Gå til innhold

Mild/moderat/alvorlig psykopati

Anbefalte innlegg

Etter å ha kikket på følgende diagram,

http://www.psykopat.no/po/psykopatDIAG2.gif

har jeg fått følelsen av at diagnosene histrionisk/dramatiserende PF, emosjonelt ustabil/borderline PF og narsissistisk PF, egentlig er overflødige.

Heretter bør man gi alle mennesker med personlighetsproblemer diagnosen psykopati; mild, moderat eller alvorlig type.

Manisk-depressive bør få tilleggsdiagnosen "periode-psykopat", rett og slett fordi de i sine maniske perioder ofte lager problemer både for seg selv og menneskene rundt.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132422-mildmoderatalvorlig-psykopati/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest flammefugelen( egentlig psykopat)

Ja takk for den - nå føler jeg meg myyyyyyyeee bedre!Vi er nok psykopater alle sammen her inne, om en skal gå ut i fra ulike diagram dilldaller og forskningsresultater.

Jeg tror jeg går og graver meg ned....grrrhhhh....

Ja takk for den - nå føler jeg meg myyyyyyyeee bedre!Vi er nok psykopater alle sammen her inne, om en skal gå ut i fra ulike diagram dilldaller og forskningsresultater.

Slik jeg har forstått det med psykopati, så er vi alle sammen på et gitt tidspunkt i livet psykopater.....og så vokser vi opp og blir noe annet.

De aller fleste av oss. Jeg ville bare bruke ordet psykopat på mennesker som beviselig har utført grove kriminelle handlinger, og selv da være ytterst forsiktig.

Jeg synes å huske at noen har sagt engang til meg, at det til og med kan være ulovlig å kalle noen psykopat...er det i tilfelle noen som kan supplere med lovparagraf på dette?

Annonse

Slik jeg har forstått det med psykopati, så er vi alle sammen på et gitt tidspunkt i livet psykopater.....og så vokser vi opp og blir noe annet.

De aller fleste av oss. Jeg ville bare bruke ordet psykopat på mennesker som beviselig har utført grove kriminelle handlinger, og selv da være ytterst forsiktig.

Jeg synes å huske at noen har sagt engang til meg, at det til og med kan være ulovlig å kalle noen psykopat...er det i tilfelle noen som kan supplere med lovparagraf på dette?

Hvor har du dette fra?

Men skjemaet viser også at en av de nevnte pf ikke behøver å ha psykopati....

Men det glemte du kanskje å ta med?

Slik jeg forklarer det her:

http://www.psykopat.no/PO/PSYKOPATIENE.html

Så har du litt å lese på

*humre*

Det jeg reagerer på, er at du prøver å sette likhetstegn mellom psykopati og andre personlighetsforstyrrelser. Er du "borderliner"; så er du "psykopat light". Det er, etter min mening, å tøye psykopatibegrepet altfor langt. Dine utsagn rammer mennesker som allerede sliter med et dårlig selvbilde, og det burde du skjønne.

Jeg synes innleggene dine bærer preg av svart/hvitt-tenkning; både når det gjelder din etter hvert så berømte ex-kone og forumdeltagere generelt. I en tråd der du brukte nicket "undrende_far" presterte du å stemple blant annet meg som unormal, simpelthen fordi jeg (og andre) ikke var enig i det du skrev. I tillegg var alle som ikke bifalt det du skrev, "psykopatens naive medhjelpere". Det hele minner meg om 50-tallets USA og Joseph McCarthy's kommunistjakt. Hadde du venstreorienterte politiske holdninger, så var du kommunist.

Etter hva jeg har skjønt, så har ikke din ex-kone fått diagnosen "psykopat". Derfor synes jeg du bør være veldig forsiktig med å bruke det utrykket når du omtaler henne. Særlig fordi du har stått frem med fullt navn; det gjør identifisering av partene mye enklere. Da jeg tviler på at hun har gitt sin godkjennelse til dette, kan du vel ende opp med å bli saksøkt for ærekrenkelse hvis du er riktig uheldig.

Skilsmisser er vanskelige å takle for de fleste; uansett hva grunnen til skilsmissen måtte være. Det er mange følelser i sving som man ikke bestandig klarer å takle. Nå kjenner jeg selvsagt ikke din ex-kone; det kan godt hende at hun er svært vanskelig å forholde seg til. Men jeg synes uansett det er for drøyt å stemple henne som psykopat.

Mvh

Gjest Rune Fardal

- Mimmy skrev :

"Jeg ville bare bruke ordet psykopat på mennesker som beviselig har utført grove kriminelle handlinger, og selv da være ytterst forsiktig."

Ikke alle krimineller er psykopater og ikke alle psykopater er kriminelle!

Som NHD skrev "50% av de alvorlig insatte krimineller er psykopater"..

Hva med alle de som ikke blir innsatt.

Psykopati er ikke synonymt med kriminelle!

Innlegget var ironisk ment! :-)

Mvh

Gjest Rune Fardal

Det jeg reagerer på, er at du prøver å sette likhetstegn mellom psykopati og andre personlighetsforstyrrelser. Er du "borderliner"; så er du "psykopat light". Det er, etter min mening, å tøye psykopatibegrepet altfor langt. Dine utsagn rammer mennesker som allerede sliter med et dårlig selvbilde, og det burde du skjønne.

Jeg synes innleggene dine bærer preg av svart/hvitt-tenkning; både når det gjelder din etter hvert så berømte ex-kone og forumdeltagere generelt. I en tråd der du brukte nicket "undrende_far" presterte du å stemple blant annet meg som unormal, simpelthen fordi jeg (og andre) ikke var enig i det du skrev. I tillegg var alle som ikke bifalt det du skrev, "psykopatens naive medhjelpere". Det hele minner meg om 50-tallets USA og Joseph McCarthy's kommunistjakt. Hadde du venstreorienterte politiske holdninger, så var du kommunist.

Etter hva jeg har skjønt, så har ikke din ex-kone fått diagnosen "psykopat". Derfor synes jeg du bør være veldig forsiktig med å bruke det utrykket når du omtaler henne. Særlig fordi du har stått frem med fullt navn; det gjør identifisering av partene mye enklere. Da jeg tviler på at hun har gitt sin godkjennelse til dette, kan du vel ende opp med å bli saksøkt for ærekrenkelse hvis du er riktig uheldig.

Skilsmisser er vanskelige å takle for de fleste; uansett hva grunnen til skilsmissen måtte være. Det er mange følelser i sving som man ikke bestandig klarer å takle. Nå kjenner jeg selvsagt ikke din ex-kone; det kan godt hende at hun er svært vanskelig å forholde seg til. Men jeg synes uansett det er for drøyt å stemple henne som psykopat.

Mvh

Tror du og en del andre her har en fixering på min ex.

Ærlig talt jeg bryr meg ikke om henne i det hele tatt!

Min innfalsvinkel er faglig interesse. Tåler du ikke høre ordet psykopat så finn deg en annen tråd å besvar!

Merkelig hvor aggressivt enkelte opptrer når man snakker om psykopater! De grafene jeg lager viser klart at man kan ha ulike pf UTEN å være psykopat. Se hva jeg skriver før du i din forutintatthet fordømmer alt som du tydelig ikke håndterer!

Min innfalsvinkel er faglig interesse. Tåler du ikke høre ordet psykopat så finn deg en annen tråd å besvar!

Merkelig hvor aggressivt enkelte opptrer når man snakker om psykopater! De grafene jeg lager viser klart at man kan ha ulike pf UTEN å være psykopat. Se hva jeg skriver før du i din forutintatthet fordømmer alt som du tydelig ikke håndterer!

Tror du at du med dine skriverier og kveruleringer rekruterer medlemmer til organisasjonen du fronter?

Jeg lurer på om du skader saken mer enn du gagner, vil du bli gjenvalgt. Eller er det for få medlemmer til reelle valg?

mvh

"Tror du og en del andre her har en fixering på min ex."

Svar: Vi har vel bitt oss merke i at det heller er omvendt.

"Ærlig talt jeg bryr meg ikke om henne i det hele tatt!"

Svar: Hvorfor så mange innlegg om henne da?

"Min innfalsvinkel er faglig interesse. Tåler du ikke høre ordet psykopat så finn deg en annen tråd å besvar!"

Svar: For det første var det JEG som startet denne tråden, så det er DU som svarer. Jeg tåler godt å høre ordet psykopat, men jeg tåler IKKE ukritisk bruk av diagnosen. Eller ukritisk bruk av diagnoser generelt.

"Merkelig hvor aggressivt enkelte opptrer når man snakker om psykopater! De grafene jeg lager viser klart at man kan ha ulike pf UTEN å være psykopat. Se hva jeg skriver før du i din forutintatthet fordømmer alt som du tydelig ikke håndterer!"

Svar: Som jeg tidligere skrev; folk reagerer på din relativt ukritiske bruk av ordet psykopat. Ellers er det jo interessant at du hisser deg sånn opp når du blir kritisert... ;-)

Mvh

Annonse

Gjest Rune Fardal

"Tror du og en del andre her har en fixering på min ex."

Svar: Vi har vel bitt oss merke i at det heller er omvendt.

"Ærlig talt jeg bryr meg ikke om henne i det hele tatt!"

Svar: Hvorfor så mange innlegg om henne da?

"Min innfalsvinkel er faglig interesse. Tåler du ikke høre ordet psykopat så finn deg en annen tråd å besvar!"

Svar: For det første var det JEG som startet denne tråden, så det er DU som svarer. Jeg tåler godt å høre ordet psykopat, men jeg tåler IKKE ukritisk bruk av diagnosen. Eller ukritisk bruk av diagnoser generelt.

"Merkelig hvor aggressivt enkelte opptrer når man snakker om psykopater! De grafene jeg lager viser klart at man kan ha ulike pf UTEN å være psykopat. Se hva jeg skriver før du i din forutintatthet fordømmer alt som du tydelig ikke håndterer!"

Svar: Som jeg tidligere skrev; folk reagerer på din relativt ukritiske bruk av ordet psykopat. Ellers er det jo interessant at du hisser deg sånn opp når du blir kritisert... ;-)

Mvh

natolars skrev:

"Svar: For det første var det JEG som startet denne tråden, så det er DU som svarer."

Eier du tråden eller ...??? Svaret ditt sier vel det meste!

natolars skrev:

"Jeg tåler godt å høre ordet psykopat, men jeg tåler IKKE ukritisk bruk av diagnosen."

Det viser dette og neste svar at du ikke tåler i det hele tatt!

natolars skrev:

"Svar: Som jeg tidligere skrev; folk reagerer på din relativt ukritiske bruk av ordet psykopat."

Hvem er folk? Er det de som opplagt kan karaktriseres som pasienter og som spør om svar på sin pillebruk??

Vi er vel alle ukritiske i bruken av ordet psykopat, men jeg stiller i det minste kritiske spørsmål for å få klarhet i det DU og en del andre tydeligvis finner vanskelig å diskutere.

Hvor har du dette fra?

Jeg har hørt det, tror jeg, eller lest det et sted, uten å kunne spesifisere det nærmere. Det er lenge siden. Men som en del av en psykologiartikkel eller noe. Fordi alle barn gjennomgår enslags psykopatisk stadie. Men som sagt er det lenge siden. Det behøver ikke være riktig.

natolars skrev:

"Svar: For det første var det JEG som startet denne tråden, så det er DU som svarer."

Eier du tråden eller ...??? Svaret ditt sier vel det meste!

natolars skrev:

"Jeg tåler godt å høre ordet psykopat, men jeg tåler IKKE ukritisk bruk av diagnosen."

Det viser dette og neste svar at du ikke tåler i det hele tatt!

natolars skrev:

"Svar: Som jeg tidligere skrev; folk reagerer på din relativt ukritiske bruk av ordet psykopat."

Hvem er folk? Er det de som opplagt kan karaktriseres som pasienter og som spør om svar på sin pillebruk??

Vi er vel alle ukritiske i bruken av ordet psykopat, men jeg stiller i det minste kritiske spørsmål for å få klarhet i det DU og en del andre tydeligvis finner vanskelig å diskutere.

Dette er hersketeknikk på sitt verste, det sier mye, mye mer om deg enn den du prøver og nedvurdere.

Gjest Rune Fardal

Jeg har hørt det, tror jeg, eller lest det et sted, uten å kunne spesifisere det nærmere. Det er lenge siden. Men som en del av en psykologiartikkel eller noe. Fordi alle barn gjennomgår enslags psykopatisk stadie. Men som sagt er det lenge siden. Det behøver ikke være riktig.

Psykiater H. J. Stang (1996) skriver at "ser vi på spedbarnet ut fra vår problemstilling, så finner vi en liten psykopat: De psykopatiske trekk er blant annet selvsentrerthet, selvhevdelse og krav om øyeblikkelig driftstilfredsstillelse. Atferden styres av lystprinsippet. Ser vi på barn i trassalderen, eller ungdom i løsrivelsesfasen, kan vi igjen finne mange psykopatiske trekk i deres atferd og reaksjonsmønster. Men det er jo slik det skal være! Det er en nødvendig prosess i utviklingen mot egen identitet og et selvstendig individ. Nettopp gjennom disse fasene av utprøving og feiling, grensesprengende atferd og grensesettende korrektiv fra foreldrene, får de fleste slipt ned sine mer uheldige atferdstrekk, slik at personlighetsutviklingen blir rimelig harmonisk."

Om man legger en slik definisjon til grunn kan man stille spørsmål ved om psykopater rett og slett er personer som I sin oppvekst ikke har fått den nødvendige frigjøring fra barnets impuls og lystdrevne adferd.

- Mimmy skrev :

"Jeg ville bare bruke ordet psykopat på mennesker som beviselig har utført grove kriminelle handlinger, og selv da være ytterst forsiktig."

Ikke alle krimineller er psykopater og ikke alle psykopater er kriminelle!

Som NHD skrev "50% av de alvorlig insatte krimineller er psykopater"..

Hva med alle de som ikke blir innsatt.

Psykopati er ikke synonymt med kriminelle!

Er du kverulant eller hva....les hva jeg faktisk skriver. Jeg har ikke skrevet at kriminalitet er synonymt med psykopati. Jeg har skrevet at enkelte som begår grove kriminelle handlinger, kan være psykopater. Men jeg synes psykopatbegrepet hører hjemme i rettspsykiatrien, ikke ellers. Og man må jo ha utført psykopatiske handlinger for å kunne kalles psykopat.

Stakkars...

Er det jeg eller natolars som var stakkars?

Må si du tyr til umodne trekk straks du møter litt motstand.

Du prøver å ordlegge deg voksent og fornuftig, nærmest rituelt tvangspreget, i det ene øyeblikket. I det neste regredierer du til et umodent og personifisert uttryksform. Litt sånn jeg kommer og tar deg holdning.

Du synker lavere og lavere for hver gang du besvarer innlegg. Ser du ikke at dette skader dine egne intresser i det å være leder for psykopatoffre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...