Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at psykiatriske pasienter oftere enn andre opplever søvnparalyse og ut-av-kroppen-opplevelser? Hva er det egentlig som skjer i hjernen når dette skjer? Vet at søvnparalyse kan oppstå ved "feil" der paralysen som normalt opptrer ved REM-søvn slår inn på feil tidspunkt. Men hvorfor? Og følelsen av å sveve over sin egen kropp?

Og hvorfor er det ingen som snakker om for tidlig søvnfase-syndrom? Jeg sovner som en drøm dersom jeg legger meg i seks-syv tiden om kvelden, og sover godt til klokka ti-elleve, for å ha et lengre opphold inntil jeg sovner av utmattelse i fem-seks-tiden om morgenen. Dette er helt upåvirket av alle forsøk på å normalisere søvnen ved å legge meg og stå opp til samme tidspunkt.

Jeg har fått diagnostisert forsinket søvn-fase-syndrom. Hvordan bør dette behandles? Fikk en kur på melatonin og dagslyslampe, men det hadde ingen effekt. Sovnet ikke av melatoninen og sovnet foran lampa... Da ga jeg opp.

For søvn har jeg tidligere forsøkt Vallergan, Phenergan, Tolvon, Truxal, Immovane, Vival, Rivotril, Sobril, Atarax og Melatonin - nå virker ingenting. Har ikke sover mer enn fem-seks timer de siste tre dagene og begynner å bli ganske sliten. Er redd det skal utløse nye psykoser. Er det noe annet jeg kan prøve?

Har vært til proff søvnutredning med EEG-reg. uten at det kom noe ut av det. Fikk ikke engang råd om videre behandling. Kan legge til at jeg har hatt søvnproblemer siden jeg var tre-fire år gammel, og i perioder mye søvnparalyse. Hallusinerer dessuten ved innsovning og oppvåkning.

Hva ville du gjort med en håpløs pasient som meg???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132253-nhd-s%C3%B8vnfenomener/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...