Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 1. Kan man tvangsinnlegge en hypoman person utover 10 dager? 2. Hvordan er forskjellen på hypomani og mani? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132296-hypomani-og-mani-vs-tvangsinnleggelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
dette er mitt nick Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Nå skal jeg begi meg ut på noe som jeg ikke er 100% sikker på, men jeg prøver likevel. Jeg tror ikke man kan tvangsinnlegge en hypoman person utover 10 dager, med mindre personen er psykotisk eller sterkt til fare for seg selv eller andre (men da ville det sannsynligvis vært mani og ikke hypomani). Men hvor grensene går der er en annen sak. Jeg har opplevd at de har "vridd og vrengt" litt på lovverket for å få det til hvis de mener det er nødvendig, der hvor kriteriene ikke er 100% tilstede. Grensen mellom hypomani og mani har det vært skrevet om her tidligere. Det finnes nok ingen klar grense her. På en av mine epikriser står det at jeg har vært hypoman i avdelingen, mens diagnosen ble "Manisk episode uten psykose". Det finnes jo en diagnose "hypomani" også, så jeg var vel kanskje på grensen til mani, siden de skrev det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132296-hypomani-og-mani-vs-tvangsinnleggelse/#findComment-814081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Nå skal jeg begi meg ut på noe som jeg ikke er 100% sikker på, men jeg prøver likevel. Jeg tror ikke man kan tvangsinnlegge en hypoman person utover 10 dager, med mindre personen er psykotisk eller sterkt til fare for seg selv eller andre (men da ville det sannsynligvis vært mani og ikke hypomani). Men hvor grensene går der er en annen sak. Jeg har opplevd at de har "vridd og vrengt" litt på lovverket for å få det til hvis de mener det er nødvendig, der hvor kriteriene ikke er 100% tilstede. Grensen mellom hypomani og mani har det vært skrevet om her tidligere. Det finnes nok ingen klar grense her. På en av mine epikriser står det at jeg har vært hypoman i avdelingen, mens diagnosen ble "Manisk episode uten psykose". Det finnes jo en diagnose "hypomani" også, så jeg var vel kanskje på grensen til mani, siden de skrev det sånn. Dersom du ble manisk pga bivirkninger: Kan jeg tillate meg å spørre om du ble tvangsinnlagt? Og i så tilfelle, kan jeg tillate meg å spørre hvordan du reagerer på dette i ettertid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132296-hypomani-og-mani-vs-tvangsinnleggelse/#findComment-814104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dette er mitt nick Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Dersom du ble manisk pga bivirkninger: Kan jeg tillate meg å spørre om du ble tvangsinnlagt? Og i så tilfelle, kan jeg tillate meg å spørre hvordan du reagerer på dette i ettertid? Den gangen ble jeg ikke tvangsinnlagt. Jeg ville legges inn selv for å få hjelp til å bytte medisiner (skjønte at jeg var dårlig). Men legen var på vei til å tvangsinnlegge meg tror jeg, da h*n skjønte at jeg selv ville legges inn. Jeg vet ikke helt hvordan jeg evt ville reagert på det i ettertid. Tror jeg kanskje ville skjønt at det var til mitt beste på det tidspungtet. MEN tvangsmedisinering hadde jeg ADRI funnet meg i, i ettertid hvis jeg var sterkt uenig i medisinene jeg fikk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132296-hypomani-og-mani-vs-tvangsinnleggelse/#findComment-814132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Den gangen ble jeg ikke tvangsinnlagt. Jeg ville legges inn selv for å få hjelp til å bytte medisiner (skjønte at jeg var dårlig). Men legen var på vei til å tvangsinnlegge meg tror jeg, da h*n skjønte at jeg selv ville legges inn. Jeg vet ikke helt hvordan jeg evt ville reagert på det i ettertid. Tror jeg kanskje ville skjønt at det var til mitt beste på det tidspungtet. MEN tvangsmedisinering hadde jeg ADRI funnet meg i, i ettertid hvis jeg var sterkt uenig i medisinene jeg fikk! Nettopp! Og det er jo ingen hemmelighet at den pasienten jeg har skrevet om er meg selv. Har du noen gode råd for å unngå rettssak? Jeg er overbevisst om at jeg ikke var manisk mens jeg var både tvangsinnlagt og tvangsmedisinert. Og som sagt, dersom det er kjent at Sobril kan gi oppstemthet/mani-lignende tilstand som bivirkning, ja da har fylkeslegen et forklaringsproblem overfor undertegnede. For øvrig vil det føre for langt å gå inn på ytterligere detaljer her og nå. Men tvangsbehandlingen har man iallefall oppnådd en ting: Frustrasjon 5 år i ettertid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132296-hypomani-og-mani-vs-tvangsinnleggelse/#findComment-814154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dette er mitt nick Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Nettopp! Og det er jo ingen hemmelighet at den pasienten jeg har skrevet om er meg selv. Har du noen gode råd for å unngå rettssak? Jeg er overbevisst om at jeg ikke var manisk mens jeg var både tvangsinnlagt og tvangsmedisinert. Og som sagt, dersom det er kjent at Sobril kan gi oppstemthet/mani-lignende tilstand som bivirkning, ja da har fylkeslegen et forklaringsproblem overfor undertegnede. For øvrig vil det føre for langt å gå inn på ytterligere detaljer her og nå. Men tvangsbehandlingen har man iallefall oppnådd en ting: Frustrasjon 5 år i ettertid! Jeg forstår deg veldig godt, men jeg vet desverre ikke hvordan du skal gripe saken an. Du må jo ha en dokumentasjon på at du ble verre av sobrilen, men hvem vil inrømme det, slik at du kan bruke det i en rettsak? Jeg vet heller ikke hvor vanlig det er å vinne slike saker. Jeg kan fortelle deg at mine foreldre var i kontakt med fykeslegen, og overlegen uttalige ganger mens jeg var innlagt, og ingen ting ble gjort for å forandre måten de behandlet meg på. Til slutt når pasientombudet tok tak i saken, ble jeg skrevet ut! (Dette var tidligere enn det som var planlagt. Det var kanskje noen som ikke ønsket helt den konfrontasjonen som måtte komme). Jeg håper du får ordnet opp i dette slik at du kan få ro i sjela! Jeg har ikke ro i kroppen, flere år etter siste innleggelse.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132296-hypomani-og-mani-vs-tvangsinnleggelse/#findComment-814937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg forstår deg veldig godt, men jeg vet desverre ikke hvordan du skal gripe saken an. Du må jo ha en dokumentasjon på at du ble verre av sobrilen, men hvem vil inrømme det, slik at du kan bruke det i en rettsak? Jeg vet heller ikke hvor vanlig det er å vinne slike saker. Jeg kan fortelle deg at mine foreldre var i kontakt med fykeslegen, og overlegen uttalige ganger mens jeg var innlagt, og ingen ting ble gjort for å forandre måten de behandlet meg på. Til slutt når pasientombudet tok tak i saken, ble jeg skrevet ut! (Dette var tidligere enn det som var planlagt. Det var kanskje noen som ikke ønsket helt den konfrontasjonen som måtte komme). Jeg håper du får ordnet opp i dette slik at du kan få ro i sjela! Jeg har ikke ro i kroppen, flere år etter siste innleggelse.. Tusen takk for at du viser meg forståelse. Det var faktisk veldig godt. Tusen takk. En ting jeg har tenkt på, det er å arbeide politisk for å endre lovverket. Jeg har mange forslag. Blant de mest seriøse er å opprette en domstol som tar avgjørelser om tvang. I Belgia medfører dette kun 6% tvangsinnleggelser. Det forslaget jeg likevel brenner mest for, det er å kun tillate tvang når straffeloven brytes. Det vil medføre at loven er lik for alle, også for psykisk syke mennesker. Frihetsberøvelse blir da kun tillatt når straffeloven brytes. Hva mener du om et sånt forslag? Dersom man om noen tiår får gjennomslag for et sånt forslag, så vil det iallefall føles som en seier som kan gi ro for meg. Det vil vise at "de" tok feil idag.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132296-hypomani-og-mani-vs-tvangsinnleggelse/#findComment-815019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.