Gå til innhold

Hjelp! NHD, medisinspørsmål!

Anbefalte innlegg

dette er mitt nick

Jeg går på Litium (serum 0.8), Lexaxin (lavt stoffskifte som bivirkning av Litium), og Risperdal 2 mg for bipolar lidelse.

I flere måneder nå har jeg hatt en slags "muskelkramper", omtrent siden da jeg begynte på Levaxin. Prøvene er visst helt ok, men kan det likevel skyldes dette?

Risperdal la jeg til for 2 uker siden mot paranoia. Klarer hverken sitte stille, eller slappe av noe sted. Til tider er jeg nok litt hypoman også (dette har vart i ca 2-3 mnd nå fra og til).

Det virker ikke som om uroen bare kommer av hypomanien, siden den har vært konstant hele tiden. I dag har jeg ikke tatt risperdal fordi jeg skulle noe som gjorde at jeg ikke kunne gå rundt i en døs hele dagen, og da har det vært ekstra ille. Føler likevel for å bare kutte ned på alle medisinene. Synes jeg alltid får så mye rare bivirkninger. Vet jo snart ikke hva som er meg oppi dette.

Skal ikke nettopp litium fjerne slike symtomer. Hva er galt? Burde jeg bytte til lamictal? Jeg gir snart f*** i hele greia med medisiner og SLUTTER! Hjelp meg NHD, vær så snill (selv om jeg maser mye nå)!

Vennlig hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132331-hjelp-nhd-medisinsp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er nesten umulig å si sikkert hva litt sære symptomer kommer av.

Kan dette være akathisi forårsaket av risperdal?

Akathisi er en slags mauring/uro i bena som gjør det nesten umulig å sitte stille/være i ro.

Kan du forklare symptomene til legen din og spørre spesifikt om denne tror det er akathisi?

dette er mitt nick

Det er nesten umulig å si sikkert hva litt sære symptomer kommer av.

Kan dette være akathisi forårsaket av risperdal?

Akathisi er en slags mauring/uro i bena som gjør det nesten umulig å sitte stille/være i ro.

Kan du forklare symptomene til legen din og spørre spesifikt om denne tror det er akathisi?

Takker for svar Nils Håvard Dahl!

Hvis prøvene jeg tok i dag fremdeles er normale, skal vi diskutere medisineringen min. Lå på Litium ca. 0.65 før, men økte i høst fordi jeg ble verre. Det føles som om problemene med uroen startet helt tilbake til da jeg begynte med Levaxin.(tidlig høst).

Jeg har en terori om at det er noe med stoffskifte, selv om det ikke sees på prøvene, og at det _kanskje_ har blitt litt forverret av Risperdal hvis denne kan ha slike bivirkninger. Men på en annen side, når jeg tar risperdalen så demper den litt av denne uroen. I dag har vært bedre, og da har jeg tatt risperdal! Tror du denne teorien min kan ha noe for seg? Da kan det jo hende at jeg egentlig ikke trenger risperdal (har jo akkurat begynt på den)..

En psykiater jeg har snakket med sa at stoffskifteproblemer (for mye thyroxin kan spesiellt hos bipolare utløse uro, hyper-tilstander og paranoia). Har aldri slitt sånn med paranoide tanker som jeg har gjort i høst og vinter, men som sagt har man ikke kunnet se noe feil ved stoffskifte-prøvene.

Jeg har egentlig veldig god effekt av Litium, og har derfor ikke lyst til å slutte på denne, men hvis jeg må kutte ned levaxin, så må jeg nok det.

Jeg skal spørre legen om det du skrev neste gang jeg er der.

dette er mitt nick

Takker for svar Nils Håvard Dahl!

Hvis prøvene jeg tok i dag fremdeles er normale, skal vi diskutere medisineringen min. Lå på Litium ca. 0.65 før, men økte i høst fordi jeg ble verre. Det føles som om problemene med uroen startet helt tilbake til da jeg begynte med Levaxin.(tidlig høst).

Jeg har en terori om at det er noe med stoffskifte, selv om det ikke sees på prøvene, og at det _kanskje_ har blitt litt forverret av Risperdal hvis denne kan ha slike bivirkninger. Men på en annen side, når jeg tar risperdalen så demper den litt av denne uroen. I dag har vært bedre, og da har jeg tatt risperdal! Tror du denne teorien min kan ha noe for seg? Da kan det jo hende at jeg egentlig ikke trenger risperdal (har jo akkurat begynt på den)..

En psykiater jeg har snakket med sa at stoffskifteproblemer (for mye thyroxin kan spesiellt hos bipolare utløse uro, hyper-tilstander og paranoia). Har aldri slitt sånn med paranoide tanker som jeg har gjort i høst og vinter, men som sagt har man ikke kunnet se noe feil ved stoffskifte-prøvene.

Jeg har egentlig veldig god effekt av Litium, og har derfor ikke lyst til å slutte på denne, men hvis jeg må kutte ned levaxin, så må jeg nok det.

Jeg skal spørre legen om det du skrev neste gang jeg er der.

Jeg har gått mye ned i vekt (25 kg) siden jeg begynte på Litium. Kan dette ha noe og si? Har jo tatt prøver hele veien utenom de to siste mnd (tok i dag)..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...