Gå til innhold

Gul Av Gulrot?

Transmetr0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, man kan få gulskjær av å spise gulrot, men da må man spise mye. JEg vet ikke helt hvilke mengder det er snakk om, men det er store mengder over tid. F.eks. 1 kg daglig i noen uker.

Grunnen til at man blir gul er betakarotenet som er i gulroten. Det er ikke skadelig, og det blir borte når man kutter ut / trapper ned gulrotspisingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan få gulskjær av å spise gulrot, men da må man spise mye. JEg vet ikke helt hvilke mengder det er snakk om, men det er store mengder over tid. F.eks. 1 kg daglig i noen uker.

Grunnen til at man blir gul er betakarotenet som er i gulroten. Det er ikke skadelig, og det blir borte når man kutter ut / trapper ned gulrotspisingen.

Jo, det kan være skadelig i store mengder over lengre tid. For mye a-vitamin eller hva det nå var kan være uheldig.

Sa en lege en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan være skadelig i store mengder over lengre tid. For mye a-vitamin eller hva det nå var kan være uheldig.

Sa en lege en gang...

Da tok han feil! Det er betakaroten i gulrota - og betakraoten er forstadiet til A-vitamin. Kroppen omdanner betakaroten til A-vitamin, men bare så mye som kroppen trenger. Resten tisser vi ut siden betakaroten er vannløselig.

Så skal man dø av å spise gulrot er det ikke pga A-vitaminforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tok han feil! Det er betakaroten i gulrota - og betakraoten er forstadiet til A-vitamin. Kroppen omdanner betakaroten til A-vitamin, men bare så mye som kroppen trenger. Resten tisser vi ut siden betakaroten er vannløselig.

Så skal man dø av å spise gulrot er det ikke pga A-vitaminforgiftning.

Learn something new every day. Thank you! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shivna1365380640

Ja er det ikke kjekt at man aldri blir utlært!

Hmm... nesten på det viset at jeg vil si meg enig med kornmo. Har nemlig fått høre fra en lege at du kan bli forgiftet av å spise for mye gulrot over tid pga. A-vitaminet. Men da vil jeg tro det er ENORME mengder det er snakk om da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... nesten på det viset at jeg vil si meg enig med kornmo. Har nemlig fått høre fra en lege at du kan bli forgiftet av å spise for mye gulrot over tid pga. A-vitaminet. Men da vil jeg tro det er ENORME mengder det er snakk om da...

Beklager, men legen tok feil. Som jeg har skrevet i svar over så omdannes betakarotenet i gulrota til A-vitamin inntil kroppen har fått nok av vitaminet. Resten av betakarotenet skilles ut i urinen.

At man kan få i seg for mye gulrot og dø av det av andre årsaker er så sin sak. Men så mye gulrot tror jeg ingen klarer å spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...