Gå til innhold

Menn oppdras til å henge i mammas skjørter

Anbefalte innlegg

Syn det ikke er flere menn som protesterer. Men er man tøffel, så er man tøffel.

Jeg har mange teorier. En av dem er at menn drømmer om å være gift med sin mor. Derfor legger de opp til et rollespill a la mor og sønn med sin ektefelle/samboer. Og de ønsker at hun skal være sjefen i forholdet og i hjemmet.

(Han:"Får jeg lov til å gå ut med gutta i kveld?"

Hun: "Nå må du skifte

skjorte").

Det er iallfall et faktum at mange par jeg kjenner oppfører seg som mor og sønn.

Fortsetter under...

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

36

• Babette

7

• maiken76

5

• Sør

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest leileilei

- får panikk når du ikke har grønnsåpe i huset

- ser på Da Capo

- vet hva Swiffer er

- lager syltetøyet selv

- kjøper Twist i stedet for smågodt

- gleder deg til lørdagsunderholdningen i NRK

- har ferdiglagde middager med på påskeferie

- begynner å lese Allers

- begynner å bruke de broderte dukene du har fått av svigermor

- alltid bruker forkle ved middagslagingen

- blir lykkelig over en ny kjele

- lager pudding av alle matrester

- sletter ut og tar vare på julegavepapiret til neste år

- begynner juleinnkjøpene i august

- spiser Kongen av Danmark

- drømmer deg bort over frøkatalogen

- vet hva du skal ha til middag på søndag allerede på onsdag

- har Tacokit i skapet

- ikke vet hva Tacokit er!

- følger med hva naboen gjør gjennom vinduet

- synes fersk gjær er bedre enn tørr gjær

- har fem kasser med julepynt

- rydder i dypfryseren

- begynner å samle på kaffe- og middagsservise

- setter ting på hytta som du ikke vil ha hjemme

- hører på Norsktoppen

- kjøper meisboller til småfuglene

- leser alt om kongefamilien i Se og Hør

- har blomsterpotte på TV-en

- grubler over hvilken blomstergjødsel som er best

- sovner foran TV-en

- baker sju slag til jul

- alltid har noe hjemmebakt i fryseren i tilfell besøk

- har prøvd alle sjokoladekakeoppskriftene i Allers

- plasserer all mat i fryseren før du kan bruke den

- synes Hildegunn har fine gardiner

- har stores i vinduet

- varmer rødvinen

- bruker gamle navn på nye restauranter og butikker

- snakker om gardiner i venninneselskap

- begynner å klage på akustikken i baren

- går i Tupperware-party og synes det er morsomt

- slutter å drikke kl. 21 for å slippe og stå opp å tisse om natten

- vasker opp før du går og legger deg

- drikker likør

- må drikke øl fra glass

- synes det er festlig med fiskekabaret

- bestiller helt vanlig kaffe

- blir litt oppgitt over uanmeldte gjester

- alltid spiser rekecoctail til forrett

- synes det lukter rart av hvitløk

- ikke vil sove borte, men for enhver pris vil hjem

- lurer på hvem som er bedt i selskapet

- inviterer de samme vennen hvert år for å se Melodi Grand Prix

- tror chili er et land i Sør-Amerika

- heller snakker med kvinner på fest

- alltid drikker halvtørr hvitvin til fisk

- lurer op hvilket middagsservise du skal bruke i selskapet

- har fullt glassortiment

- tar med innesko når du er bedt bort

- ikke vet hva pesto er

- synes det er umoralsk å drikke vin på en mandag

- kjøper sitteplass på rockekonsert

- synes middag kl. 19 er sent

- ikke vet at det ikke lenger finnes Selters

- går med skrytealbum i veska

- synes ektemannen spiller for høy musikk

- gleder seg til slektsstevnet

- selv tar initiativet til slektsstevne

- begynner å sitere din mor

- ...og synes det er godt sagt

- låner klær av din mor

- foreslår familieråd

- sier, når dere har vært på restaurant: "vi tar kaffen hjemme..."

- synes datteren din er ei sjuske som ikke vasker taket

- sender tekstmelding til mannen din om at han skal skifte på sengen til du kommer hjem

- står tidlig opp på lørdag morgen for å få mer ut av dagen

- gjemmer verdisaker i vaskemaskinen når du drar på ferie - og glemmer hvor du la det

- synes du spiser mye bedre hjemme enn på restaurant

- må gjennom fire navn for å komme frem til navnet på din yngste datter

- foretrekker dempet belysning på badet

- synes fastlegeordningen er den beste nyheten du har fått på mange år

- kjøper antirynkekrem på flyplassen

- reagerer på at ungdommen sminker seg - de er mye søtere i virkeligheten

- strikker raggsokker

- kjøper flanellnattøy på postordre

- kjøper "gode" sko

- soler deg i vanlig BH

- synes Kikke Sørum har peiling

- synes at hatt egentlig er ganske fint

- kjøper tøfler

- bare anvender selvbruningskrem opp til knærne

- har funnet en litt frekk tunika

- har dobbelttak på veska

- skaffer deg trillebag

- alltid har hårfarge i skapet

- synes det er praktisk med strikk i livet

- går med golfjakke

- går med "fornuftig" kåpe

- synes dronning Sonja har mange artige hatter

- bruker grilldress og slippers

- du og partneren har like allværsjakker

- kjøper kjole på Adèle

- går med tynne nylonknestrømper til skjørt

- har flere sorter i medisinskapet enn i barskapet

- får sexy undertøy av ektemannen og bytter det inn i Sloggi-truser

- har medisinsk leksikon hjemme

- er på fornavn med apotekeren

- har syrenøytraliserende piller i vesken

- får de første åreknutene

- blir glad for å ha fått en krise

- vurderer å kjøpe brodder

- snakker om sykdom med venninner

- tror det er gjennomtrekk når et vindu er åpent

- reiser til Oslo for å selta i Grete Waitz-løpet

- har forsøkt alle homøopatrådene i Norsk Ukeblad

- går på alternativ messe

- har sykdom som hobby

- arrangerer sexy undertøy-party

- matlysten er større enn sexlysten

- synes menn med mage og lite hår er sexy

- får blomster og tenker "hva har han gjort nå?"

- ikke tør å drikke kaffe etter kl. 19 av redsel for ikke å få sove

- kjøper flanellsnattkjole

- synes det er deilig med egen soverom

- tenner på medd i tweedjakke

- må ha sex med lyset av

- kjører i 70 i 80-sonen

- begynner å prate med vilt fremmede mennesker på bussen

- holder deg i håndtaket over bildøren

- tar med brunost til Syden

- har vesken på amen og ikke over skulderen

- sender klagebrev til busselskapet fordi bussen til jobben er for kald om morgenen og du er redd for å få blærekatarr

- drar til Strömstad på shopping

- sier: "skal vil ta campingvogna og kjøre nordover i ferien?"

- har med pute når dere skal kjøre langt i bil

- anskaffer deg bærplukker

- har våtservietter i bilen

- synes Norge er ditt nærmeste ferieland

- synes stolheis er litt for skummelt - og T-kroker er helt umulige

- begynner å lure på hvordan det er å feriere i campingvogn

- setter bort plantene når du skal på ferie

- bremser i den minste utforbakke

- planlegger før du drar hjemmefra, hvilke veikroer du skal stoppe på

- synes orkesteret på hotellet er bra

- liker deg best på hytta

- ber om å få stempel i passet

- bare går langrenn

- irriterer deg over at folk snakker i mobiltelefonen på bussen

- ser fram til å få Ving-katalogen

- synes restplasser til Syden er det beste du vet

- har campingvogn med fastmontert platting og kunstgress

- går på tur kl 7 søndag morgen for å unngå "rushet"

- sjekker hvordan været er hjemme når du er i Syden

- sjekker prisene på alt i utlandet og sammenligner med hva det koster hjemme i Norge

- mater duene i parken

- stopper før du går på rulletrappen

- klapper i hendene når charterflyet lander

- kjøper badehette

- ikke vet hvor bensintanken er

- har med oppblåsbar pute på fly

- leser dødsannonsene i avisen

- synes familiebegravelser er hyggelige

- har en spesiell pung for mynter

- synes det er for høy lyd på kino

- stjeler poser på Rema

- har brettede plastposer i vesken i tilfelle du skulle handle noe

- sjekker handlelappen

- handler på postordre

- må få med deg værmeldingen

- har Domino-kort

- gleder deg til Ikea-katalogen skal komme

- sier: "jeg tror jeg har akkurat..." i kassa

- melder deg inn i Bokklubben bare for å få kaffeserviset

- stdig oftere sier "hva var det jeg sa!"

- klemmer på alle brødene i butikken

- triumferer over å ha fått tak i noe på tilbud

- svømmer med badehette

- får sepe i julegave

- kjefter på ungdommer som sitter på T-banen med bena på setet

- betaler med masse småmynter i matbutikken

- bruker samme tepose to ganger

- liker Rune Rudberg

- synes det er for sent å gå på nier'n på kino

- sier "å, så stor du er blitt"

- ikke orker å gå på kino, men venter til filmen kommer på video

- ikke klarer å skifte mellom store og små bokstaver på tekstmeldingen

- fører statistikk over været

- har Bee Gees som siste konsertopplevelse

- går forbi køen i kassa og sier "jeg skal bare..."

- eier en hund som er mindre enn katten

- må se hva bilder forestiller for at det skal være kunst

- begynner å snakke med deg selv

- ønsker deg Hvem, Hva, Hvor til jul

- har valgt gravlund

- synes alt var bedre før

- synes kassett er praktisk

- liker musikken på P4

- ringer og stemmer på sangene i "Kanskje på Norsktoppen"

- ikke kan underholdningsspørsmålene i Trivial Pursuit

- skynder deg hjem for å rekke Dagsrevyen

- bruker mer penger i ukene enn i helgen

- fremdeles tar med panteflaskene på polet

- synes det kunne vært gøy å prøve "en sånn hurtigvin"

- ikke kan noen andre funksjoner enn å snakke på mobiltelefonen

- barna dine må hjelpe deg med PC'en

- sjekker kølappen på polet hver gang det plinger

- diskuterer hvor ting lå før

- følger med på prisbarometeret og Forbrukerinspektørene - og noterer testresultatene

- kjøper din første kryssordordbok

- kjører rundt i byen etter tilbud

- sier "det har vi prøvd før"

- drar tidlig fra jobbfest med ordene "det er en dag i morgen også"

- tror CD-ROM-loaderen er kaffekoppholder

- går på byen èn gang i året - etter firmafesten

- tar bilde av din praktfulle balkongkasse og viser det frem på jobben

Hehehehehe...utrolig bra!

det var min x-svigermor på en prikk!

Selv skal jeg slutte å si "jeg tror jeg har akkurat..."

Gjest uten signatur

Pølsevev!

Det er vel ikke pølsevev!

Gutter velger biler som leker, jenter velger dukker. Automatisk. Jenter har omsorgsevnen i genene, hankjønnet er fra tidenes morgen ment til å jakte og beskytte familien mot farer.

Mannfolk har derfor mye vanskeligere for å skjønne at omsorg og husarbeid er så veldig viktig. De må trues og lirkes og smiskes for å få det til. Derfor er det vanskelig å få dem til å bli som oss kvinner. Noe vi også helt sikkert ikke ville synes var veldig ok i lengden. Lite sexy. Alle kvinner vil ha en huslig mann, men det er andre de tenner seksuelt på.

Genene kan vi ikke forandre på.

Disse tafatte fotformmennene som kvinnesakskvinnene 'oppfant', har jo i ettertid følt seg dårlig behandlet. De ble som kvinnene forlangte. Men fikk de sex som takk for hjelpen (det ER sex det dreier seg om nemlig, i bunn og grunn, forplantning, slektene skal ikke dø ut)? Nei, for kvinnene ville heller ha sex med machomennene, dem de hadde klaget så fålt på et par tiår tidlgiere.

Problemstillingen 'henge i mammas skjørter' aktualiserer jo også hvor viktig det er å ha mamma OG pappa, og ansatte av hankjønn i barnehager og småskoler.

Forøvrig er min mann veldig huslig av seg, men han ble IKKE lært opp til det av sin mor. Broren han gjør ikke noe i huset til min svigerinnes fortvilelse, så vi er forskjellige på tvers av kjønn også. Jeg lærte heller aldri å gjøre husarbeid av min mor. Kunne vel trengt det like godt jeg som en guttunge. Derfor hater jeg også husarbeid.

Ulv I Faarikaal

Forhåpentligvis la guttungen tilbringe mye tid sammen med onkler og diverse? :)

Ellers være konsekvent, stødig og ukomplisert. Alt for mange mødre som diller og gnager og luller.

Diverse onkler? Håper det ikke er for mange "onkler"?

Den yngre generasjonen menn har lært seg alt dette. Alle de jeg har vært sammen med født 74-76 har da hvertfall vært flinke både i huset og med behandling av kvinnekroppen :)

Tror det er de litt eldre "gubbene" som ikke kan dette, evt er det de litt eldre "kjerringene" som lar dem slippe unna med det..

Annonse

Eks:

Jeg ligger under bilen og skifter eksosanlegg. Spør dama om hun kan holde et rør (nytt og rent) mens jeg skrur fast. Hun: "Jeg blir skitten! Er du gal???"

Har vært med å skrudd bil mange ganger jeg, skitt kan man vaske bort igjen. Skulle bare mangle om jeg ikke skulle være med på sånne ting også, vi deler jo på de aller fleste oppgavene. Dessuten er det jo litt gøy.. *rødme*

Gjest Kvinner og menn

Den yngre generasjonen menn har lært seg alt dette. Alle de jeg har vært sammen med født 74-76 har da hvertfall vært flinke både i huset og med behandling av kvinnekroppen :)

Tror det er de litt eldre "gubbene" som ikke kan dette, evt er det de litt eldre "kjerringene" som lar dem slippe unna med det..

Undersøkelsen som noen studenter foretok: De hadde med seg en jordmorplakat og fikk alle menn de møtte til å peke der de trodde klitoris var. Av de under 40 klarte visst 80% å peke riktig, men de over 40 var nede på 40%!

Studentene mente at feilprosenten ville blitt større om plakaten hadde vist hele kroppen:-).

Ulv I Faarikaal

Har vært med å skrudd bil mange ganger jeg, skitt kan man vaske bort igjen. Skulle bare mangle om jeg ikke skulle være med på sånne ting også, vi deler jo på de aller fleste oppgavene. Dessuten er det jo litt gøy.. *rødme*

Du kan brekke en negl?

IIIIIK!

Undersøkelsen som noen studenter foretok: De hadde med seg en jordmorplakat og fikk alle menn de møtte til å peke der de trodde klitoris var. Av de under 40 klarte visst 80% å peke riktig, men de over 40 var nede på 40%!

Studentene mente at feilprosenten ville blitt større om plakaten hadde vist hele kroppen:-).

Uffda, men det verste er vel at det samme resultatet hadde kanskje oppstått om kvinner ble spurt om det samme... ?

Jeg har snakka med flere på 50 år og eldre. Jeg har ikke funnet en eneste som har bytta bleier på sine barn. De må være yngre enn 50 for at det skal finnes.

Da har ikke du snakket med min far. Han byttet visstnok bleier (det husker jo ikke jeg da) og har alltid gjort mye i huset.

Jeg har også funnet meg en mann som gjør like mye med hjem og barn som meg, men så vasker jeg bil og måker snø også da.

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Det er vel ikke pølsevev!

Gutter velger biler som leker, jenter velger dukker. Automatisk. Jenter har omsorgsevnen i genene, hankjønnet er fra tidenes morgen ment til å jakte og beskytte familien mot farer.

Mannfolk har derfor mye vanskeligere for å skjønne at omsorg og husarbeid er så veldig viktig. De må trues og lirkes og smiskes for å få det til. Derfor er det vanskelig å få dem til å bli som oss kvinner. Noe vi også helt sikkert ikke ville synes var veldig ok i lengden. Lite sexy. Alle kvinner vil ha en huslig mann, men det er andre de tenner seksuelt på.

Genene kan vi ikke forandre på.

Disse tafatte fotformmennene som kvinnesakskvinnene 'oppfant', har jo i ettertid følt seg dårlig behandlet. De ble som kvinnene forlangte. Men fikk de sex som takk for hjelpen (det ER sex det dreier seg om nemlig, i bunn og grunn, forplantning, slektene skal ikke dø ut)? Nei, for kvinnene ville heller ha sex med machomennene, dem de hadde klaget så fålt på et par tiår tidlgiere.

Problemstillingen 'henge i mammas skjørter' aktualiserer jo også hvor viktig det er å ha mamma OG pappa, og ansatte av hankjønn i barnehager og småskoler.

Forøvrig er min mann veldig huslig av seg, men han ble IKKE lært opp til det av sin mor. Broren han gjør ikke noe i huset til min svigerinnes fortvilelse, så vi er forskjellige på tvers av kjønn også. Jeg lærte heller aldri å gjøre husarbeid av min mor. Kunne vel trengt det like godt jeg som en guttunge. Derfor hater jeg også husarbeid.

Når du skriver at gutter velger biler og jenter dukker, hvem tror du det egentlig er som "velger"? Hvem kjøper leker til barna?

Små barn sosialiseres inn i en rolle helt fra de blir født. Og de lærer fort. Jenter ønsker selvsagt å etterlikne andre større jenter og kvinner, mens gutter har andre gutter og menn som "idealer".

Så kjønnsrollene er vel så mye tillært som medfødt.

Hvis det er slik som du påstår at mannfolk har mye vanskeligere for å skjønne at omsorg og husarbeid er så veldig viktig, så er det vel fordi de ikke har lært det, rett og slett. Ikke fordi det ligger mindre i deres gener enn det gjør i våre.

Du skriver at det er vanskelig å få dem til å bli som oss kvinner, noe vi sikkert ikke ville synes var veldig ok i lengden.

Vel, nå er det ikke slik at om en mann gjør husarbeid, blir han "slik som oss", og at vi dermed ikke tenner seksuelt på ham lenger. Det ser vel heller ut til å være motsatt, hvis du tar deg en tur innom Foreldre-småbarn-forumet, ser du at de ofte oppgir mannens manglende deltagelse i husarbeid som grunn for sin egen manglende sexlyst.

Nei, du har kanskje rett i at vi ikke kan forandre på genene, men det er ikke bare genene som bestemmer hvordan vi oppfører oss. De fleste mennesker vil mene at mennesket har en fri vilje, og evne til læring og tilpasning.

Du snakker om "fotformmennene", som kvinnesakskvinnene "oppfant". Vel vel, klarer ikke menn å "oppfinne" eller selv definere sin egen rolle, tror du?

Ja vel, hvis du tenner mer på "machomenn", hva du nå mener med det, så behøver det ikke bety at alle kvinner tenner på det samme som deg.

Jeg har ikke særlig sans for den form for determinisme som enkelte hevder, at genene bestemmer alt, og at man ikke kan gjøre noe med det. Det blir omtrent som å tro på astrologi.

Gjest Ugga Bugga

Da har ikke du snakket med min far. Han byttet visstnok bleier (det husker jo ikke jeg da) og har alltid gjort mye i huset.

Jeg har også funnet meg en mann som gjør like mye med hjem og barn som meg, men så vasker jeg bil og måker snø også da.

Min far (som er i slutten av 50-årene) byttet også bleier, så jeg tror ikke det var SÅ uvanlig.

Min far (som er i slutten av 50-årene) byttet også bleier, så jeg tror ikke det var SÅ uvanlig.

Men spør menn som i dag er 70-80 år om de skiftet bleier og trillet barnevogn i sin tid.

De fleste fedre i den generasjonen gjorde lite sammen med ungene sine før de begynte på skolen.

Jeg har snakka med flere på 50 år og eldre. Jeg har ikke funnet en eneste som har bytta bleier på sine barn. De må være yngre enn 50 for at det skal finnes.

Pappa er straks 60 år og han byttet bleier på oss søsken som bare det, og han er den som gjør 90% av husarbeidet og har gjort det hele livet fordi Mamma har en mye mer krevende jobb. Jeg kjenner riktignok ingen andre enn ham som er så flittig i huset da, men det finnes i allefall menn som er det.

Men har de sett oppgavene selv, eller er det du som må sette dem i arbeid og ta ansvaret for fordeling av arbeidsoppgaver?

Men har de sett oppgavene selv, eller er det du som må sette dem i arbeid og ta ansvaret for fordeling av arbeidsoppgaver?

Det ser de utmerket selv. Jeg har aldri måttet be noen om å gjøre ditt og datt, det har blitt gjort når det har vært behov, enten av dem eller meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...