Transmetr0 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Kan man bli "gul" av å spise gulrot? Eventuelt hvilke mengder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Ja, man kan få gulskjær av å spise gulrot, men da må man spise mye. JEg vet ikke helt hvilke mengder det er snakk om, men det er store mengder over tid. F.eks. 1 kg daglig i noen uker. Grunnen til at man blir gul er betakarotenet som er i gulroten. Det er ikke skadelig, og det blir borte når man kutter ut / trapper ned gulrotspisingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kornmo Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Ja, man kan få gulskjær av å spise gulrot, men da må man spise mye. JEg vet ikke helt hvilke mengder det er snakk om, men det er store mengder over tid. F.eks. 1 kg daglig i noen uker. Grunnen til at man blir gul er betakarotenet som er i gulroten. Det er ikke skadelig, og det blir borte når man kutter ut / trapper ned gulrotspisingen. Jo, det kan være skadelig i store mengder over lengre tid. For mye a-vitamin eller hva det nå var kan være uheldig. Sa en lege en gang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Jo, det kan være skadelig i store mengder over lengre tid. For mye a-vitamin eller hva det nå var kan være uheldig. Sa en lege en gang... Da tok han feil! Det er betakaroten i gulrota - og betakraoten er forstadiet til A-vitamin. Kroppen omdanner betakaroten til A-vitamin, men bare så mye som kroppen trenger. Resten tisser vi ut siden betakaroten er vannløselig. Så skal man dø av å spise gulrot er det ikke pga A-vitaminforgiftning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kornmo Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Da tok han feil! Det er betakaroten i gulrota - og betakraoten er forstadiet til A-vitamin. Kroppen omdanner betakaroten til A-vitamin, men bare så mye som kroppen trenger. Resten tisser vi ut siden betakaroten er vannløselig. Så skal man dø av å spise gulrot er det ikke pga A-vitaminforgiftning. Learn something new every day. Thank you! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Learn something new every day. Thank you! :-) Ja er det ikke kjekt at man aldri blir utlært! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shivna1365380640 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Ja er det ikke kjekt at man aldri blir utlært! Hmm... nesten på det viset at jeg vil si meg enig med kornmo. Har nemlig fått høre fra en lege at du kan bli forgiftet av å spise for mye gulrot over tid pga. A-vitaminet. Men da vil jeg tro det er ENORME mengder det er snakk om da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Hmm... nesten på det viset at jeg vil si meg enig med kornmo. Har nemlig fått høre fra en lege at du kan bli forgiftet av å spise for mye gulrot over tid pga. A-vitaminet. Men da vil jeg tro det er ENORME mengder det er snakk om da... Beklager, men legen tok feil. Som jeg har skrevet i svar over så omdannes betakarotenet i gulrota til A-vitamin inntil kroppen har fått nok av vitaminet. Resten av betakarotenet skilles ut i urinen. At man kan få i seg for mye gulrot og dø av det av andre årsaker er så sin sak. Men så mye gulrot tror jeg ingen klarer å spise! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.