbart etter en depressiv episode. (Er det sånn at hypomani må opptre helt adskild fra depresjon?)Dette skulle gjelde særlig om oppstemtheten var et resultat av behandling mot depresjon (det vil vel si f.eks antidepressiv behandling). Hvordan kan man da skille på dette og hypomani som en del av bipolar lidelse? Det sies jo at de som får hypomane episoder (som jo også noen ganger bare varer i et par dager, og det må jo defineres som kort episode) utløst av medikamenter, likevel er bipolare! Jeg synes dette tilsammen ble litt uklart. Kan du forklare meg forskjellen, NHD? 0 Siter
Gjest ritalill Skrevet 10. januar 2004 Skrevet 10. januar 2004 Håper NHD tar seg tid til å svare på dette, dette er et spm som jeg også lurer veldig på. Er det bare slik at det regnes som normalt å være litt oppstemt og glad den dagen man kjenner at depresjonen har avtatt? mvh 0 Siter
Gjest trrrish Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 jeg er oppstemt FØR depresjonen. er bipolar 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 Jeg ville ha vurdert dette som en bipolar III, og behandlet det som en bipolar lidelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.