Gå til innhold

Pris for psykolog?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest uten signatur

ca 500 hos psykolog uten statlig/kommunal støtte.

...og det er jo bare for de med fet lommebok, JEG har iallefall ikke råd til å betale 500 kr for å prate i 45 minutter med en som kanskje ikke greier hjelpemeg engang!

Så det er jo faktisk klasseskille i psykiatrien. Ofte er jo de beste behandlerne de som virkelig tjener penger på å være gode. Og de finnes ikke blant dem som har trygderefusjon. Dessverre.

Det er som med fysisk sykdom. Vil en ha garantert effektiv hjelp, må en søke privat. Syk og fattig er en tapsituasjon for pasienten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814705
Del på andre sider

...og det er jo bare for de med fet lommebok, JEG har iallefall ikke råd til å betale 500 kr for å prate i 45 minutter med en som kanskje ikke greier hjelpemeg engang!

Så det er jo faktisk klasseskille i psykiatrien. Ofte er jo de beste behandlerne de som virkelig tjener penger på å være gode. Og de finnes ikke blant dem som har trygderefusjon. Dessverre.

Det er som med fysisk sykdom. Vil en ha garantert effektiv hjelp, må en søke privat. Syk og fattig er en tapsituasjon for pasienten.

Min psykolog har trygderefusjon og er veldig flink. (betaler bare opp til 1550 kr pr år)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814739
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Min psykolog har trygderefusjon og er veldig flink. (betaler bare opp til 1550 kr pr år)

mvh

Jada, en skal ikke svartmale det! Men det er jo så høy terskel for å få komme til hos de med trygderefusjon. Alt for mange pasienter i forhold til behandlere. En må være 'syk nok' for å få time. Og det er dumt.

Hadde flere som sliter (deriblant unge studenter som har livet foran seg) fått hjelp straks plagene oppsto, så hadde det kanskje vært raskt kurert. Isteden må de vente til de blir så dårlige at de er berettiget til hjelp der de har råd til å søke hjelp.

Men det er jo et politisk spørsmål også, og det har jo blitt lovet og lovet i årevis. Så det tar nok tid før det er godt nok fungerende det norske psykaitrivesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814752
Del på andre sider

Annonse

Jada, en skal ikke svartmale det! Men det er jo så høy terskel for å få komme til hos de med trygderefusjon. Alt for mange pasienter i forhold til behandlere. En må være 'syk nok' for å få time. Og det er dumt.

Hadde flere som sliter (deriblant unge studenter som har livet foran seg) fått hjelp straks plagene oppsto, så hadde det kanskje vært raskt kurert. Isteden må de vente til de blir så dårlige at de er berettiget til hjelp der de har råd til å søke hjelp.

Men det er jo et politisk spørsmål også, og det har jo blitt lovet og lovet i årevis. Så det tar nok tid før det er godt nok fungerende det norske psykaitrivesen.

Jeg opplevde ikke at det var høy terskel for å komme inn.

Du beskriver privatisering. Det er skummelt for de som ikke er pengesterke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814774
Del på andre sider

Du skriver:

"Så det er jo faktisk klasseskille i psykiatrien. Ofte er jo de beste behandlerne de som virkelig tjener penger på å være gode. Og de finnes ikke blant dem som har trygderefusjon. Dessverre."

Dette er en ganske så grov påstand, som rett og slett ikke stemmer, ihvertfall ikke utifra min erfaring. Mange som tilhører et fagmiljø (og mesteparten av disse er offentlige) tror jeg faktisk er bedre enn de private.

Den største grunnen til å gå til de private, er at de er mer tilgjengelige, dersom man ønsker å benytte seg av dem mens man venter på offentlig behandling. Og dette er ofte det som skjer, fordi det er så lang ventetid.

Jeg har selv gått i privat terapi, og opplevde ikke at de var hverken bedre eller verre enn de som hadde trygderefusjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814795
Del på andre sider

Det er feil å anta at det er de uten trygderefusjon som er dyktigst. Det har tidligere vært stor konkurranse om å få refusjonsavtaler, og de fleste har hatt et ønske om det istedet for å måtte fakturere sine pasienter for hele beløpet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814796
Del på andre sider

Det er kanskje viktig å ikke svartmale mer enn det er grunnlag for.

Ved Universitetet i Oslo har studenter i årevis hatt et lavterskeltilbud hos svært kompetente behandlere - gratis og uten henvisning.

De som har behov for langvarig terapi har fått hjelp til å sette i gang søknadsprosessen for å finne en privatpraktiserende terapeut - eller evt. blitt henvist til DPS.

Studenter ved Universitetet i Oslo har kanskje hatt et av de beste tilbudene i landet? Hvordan det konkret er ved andre læresteder vet jeg ikke, men de har tilsvarende ordninger visse steder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814797
Del på andre sider

Jeg tror nok behandlere med trygderefusjon er minst like gode som de uten, problemet er at det er for få av dem, samt at de er ulikt distribuert geografisk.

Kanskje burde behandlere uten refusjon differensiere salæret mht. den enkelte pasients inntekt - de med høyest inntekt betaler mest og finansierer dermed delvis behandlingen av de med mindre inntekt. Selv om ikke myndighetene sørger for en mest mulig lik fordeling av behandlingstilbudet er det jo ikke noe i veien for at behandlerne selv gjør dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814801
Del på andre sider

Jeg tror nok behandlere med trygderefusjon er minst like gode som de uten, problemet er at det er for få av dem, samt at de er ulikt distribuert geografisk.

Kanskje burde behandlere uten refusjon differensiere salæret mht. den enkelte pasients inntekt - de med høyest inntekt betaler mest og finansierer dermed delvis behandlingen av de med mindre inntekt. Selv om ikke myndighetene sørger for en mest mulig lik fordeling av behandlingstilbudet er det jo ikke noe i veien for at behandlerne selv gjør dette.

Bli politiker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814805
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke på den løsningen du beskriver, med differensiering av pasientbetaling, jeg synes den er grovt urettferdig, og gir skjulte signaler om at man selv har skylden for den sykdommen man har. Jeg tror heller ikke på egenandeler i det offentlige, jeg synes det også er urettferdig.

Og jeg synes det er urettferdig å måtte betale for å få fikset tenna hos tannlegen. Det er i det hele tatt mye som er urettferdig og ikke bra.

Og det er det offentlige som skor seg på alle disse ordningene. Ved å sørge for at ikke nok behandlere får trygderefusjon, slik at det blir venteliste, får staten skatteinntekter fra de behandlere som er nødt til å drive privat.

Så staten tjener (delvis) på at folk har problemer, istedet for å ha utgifter i forbindelse med det.

Ikke at ikke staten HAR utgifter med det, men tallene blir misvisende på denne måten.

Jeg syns det er dypt urettferdig at mennesker som har en psykisk/fysisk lidelse, skal lide dobbelt fordi de får dårligere råd, fordi de må betale alskens egenandeler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814814
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Jeg tror ikke på den løsningen du beskriver, med differensiering av pasientbetaling, jeg synes den er grovt urettferdig, og gir skjulte signaler om at man selv har skylden for den sykdommen man har. Jeg tror heller ikke på egenandeler i det offentlige, jeg synes det også er urettferdig.

Og jeg synes det er urettferdig å måtte betale for å få fikset tenna hos tannlegen. Det er i det hele tatt mye som er urettferdig og ikke bra.

Og det er det offentlige som skor seg på alle disse ordningene. Ved å sørge for at ikke nok behandlere får trygderefusjon, slik at det blir venteliste, får staten skatteinntekter fra de behandlere som er nødt til å drive privat.

Så staten tjener (delvis) på at folk har problemer, istedet for å ha utgifter i forbindelse med det.

Ikke at ikke staten HAR utgifter med det, men tallene blir misvisende på denne måten.

Jeg syns det er dypt urettferdig at mennesker som har en psykisk/fysisk lidelse, skal lide dobbelt fordi de får dårligere råd, fordi de må betale alskens egenandeler.

Det er jo derfor det er lurt å tegne uføreforsikring mens en fortsatt er ung og sprek! Alt for få gjør det egentlig. Men hadde mange gjort det så hadde vel bare forsikringen blitt gresselig mye dyrere.

Jeg tegnet en uføreforsikring for mange år siden, og får ut en god pott hvis jeg får godkjent uføresøknaden. Det dekker ikke opp alt jeg har tapt økonomisk selvfølgelig. Men litt hjelper det jo. Det en derimot skulle gjort var å tegne en slik forsikring som gjør at du får utbetalt noen tusen hver måned etter at en har blitt ufør. Da kan en få tilnærmet den inntekten en hadde før. Men det ble for dyrt for meg den gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814820
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener betaling etter evne skulle signalisere at man selv har skyld i sykdommen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814821
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener betaling etter evne skulle signalisere at man selv har skyld i sykdommen?

Fordi det blir ulik betaling, men egentlig så mener jeg at ingen skulle betale noe som helst, dersom de har en diagnostisert sykdom. Man kan ikke noe for at man ble syk. Jeg er imot egenandeler, jeg syns at dette allerede skulle være betalt over skatteseddelen, og at det dessuten ødelegger statistikken over hva det egentlig koster samfunnet med sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814874
Del på andre sider

Fordi det blir ulik betaling, men egentlig så mener jeg at ingen skulle betale noe som helst, dersom de har en diagnostisert sykdom. Man kan ikke noe for at man ble syk. Jeg er imot egenandeler, jeg syns at dette allerede skulle være betalt over skatteseddelen, og at det dessuten ødelegger statistikken over hva det egentlig koster samfunnet med sykdom.

Jeg er helt enig med deg Mimmy.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132383-pris-for-psykolog/#findComment-814901
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...