Gå til innhold

Somatisering

Gjest deprimert igjen eller?

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert igjen eller?

For 3-4 år siden brukte jeg antidepressiva (Nefadar).

Mye mosjon, øve på positiv tenking og ellers jobb med å fokusere på alt det gode i livet har hjulpet meg over den depressive kneika. Det tok lang tid men jeg har innbilt meg at jeg ikke lider av depresjon mer.

Men nå har jeg fått merkelige symptomer, vondt i hele kroppen, føler meg stiv, er mye trett, mye hodepine osv. Slikt som leger så lett omtaler som psykosomatisk.

Min livssituasjon er vanskelig med funksjonshemmede barn og krevende jobb, sjelden tid til å sitte ned og puste ut.

Så jeg er for såvidt enig i at mine smerter er psykosomatisk. Men vil det hjelpe meg å begynne med Nefadar igjen?

Jeg føler meg ellers ikke veldig deprimert, men man blir selvsagt lei av å være uopplagt og trett og ha smerter hele tiden. Kanskje det er depresjon likevel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132528-somatisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erfaringsmessig kan slike smerter føre til depresjon, men det trenger ikke gjelde deg. Da kan i så fall anti-depressiva hjelpe.

Hvis det er somatisering av depresjon eller psykiske lidelder/belastninger kan psykomotorisk fysioterapi hjelpe.

Du skriver at du har innbildt deg at du ikke lider av depresjon, og har øvd lenge på positiv tenkning. Det høres jo fint ut, men kanskje det finnes en rot et sted som ikke er ferdig behandlet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132528-somatisering/#findComment-815708
Del på andre sider

Kanskje det også burde vurderes om det kan være fysisk sykdom/plager som fører til psykisk dårlig tilstand?

Be i alle fall legen din om å få tatt blodprøver på stoffskifte, B12 og alt mulig annet som kan gi slike symptomer, om ikke annet så for å få utelukket fysisk sykdom, slik at du får riktig behandling - hvis det er anti-depp. du trenger.

Har du forresten ingen mulighet for å få redusert belastningene en periode eller jevnlig. Jeg tenker på alt fra avlastning i helger eller støttekontakt, redusert arbeidstid (delvis sykemelding i en periode, for å samle krefter?), etc.

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132528-somatisering/#findComment-815717
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...