Gå til innhold

Sinte og sure barn- er det normalt?

Anbefalte innlegg

Jeg er mor til en 3 år gammel gutt. Han har alltid hatt sterk vilje, men den siste tiden har hans uttrykk for egenvilje blitt noe uspiselig i form av stadige raserianfall og konstant surhet. Ikke nok med at han er sur hjemme, men det er også blitt et problem i barnehagen. Det er sjelden han er blid og tilfreds. Er dette et uttrykk for den vanlige trassalderen, eller kan det være andre ting som plager gutten min? Bør vi ta han med til barnepsykolog hvis dette ikke bedrer seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132481-sinte-og-sure-barn-er-det-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Little Madam

Ja, sinte og sure barn er normalt! Og jeg vet av erfaring og møte med andre foreldre at man virkelig kan lure om barnet sitt er "normalt" i perioder med "trass" , raserianfall og misnøye bl.a

Men nå kjenner jeg jo ikke din konkrete situasjon. Om det er en fase ditt barn går igjennom eller det er noe annet som utløser reaksjonen og det dårlige humøret. Kanskje en kombinasjon?

Tror det vil ha vært nyttig å prøve å tenke igjennom om det finnes noen umiddelbare forklaringer... Har det skjedd noe spess. i guttens liv i det siste? Fått søsken? Mye stress i hverdagen? Sykdom hos barnet eller i familien? Hvordan trives han i barnehagen, Han er kanskje forholdsvis ny der? Har han ikke funnet seg tilrette? kjeder han seg? ...Foreksempel!

Personalet i barnehagen er der for hjelp og råd angående barnet ditt. Jeg ville ha bedd om en samtale med pedagogiskleder/avdelingsleder.Slik kan en dialog komme i gang. Og hva som evt kan gjøres for å tilrette legge forholdene bedre for sønnen din.

Man kan også henvende seg til helsestasjonen, men jeg ville ha foretrukket å henvende meg til barnehagen først. Da jeg personlig mener at førskolelærere flest har større kunnskap om barns utvikling enn helsesøstre..

Barnehagene samarbeider med pedagogisk psykologisk tjeneste ( PPT ) og de kan utrede sette i verk tiltak for barn som evt måtte ha behov for det.

Dette ble veldig generelt. Stol på deg selv som mor. Du kjenner din sønn best. Men søk også råd og samardeid med andre når du er i tvil. Barnehagen , legen.. Venner og familie.

Lykke til!

Fridag1365380630

Jeg tror jeg vet hvordan du har det. Har selv en sønn, som nå er 4 år. De første årene var et rent slit for å si det mildt. Redningen ble homeopat, som ser på helheten. Min sønn har allergiproblemer, og det var nok dette som utløste raseriet. Trassalder er noe helt annet enn allergi/smertetrass. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...