Gå til innhold

Psykolog/psykiater?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jordnær

Psykolog er en egen yrkesutdanning med fokus på psykologi. En psykiater er først utdannet vanlig lege og har deretter 5 års spesialisering i psykiatri.

Hvor mye teoretisk utdanning innen forståelse av menneskets psyke har psykiateren i forhold til psykologen?

Psykiateren baserer vel det meste av sin utdanning innen menneskets psyke på erfaring? Mens psykologen har en mye mer grundig teoretisk bakgrunn?

Eller tar jeg helt feil der?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132573-psykologpsykiater/#findComment-816465
Del på andre sider

Gjest alternativer

Hvor mye teoretisk utdanning innen forståelse av menneskets psyke har psykiateren i forhold til psykologen?

Psykiateren baserer vel det meste av sin utdanning innen menneskets psyke på erfaring? Mens psykologen har en mye mer grundig teoretisk bakgrunn?

Eller tar jeg helt feil der?

Du kan jo spørre NHD som er psykiater.

Pga sin medisinske bakgrunn kan psykiatere skrive ut medisiner, det kan ikke psykologer. De lærer altså mer om medisiner og hvordan de virker i kroppen.

Psykologene har mer tid i sitt studium til teorier om psyken enn psykiatere har på sine kortere kurs. Tror også psykiatere har mer obligatorisk praksis på psyk. sykehus enn det psykologer har.

Så alt i alt er det to litt ulike yrker. Noen vil også si at de som andre yrkesgrupper tiltrekker litt ulike personlighetstyper?

Personlig ville jeg gått til den ene med visse typer spørsmål, den andre med andre typer spørsmål. I noen, men ikke alle tilfeller ville hjelpen være mer avhengig av den enkelte person enn utdannelsen, det er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132573-psykologpsykiater/#findComment-817279
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...