Gå til innhold

Bytte ut alle medisiner?

Anbefalte innlegg

dette er mitt nick

Eh, kanskje ikke så lurt, men jeg må ihvertfall gjøre en eller annen forandring. Jeg tror ikke den generelle uroen min er hypomani (selv om jeg ser at jeg har tendensen til det innimellom). Har en følelse at det er noe bivirkninger av noe medisiner.

Nå står jeg på Litium (serum ca. 0.8), Levaxin (pga bivirkning av litium, lavt stoffskifte), og Risperdal 2 mg. Er det noen av disse medisinene som kan gi gennerell uro, og tendensen til å ikke klare å setter seg ned å slappe av? Vet at for mye thyroxin kan gjøre det, men prøvene mine er helt fine.

Jeg synes liksom det er sånn at etter at denne bipolar diagnosen dukket opp, så er det nesten som om jeg får mere symtomer på det (eller kanskje jeg bare legger bedre merke til dem). Har hatt litt fra og til hele høsten og hittil i vinter, men er det sykdommen eller er det noe annet?

Jeg begynner å få skikkelig lyst til å bytte ut medisiner. Blir bare hypoman (stort sett) og da kunne jeg kanskje gått på lamictal? Hvilke erfaringer har dere med den? Men hvis de må gi antipsykotika i tillegg nå, da må de kanskje ihvertfall gjøre det på lamictal siden den ikke tar mani så godt? Jeg føler meg som et stor spørsmålstegn om dagen. Hva gjør jeg? "Alle" skryter jo av hvor god effekt Litiumen har på meg, så jeg er litt redd for å slutte på den også.. HJELP MEG!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132294-bytte-ut-alle-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kristiansund1365380625

Risperdal kan gi akatisi: en bivirkning som føles som indre uro, greier ikke å sitte stille, kribling i kroppen. Dette er en såkalt ekstrapyramidal bivirkning; altså beslektet med pasrkinsonistiske bivirkninger (skjelving). Problemet er at akatisi ikke svarer så godt på "bivirkningsmedisin" som Akineton og Disipal. Drøft dette med legen din. Hvis det er så at du fortsatt trenger nevroleptika i tillegg til litium så kan det være gunstig at du skifter til noe som i mindre grad virker på dopaminsystemet, så som Zyprexa eller (helst!) Seroquel.

dette er mitt nick

Risperdal kan gi akatisi: en bivirkning som føles som indre uro, greier ikke å sitte stille, kribling i kroppen. Dette er en såkalt ekstrapyramidal bivirkning; altså beslektet med pasrkinsonistiske bivirkninger (skjelving). Problemet er at akatisi ikke svarer så godt på "bivirkningsmedisin" som Akineton og Disipal. Drøft dette med legen din. Hvis det er så at du fortsatt trenger nevroleptika i tillegg til litium så kan det være gunstig at du skifter til noe som i mindre grad virker på dopaminsystemet, så som Zyprexa eller (helst!) Seroquel.

Men jeg hadde disse problemene før jeg startet på den også! Har bare gått på risperdal noen uker, og disse problemene med uro og nesten litt kramper har vart i flere måneder. Nå begynner jeg nesten å lure på om det er Litium som gjør det. Eller ihvertfall Levaxin. Men prøvene skal visst være normale. Først trodde alle det var Topimax som jeg gikk på en stund. Kuttet ut den og problemene bare fortsatte..Blir ikke helt klok på dette, men takk for svar!

kristiansund1365380625

Men jeg hadde disse problemene før jeg startet på den også! Har bare gått på risperdal noen uker, og disse problemene med uro og nesten litt kramper har vart i flere måneder. Nå begynner jeg nesten å lure på om det er Litium som gjør det. Eller ihvertfall Levaxin. Men prøvene skal visst være normale. Først trodde alle det var Topimax som jeg gikk på en stund. Kuttet ut den og problemene bare fortsatte..Blir ikke helt klok på dette, men takk for svar!

Har du snakket med legen din om kanskje litt lavere litiumspeil er ønskelig? 0,8 er litt høyt for mange!

Hei. Ser du skriver om muskelkramper og uro som du tror kan være en bivirkning av medisin, men du har hatt dem også uavhengi av noen typer medisin også? Jeg kan ingenting om bivirkninger. Men har du funnet ut når "krampene" kommer eller er det hele tiden? Kan det være musklene dine som spenner seg i spesielle situasjoner? Det var bare en tanke.

Håper du får diskutert medisiner med legen din og ikke slutter brått på egenhånd. Det har jeg hørt ikke er spesielt lurt.

mvh

dette er mitt nick

Hei. Ser du skriver om muskelkramper og uro som du tror kan være en bivirkning av medisin, men du har hatt dem også uavhengi av noen typer medisin også? Jeg kan ingenting om bivirkninger. Men har du funnet ut når "krampene" kommer eller er det hele tiden? Kan det være musklene dine som spenner seg i spesielle situasjoner? Det var bare en tanke.

Håper du får diskutert medisiner med legen din og ikke slutter brått på egenhånd. Det har jeg hørt ikke er spesielt lurt.

mvh

Vet ikke helt om man kan kalle det kramper heller. Noen ganger er det en slags sitring i spesiellt bena, andre ganger føles det som om jeg ikke kan sitte i ro pga hele musklaturen (akkurat som om man bli "svak" i musklaturen, om du skjønner hva jeg mener med det? Litt vanskelig å beskrive eksakt. Jeg tror ikke jeg har hatt dette uten at jeg gikk på medisiner. Har hatt det under hypomani/mani utløst av medikamenter, før jeg gikk på de medisinene jeg gjør nå. Takker for svaret ditt cathlin!

Annonse

dette er mitt nick

Har du snakket med legen din om kanskje litt lavere litiumspeil er ønskelig? 0,8 er litt høyt for mange!

Hvis prøvene jeg tok i dag fremdeles er normale, skal vi diskutere medisineringen min. Lå på Litium ca. 0.65 før, men økte i høst fordi jeg ble verre. Det føles som om problemene med uroen startet helt tilbake til da jeg begynte med Levaxin.(tidlig høst).

Jeg har en terori om at det er noe med stoffskifte, selv om det ikke sees på prøvene, og at det _kanskje_ har blitt litt forverret av Risperdal hvis denne kan ha slike bivirkninger. Men på en annen side, når jeg tar risperdalen så demper den litt av denne uroen. I dag har vært bedre, og da har jeg tatt risperdal!

En psykiater jeg har snakket med sa at stoffskifteproblemer (for mye thyroxin kan spesiellt hos bipolare utløse uro, hyper-tilstander og paranoia). Har aldri slitt sånn med paranoide tanker som jeg har gjort i høst og vinter, men som sagt har man ikke kunnet se noe feil ved stoffskifte-prøvene.

Jeg har egentlig veldig god effekt av Litium, og har derfor ikke lyst til å slutte på denne, men hvis jeg må kutte ned levaxin, så må jeg nok det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...