Gå til innhold

Spørsmål om diagnose.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er det samme. I Norge er det offisielle diagnosesystemet ICD-10, og der brukes betegnelsen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, som har to undergrupper: 1) impulsiv type og 2) borderline type.

Den borderline undergruppen beskriver tilfeller der forstyrra selvbilde og usikker identitsfølelse inngår i bildet i tillegg til de øvrige kriteriene. I et annet utbredt (amerikansk) diagnosesystem, DSM-IV, foretas ikke denne distinksjonen, og der benyttes bare betegnelsen borderline.

Gjest zokrates

Dette er i store trekk det samme.

ICD-10:Emosjonelt Ustabil,HVILKEN BEHANDLING ANBEFALER Du?

*er det ensbetydenede med mangelfullt utviklede sjelsevner?

*er det SANNSYNLIG/MULIG å ha høy IQ =143samtidig som amn har mangelfullt utviklede sjelsevner?

Nils Håvard Dahl, psykiater

*er det SANNSYNLIG/MULIG å ha høy IQ =143samtidig som amn har mangelfullt utviklede sjelsevner?

1. Hovedbehandlingen er langvarig, ukentlig psykoterapi over 3-5 år. Tilleggsbehandling med medisiner kan være aktuelt.

2. Nei, dette er ikke det samme. Begrepene hører også til to forskjellige "verdener". Mangelfullt utviklede sjelsevner (mus) er et begrep fra rettspsykiatrien.

3. Ja, det er mulig å ha høy IQ og likevel ha mus.

Annonse

Gjest zokrates

1. Hovedbehandlingen er langvarig, ukentlig psykoterapi over 3-5 år. Tilleggsbehandling med medisiner kan være aktuelt.

2. Nei, dette er ikke det samme. Begrepene hører også til to forskjellige "verdener". Mangelfullt utviklede sjelsevner (mus) er et begrep fra rettspsykiatrien.

Har en sosionom lov til å gi en slik diagnose,slik at hun konsulterer legen bak min rygg.Vedkommende lege som underskrev snakket med meg 2 min ang medisinering,ellers har jeg ikke snakket med ham.

Er klinisk sosinom ansett som medisinsk kvalifisert til å behandle borderline?Har ikke fått annet tilbud fra det offentlige.

Før sosionomen kom inn i bildet hadde jeg disse 2 diagnosene som jeg fikk under et 1/2 års sykehusopphold: akutt forbigående psykose og posttraumatisk stresslidelse.Er dette samsykdommer,eller det samme som borderline?

kristiansund1365380625

Sjelsevnebegrepet forsvant fra Straffeloven 01.01.03 sammen med begrepet alvorlig sinnslidelse.

Jeg har fått denne diagnosen ikke borderline, men impulsiv type. Etter mange år i terapi har både jeg og mine behandlere kommet fram til at den behandlingsmetoden som nok passer best for meg er DBT (dialectic behavour therapy) Blir spennende å se om jeg kommer meg ut av psykiatrien i løpet av 3-5 år nå. Når vi endelig har funnet en behandlingsform som passer.

Nr. 3 kunne nesten forstås som et feministisk innslag....:)

Gjest Rettspsykiatrisk interessert

Dere er bra naive som tror at "sjelsevnebegrepet" eller "alvorlig sinnslidelse" ikke blir brukt under en rettsak pr dags dato.

Det er ikke lenger rettspsykiatriske begreper i og med at de er fjernet fra straffeloven. Alvorlig sinnslidende heter nå psykotisk; sjelsevnene er borte, men de problemene som tidligere ble dekket av det begrepet formuleres på en annen måte. Det vil være meningsløst å konkludere med mangelfullt utviklede sjelsevner i en ny sak, rett og slett fordi det ikke stemmer med noen gyldige paragrafer i straffeloven!

Annonse

'er det SANNSYNLIG/MULIG å ha høy IQ =143samtidig som amn har mangelfullt utviklede sjelsevner?'

Ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...