Aldaristar Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Heisann Jeg har litt ryggproblemer og vil gjerne trene ryggen min. I jobben min har jeg en god del tunge løft, og lurer på hvordan jeg kan trene ryggen min på en best mulig måte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zeppo Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Om det er slik at du plages med ryggen din, vil jeg ha fått en persom med kunnskap om rygg til å sett på ryggen din. En kiropraktor, Naprapat, fysioterapaut , eller en Manuellterapaut, eventuelt lege. Det for å avdekke diverse svakheter, det kan være skjev rygg, eller forskjellig benlengde osv. Du kan jo også spørre de samme personene om ryggtrening og løfteteknikk, eventuelt avspenninsøvelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Du kan få en veiledningstime på treningsstudio, hvor du lærer hvilke øvelser du kan gjøre for å styrke ryggen. Og så støtter jeg rådet til Zeppo om å få en kiropraktor eller lege til å se på ryggen din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Sørg for å få et godt grunnlag først, og så tar du øvelsen hvor du ligger på et apparat hvor hoftekammen ligger på ei reim, overkroppen utfor. Overkroppen senkes og så ruller du den opp igjen til vannrett stilling. Begynn forsiktig og få et grunnlag også her. 10 * 3 f.eks. Etter noen økter (avhenger av hvor ofte du trener, men ta utgangspunkt i 4-5), kan du enten øke antall repitisjoner (15) eller holde på en vektskive (eks 5 kg i første omgang). Siden kan du øke den frie vekten til 20 kg. Klønete forklart, men jeg håper du forstår det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Sørg for å få et godt grunnlag først, og så tar du øvelsen hvor du ligger på et apparat hvor hoftekammen ligger på ei reim, overkroppen utfor. Overkroppen senkes og så ruller du den opp igjen til vannrett stilling. Begynn forsiktig og få et grunnlag også her. 10 * 3 f.eks. Etter noen økter (avhenger av hvor ofte du trener, men ta utgangspunkt i 4-5), kan du enten øke antall repitisjoner (15) eller holde på en vektskive (eks 5 kg i første omgang). Siden kan du øke den frie vekten til 20 kg. Klønete forklart, men jeg håper du forstår det rankere holdning heter det vel ikke rakere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 rankere holdning heter det vel ikke rakere her rotet jeg visst litt (jeg er fortsatt meg selv, thanks God) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 rankere holdning heter det vel ikke rakere Du kan si at du er rak i ryggen. Og rank. Fritt valg :-) Begge betyr rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Du kan si at du er rak i ryggen. Og rank. Fritt valg :-) Begge betyr rett. Enig. Er det ikke "ryggen rak" et sted i sangen "Mot i brystet"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Du kan si at du er rak i ryggen. Og rank. Fritt valg :-) Begge betyr rett. Så lærte jeg noe nytt i dag også. Takk for opplysningen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldaristar Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Om det er slik at du plages med ryggen din, vil jeg ha fått en persom med kunnskap om rygg til å sett på ryggen din. En kiropraktor, Naprapat, fysioterapaut , eller en Manuellterapaut, eventuelt lege. Det for å avdekke diverse svakheter, det kan være skjev rygg, eller forskjellig benlengde osv. Du kan jo også spørre de samme personene om ryggtrening og løfteteknikk, eventuelt avspenninsøvelser. okey, takk for tipset 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
piste Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Kroppen har et spesielt stabiliserende muskelsystem - et samspill mellom dype muskelfibre i mage (transversus) og rygg (multifidene), som ofte faller ut av funksjon ved ryggplager. Det er viktig å få denne mekanismen inn igjen, for å beskytte kroppen ved løft og lignende. (feed-forward mekanismen). Det viktige i en tidlig fase er stabiliserende øvelser med LITE kraftbruk, det kan f.eks være å kun ligge på ryggen og presse korsryggen forsiktig ned mot underlaget, holde stillingen litt, og slippe opp. Eventuelt presse korsryggen ned, gjøre armbevegelser, og slippe opp. Andre øvelser kan være å stå inntil en dørkarm, og presse vekselvis en og en arm inn mot dørkarmen. Prinsippet er at mage/rygg skal danne en stabil kjerne i ryggen, mens en beveger armer og bein samtidig.Senere kan en bruke øvelser i firefotstående, så som diagonalstrekk o.l. fysioterapeut 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.