Gå til innhold

Om å kappe av noens hender.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror de kalte den for "mountain lion", vet ikke hva det er på norsk. Sa den veide ca 50 kg.

Ikke alltid journalistene er så støe i oversettelser. Visste dere for eksempel at vårt rognebærtre heter "mounatain ash", "fjell-ask" i USA - og kanskje er det bare halvbroren også.

Mountain lion er vel det vi kaller puma.

"..................."

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• SierDuDet

9

• Ulv I Faarikaal

5

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hallo? Morgan Kane? Til og med bilde for coveret for de som er litt svake i lesekunsten.

De har til og med en egen webside: http://www.mountainlion.org/

Jeg har aldri lest Morgan Kane, men jeg har lest over 100 Hardybøker!

Skrevet

Advokat står temmelig høyt på lista over drittjobber, spør du meg.

Skrevet

Jepp. En forvokst gaupe, som trolig har spist for mange hamburgere, og sett for mange filmer med Arnold! ;-)

Med vennlig hilsen

"Jepp. En forvokst gaupe, som trolig har spist for mange hamburgere, og sett for mange filmer med Arnold! ;-)"

Ikke ulikt en gjennomsnittlig amerikaner, med andre ord! :)

Skrevet

Jeg har aldri lest Morgan Kane, men jeg har lest over 100 Hardybøker!

Da er det ikke rart det skorter på den generelle kunnskapen. Finnes det virkelig så mange Harrybøker?

Sven Hazel har du i det minste lest? Ingen fjelløver der, men en hund som heter Satan er på plass.

Skrevet

Da er det ikke rart det skorter på den generelle kunnskapen. Finnes det virkelig så mange Harrybøker?

Sven Hazel har du i det minste lest? Ingen fjelløver der, men en hund som heter Satan er på plass.

Jeg tror det finnes enda flere Hardybøker nå. Jeg slutta og lese dem når jeg var rundt 12, og tar jeg ikke helt feil var det rundt 110 allerede da!

Jeg har med andre ord en del faktakunnskaper vedrørende privatetterforskning.

Skrevet

I tillegg kan de straffes med å "drepes og korsfestes", "hender

avhugges" koranen (5:37).

Jeg trodde det å henge folk på korset var mer å regne som en kristen tradisjon.

Skrevet

Så det vi altså snakker om er en slags gaupe?

Hehe, ikke rart jeg ble forvirret.

Det er ikke en slags gaupe. Puma concolis er en egen art i felis familien, med flere underarter spredt rundt i amerika.

"......................"

Skrevet

Det er ikke en slags gaupe. Puma concolis er en egen art i felis familien, med flere underarter spredt rundt i amerika.

"......................"

Aha, takk for oppklaringen.

Jeg mener nå likefullt at vi burde importere et par til Norge. De hadde helt klart fått det flott i våre fjell, og om ikke annet så hadde de klart å erte på seg en og annen bonde.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jeg trodde det å henge folk på korset var mer å regne som en kristen tradisjon.

Nånei, romerne korsfestet tusenvis.

Skrevet

Aha, takk for oppklaringen.

Jeg mener nå likefullt at vi burde importere et par til Norge. De hadde helt klart fått det flott i våre fjell, og om ikke annet så hadde de klart å erte på seg en og annen bonde.

Alt for å erte på seg de dumme bøndene og "søvvene" dems :-)

"..................."

Skrevet

Jeg tror de kalte den for "mountain lion", vet ikke hva det er på norsk. Sa den veide ca 50 kg.

Ikke alltid journalistene er så støe i oversettelser. Visste dere for eksempel at vårt rognebærtre heter "mounatain ash", "fjell-ask" i USA - og kanskje er det bare halvbroren også.

Jeg så et program på tv om den og der kalte de konsekvent dyret for cougar cat.

Jeg hoppet inn her og forventet en helt annen diskusjon foresten....he he ...et hyggelig avbrekk igrunnen!

Skrevet

Advokat står temmelig høyt på lista over drittjobber, spør du meg.

Den jobben har han tatt på seg med glede, tenker jeg.

Skrevet

Det ligner, med andre ord, på det du preiker her på DOL.

Men derimot er det irrelevant for én muslim hva en annen muslim har påstått. I en rettsstat har vi ikke kollektiv avstraffelse.

Vi avstraffer ingen, gjør vi vel?

Poenget er at man bør kunne ta avstand fra totalitære ideologier som f.eks. islam.

Muslimer må selvsagt til gjengjeld ha anledning til å gi uttrykk for sine (forvirrede) tanker om ønsket samfunnsutvikling.

Skrevet

Vi avstraffer ingen, gjør vi vel?

Poenget er at man bør kunne ta avstand fra totalitære ideologier som f.eks. islam.

Muslimer må selvsagt til gjengjeld ha anledning til å gi uttrykk for sine (forvirrede) tanker om ønsket samfunnsutvikling.

Bortsett fra at islam er "totalitær" slik kristendom er det. Din "avstandstagning" fremstår derfor som trakassering av én religion, fremfor noe man kan ta seriøst.

Gjest Tristamento
Skrevet

Eller man kan skjære opp gravide kvinner, ihht bibelen.

Hei!

Din kritikk rammer bare Tanakh -- ikke Bibelen som sådan. Så ditt angrep er i beste fall rettet mot jødedommen.

(Noe annet er jo at din manglende forståelse for hebraisk uttrykksmåte gjør din kommentar ufrivillig komisk.)

Interessant at du aldri kan holde deg til saken -- men søker å skifte fokus fra Qur'an-en til Bibelen.

Hva er intensjonen med en slik avledning? (...foruten å fremstå som usaklig. altså.)

Vennlig hilsen

Gjest Tristamento
Skrevet

Verken koranen eller bibelen er "snille" bøker; bibelen spesifierer steining ved byporten for alle som begynner å tilbe andre enn Gud.

Med vennlig hilsen

Hei!

Din kommentar er som vanlig misvisende. Å referere til Bibelen er i denne omgang svært upresist. Ønsker du å fremstå som litt mer troverdig, bør du forholde deg til begrepet Tanakh.

Men om du ikke ønsker å bli stående som jødefiendtlig, må du slevsagt ta med tolkning av de aktuelle steder slik de er nedtegnet bl.a. i Talmud.

Vennlig hilsen

Gjest Tristamento
Skrevet

Bortsett fra at islam er "totalitær" slik kristendom er det. Din "avstandstagning" fremstår derfor som trakassering av én religion, fremfor noe man kan ta seriøst.

Hei!

Historisk sett er det en meget stor forskjell mellom islam og kristendommen: islam har langt større tradisjon for teokrati enn det en finner i kristendommen.

"Islams hus" inkluderer også det en innen kristendommen tradisjonelt har sett på som verdslige anliggender.

Jeg synes det er spesielt at du aldri klarer å diskutere islam uten å komme trekkende med jødedom og/eller kristendom.

Helt ekvivalent er de tre religionene ikke. Men for å se det, trenger en jo selvsagt et minstemål av relevant faglig kunnskap.

Men herved opplyses du om det!

Vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Din kritikk rammer bare Tanakh -- ikke Bibelen som sådan. Så ditt angrep er i beste fall rettet mot jødedommen.

(Noe annet er jo at din manglende forståelse for hebraisk uttrykksmåte gjør din kommentar ufrivillig komisk.)

Interessant at du aldri kan holde deg til saken -- men søker å skifte fokus fra Qur'an-en til Bibelen.

Hva er intensjonen med en slik avledning? (...foruten å fremstå som usaklig. altså.)

Vennlig hilsen

GT er en fullverdig del av bibelen.

Skrevet

Hei!

Din kommentar er som vanlig misvisende. Å referere til Bibelen er i denne omgang svært upresist. Ønsker du å fremstå som litt mer troverdig, bør du forholde deg til begrepet Tanakh.

Men om du ikke ønsker å bli stående som jødefiendtlig, må du slevsagt ta med tolkning av de aktuelle steder slik de er nedtegnet bl.a. i Talmud.

Vennlig hilsen

Feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...