Gå til innhold

Calciumblokkere og trening

julieta

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 23 år gammel jente med diagnosen PPH. Jeg går på 120 mg Adalat (caciumblokker) og i tillegg blodfortynnende. Jeg trener en del, og akkurat nå ønsker jeg å trene for å gå ned i vekt; altså med en puls på 50-75% av maxpuls. Jeg forsøker å holde meg til en puls rundt 140-150. For å holde denne pulsfrekvensen går det ikke særlig fort på f.eks. en ergometersykkel. Samtidig synes jeg ikke at det er spesielt tungt - jeg blir selvsagt varm etter en stund, men det går greit å snakke. Mitt spørsmål er: er min puls "reell"? Burde jeg ligge høyerer i puls pga calciumblokkeren for å ha samme effekt av fettforbrenningstreningen som et normalt, friskt menneske? Eller har medisinen ingen innvirkning på dette og jeg skal fortsette med denne pulsen for å trene fettforbrenning effektivt til tross for at det ikke føles tungt? Enda et lite spørsmål: når jeg trener i studio (vekter) har jeg en puls på mellom 130-170 (avhengig av hvor i settet jeg er). Betyr dette at jeg også da trener tildels fettforbrenning?

Blir glad for svar da det ikke virker som om legen min kan svare på dette med særlig grad av sikkerhet/overbevisning ;)

Hyggelig om noen av leserne har erfaring med dette og vil dele det med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Ditt mål for treningen , tror jeg er helt riktig med din bakgrunn og medinering. Generelt bli litt sterkere samt gjøre kondisjonsarbeide for å øke kaloriforbruket. For å ta det siste først. Lengevarende arbeide med puls som varierer fra 50-70 % av max.puls, er bra. Spiller egentlig liten rolle her om du står på calciumblokker. Drikk bra med vann under trening for å vedlikeholde god sirkulasjon. Ved styrketreningen blir gjerne pulsen noe lavere, men ved enkelte øvelser hvor mye stor muskulatur brukes, kommer gjerne pulsen opp i det samme som ved kondsjonstreningen, og det er greit.

Men tilslutt, med dine plager og medisinbruk, tren med middels intensitet. Det er varigheten av den fysiske aktiteten som for deg blir avgjørende for hvor mye du forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...