Gå til innhold

Ryggtrening

Aldaristar

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har litt ryggproblemer og vil gjerne trene ryggen min. I jobben min har jeg en god del tunge løft, og lurer på hvordan jeg kan trene ryggen min på en best mulig måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er slik at du plages med ryggen din, vil jeg ha fått en persom med kunnskap om rygg til å sett på ryggen din.

En kiropraktor, Naprapat, fysioterapaut , eller en Manuellterapaut, eventuelt lege.

Det for å avdekke diverse svakheter, det kan være skjev rygg, eller forskjellig benlengde osv.

Du kan jo også spørre de samme personene om ryggtrening og løfteteknikk, eventuelt avspenninsøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Du kan få en veiledningstime på treningsstudio, hvor du lærer hvilke øvelser du kan gjøre for å styrke ryggen.

Og så støtter jeg rådet til Zeppo om å få en kiropraktor eller lege til å se på ryggen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få et godt grunnlag først, og så tar du øvelsen hvor du ligger på et apparat hvor hoftekammen ligger på ei reim, overkroppen utfor. Overkroppen senkes og så ruller du den opp igjen til vannrett stilling. Begynn forsiktig og få et grunnlag også her. 10 * 3 f.eks. Etter noen økter (avhenger av hvor ofte du trener, men ta utgangspunkt i 4-5), kan du enten øke antall repitisjoner (15) eller holde på en vektskive (eks 5 kg i første omgang). Siden kan du øke den frie vekten til 20 kg.

Klønete forklart, men jeg håper du forstår det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få et godt grunnlag først, og så tar du øvelsen hvor du ligger på et apparat hvor hoftekammen ligger på ei reim, overkroppen utfor. Overkroppen senkes og så ruller du den opp igjen til vannrett stilling. Begynn forsiktig og få et grunnlag også her. 10 * 3 f.eks. Etter noen økter (avhenger av hvor ofte du trener, men ta utgangspunkt i 4-5), kan du enten øke antall repitisjoner (15) eller holde på en vektskive (eks 5 kg i første omgang). Siden kan du øke den frie vekten til 20 kg.

Klønete forklart, men jeg håper du forstår det :)

rankere holdning heter det vel

ikke rakere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan si at du er rak i ryggen. Og rank. Fritt valg :-)

Begge betyr rett.

Enig. Er det ikke "ryggen rak" et sted i sangen "Mot i brystet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at du er rak i ryggen. Og rank. Fritt valg :-)

Begge betyr rett.

Så lærte jeg noe nytt i dag også.

Takk for opplysningen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik at du plages med ryggen din, vil jeg ha fått en persom med kunnskap om rygg til å sett på ryggen din.

En kiropraktor, Naprapat, fysioterapaut , eller en Manuellterapaut, eventuelt lege.

Det for å avdekke diverse svakheter, det kan være skjev rygg, eller forskjellig benlengde osv.

Du kan jo også spørre de samme personene om ryggtrening og løfteteknikk, eventuelt avspenninsøvelser.

okey, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen har et spesielt stabiliserende muskelsystem - et samspill mellom dype muskelfibre i mage (transversus) og rygg (multifidene), som ofte faller ut av funksjon ved ryggplager. Det er viktig å få denne mekanismen inn igjen, for å beskytte kroppen ved løft og lignende. (feed-forward mekanismen). Det viktige i en tidlig fase er stabiliserende øvelser med LITE kraftbruk, det kan f.eks være å kun ligge på ryggen og presse korsryggen forsiktig ned mot underlaget, holde stillingen litt, og slippe opp. Eventuelt presse korsryggen ned, gjøre armbevegelser, og slippe opp. Andre øvelser kan være å stå inntil en dørkarm, og presse vekselvis en og en arm inn mot dørkarmen. Prinsippet er at mage/rygg skal danne en stabil kjerne i ryggen, mens en beveger armer og bein samtidig.Senere kan en bruke øvelser i firefotstående, så som diagonalstrekk o.l.

fysioterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...