Gjest sørgende Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 En av mine aller nærmeste døde for noen dager siden. Jeg ønsket å kle den døde og legge henne i kisten. Det var en sterk opplevelse, men jeg er glad jeg gjorde det. Saken er, den dagen jeg hadde gjort dette, rett etter jeg var kommet hjem, fulgte jeg katten min ned til hovedutgangen i første etasje. Det var ingen andre i huset. Dermed var det ganske rart at jeg hørte min egen ringeklokke i andre (øverste) etasje ringe. Det var ingen utenfor huset, det var ingen inni huset, og ringeklokken min er plassert inni huset, i andre etasje. Jeg gikk opp, og det var ingen der. Enda rarere er det at ringeklokken min faktisk ikke har virket så lenge jeg har bodd her. Jeg har prøvd den flere ganger nå etterpå, og den virker fremdeles ikke. Jeg ser dette som en slags takke-hilsen fra den døde, en takk for at jeg stelte og la i kisten. Men jeg har aldri hørt om lignende tilfeller - har dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daisy Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 For de som tror på det, finnes det sikkert mange like eksempler. Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn man tror, men man må ikke tro uhemmet heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stellina Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 For de som tror på det, finnes det sikkert mange like eksempler. Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn man tror, men man må ikke tro uhemmet heller. Det finnes mange slike uforklarlige hendelser, jeg kunne ramset opp mange som folk jeg kjenner har opplevd. Det er rett at man skal stille seg kritisk, men det fins mye mer mellom himmel og jord enn vi tror, jeg for min del tror deg så gjerne, det har gått igjen hos mange at avdøde har "takket" på slike små spesielle måter, jeg anbefaler deg å lese boka "mitt liv med åndene" av marion dampier jeans om du tror eller ikke tror på det, så er dette en skikkelig interessant bok som forteller om mange slike fenomener, du finner den på biblioteket og i alle bokhandlere 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Ja, en venninne hadde en lignende opplevelse rett etter at faren hennes døde. Husker ikke helt, mendet var noe med en dør som aldri ble brukt lenger, som sto låst. Faren hadde pleid å bruke denne som den eneste i familien, for han syntes den veien inn var så koselig. Den natten han døde sto døren på gløtt plutselig. Den var jo låst i forkant, men det var ingen skader verken på lås eller karm. De tenkte jo sitt de også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Da aller fleste ting har en naturlig forklaring, og de som man ikke klarer å finne noen slik forklaring på "lager man" gjene en forklaring på. Det ligger i menneskets natur å ville vite, og det får vi desverre/heldigvis ikke alltid. Og ikke alltid bør vi det heller. Det viktigste er at du føler hendelsen som en takk og det skal du holde fast ved :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg har ofte "hørt" telefonen ringe, f eks et ring uten at den har ringt (jeg kan se om noen har ringt på displayet). Det er ofte i halvsøvne. Andre ganger har jeg "hørt" dører åpne seg, med et knirk, men det har vist seg å være andre lyder som ligner eller fra TV. Naboen var så uheldig å slå på radioen med lyden på full, og skrudde av etter et sekund. Det var en underlig lyd, men ble fort oppklart. Faktisk ganske skummelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest javeldå Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Opplevde noe skummelt en gang. Jeg hørte et smell fra kjøkken, og da jeg gikk for å se var det et kakefat som hadde delt seg i to. Ingenting skummelt i og for seg, selv om jeg ergret meg da jeg kastet det fine fatet jeg hadde fått av gamle tante Ingeborg en gang. Et par timer senere ringte telefonen. Det var en slektning som kunne fortelle at tante Ingeborg var død. "Hun sovnet inn for et par timer siden". Gjett om jeg frøs på ryggen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørgende Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Det finnes mange slike uforklarlige hendelser, jeg kunne ramset opp mange som folk jeg kjenner har opplevd. Det er rett at man skal stille seg kritisk, men det fins mye mer mellom himmel og jord enn vi tror, jeg for min del tror deg så gjerne, det har gått igjen hos mange at avdøde har "takket" på slike små spesielle måter, jeg anbefaler deg å lese boka "mitt liv med åndene" av marion dampier jeans om du tror eller ikke tror på det, så er dette en skikkelig interessant bok som forteller om mange slike fenomener, du finner den på biblioteket og i alle bokhandlere Takk for tipset, jeg skal sjekke på biblioteket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørgende Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg har ofte "hørt" telefonen ringe, f eks et ring uten at den har ringt (jeg kan se om noen har ringt på displayet). Det er ofte i halvsøvne. Andre ganger har jeg "hørt" dører åpne seg, med et knirk, men det har vist seg å være andre lyder som ligner eller fra TV. Naboen var så uheldig å slå på radioen med lyden på full, og skrudde av etter et sekund. Det var en underlig lyd, men ble fort oppklart. Faktisk ganske skummelt. Dette var midt på lyse dagen, og jeg var lys våken, takk, og hadde ingen radio eller tv på. Ringet var høyt og tydelig. Jeg flirer jo litt av meg selv, og om det nå virkelig var en hilsen fra den døde eller ei, så er det i alle fall en fin tanke som jeg akter å holde fast ved. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørgende Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Opplevde noe skummelt en gang. Jeg hørte et smell fra kjøkken, og da jeg gikk for å se var det et kakefat som hadde delt seg i to. Ingenting skummelt i og for seg, selv om jeg ergret meg da jeg kastet det fine fatet jeg hadde fått av gamle tante Ingeborg en gang. Et par timer senere ringte telefonen. Det var en slektning som kunne fortelle at tante Ingeborg var død. "Hun sovnet inn for et par timer siden". Gjett om jeg frøs på ryggen. Hehe. Ja, der ser du. Da jeg var ei lita snelle, lå min oldemor på sitt siste. Jeg var alene hjemme og satt og lekte med dukkene mine. Plutselig "så" jeg noe inni hodet mitt, en setning som endte i masse punktum. "Nå døde oldemor," tenkte jeg, og så på klokken. Da mamma kom hjem senere på ettermiddagen, fortalte hun meg at oldemor var død, og hun hadde dødd akkurat da jeg fikk dette "synet." Har ikke hatt sånne opplevelser hverken før eller siden, men så er jo barn ofte mer mottakelig for den slags også, da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Dette var midt på lyse dagen, og jeg var lys våken, takk, og hadde ingen radio eller tv på. Ringet var høyt og tydelig. Jeg flirer jo litt av meg selv, og om det nå virkelig var en hilsen fra den døde eller ei, så er det i alle fall en fin tanke som jeg akter å holde fast ved. Hjernen din er en uhyre fin og komplisert mekanisme. Den kan skape illusjoner du ikke vil tro går an. Den kan skape lys levende og snakkende mennesker, en middelhavstrand så ekte at du vil prøve å ta deg et bad. Hvis den vil eller har fått en sykdom, permanent eller midlertidig. I forrige uke fikk jeg selv et stressymptom som artet seg som jeg så gjennom en kikkert eller en tykk glassbunn med det ene øyet. En stund etter snudde ene halvdelen av synsfeltet seg på hodet! Noen timer etter var det borte. Skummelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørgende Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hjernen din er en uhyre fin og komplisert mekanisme. Den kan skape illusjoner du ikke vil tro går an. Den kan skape lys levende og snakkende mennesker, en middelhavstrand så ekte at du vil prøve å ta deg et bad. Hvis den vil eller har fått en sykdom, permanent eller midlertidig. I forrige uke fikk jeg selv et stressymptom som artet seg som jeg så gjennom en kikkert eller en tykk glassbunn med det ene øyet. En stund etter snudde ene halvdelen av synsfeltet seg på hodet! Noen timer etter var det borte. Skummelt. Ding dong, sa det. Det var ikke mer mystisk enn det. Jeg skvatt, fordi det kom så uventet. At det kunne være en hilsen fra den døde, var IKKE det første som slo meg. Det var mer konklusjonen jeg kom til, da alle andre forklaringer virket usannsynlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Ding dong, sa det. Det var ikke mer mystisk enn det. Jeg skvatt, fordi det kom så uventet. At det kunne være en hilsen fra den døde, var IKKE det første som slo meg. Det var mer konklusjonen jeg kom til, da alle andre forklaringer virket usannsynlige. Din metode er ikke god, fordi du utelukker årsaker du ikke har oppdaget. Det med radioen oppdaget jeg kun årsaken til fordi jeg nevnte det for naboen og han forklarte det for meg med et glis. En gang i gamle dager trodde noen at mora mi var blitt gal, men det var en ekornunge som kamperte i klesskapet som rappet cleenex og kastet det utover, ikke spøkelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-817967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Ta en titt på denne dokumentaren som blir sendt i reprise på NRK2 i morgen (fredag) kl. 20.05: "Fakta på lørdag: Nær døden-opplevelser (t) Britisk dokumentar. I alle kulturer finner man historier om reiser inn i et rom hinsides livet eller nær døden-opplevelser - hvitt lys, hele livet passerer i revy eller en spesiell følelse av fred. I USA alene har tretten millioner voksne beskrevet sine erfaringer. Meningene har alltid vært delte mellom skeptikere og troende og de som selv har opplevd det. I dag finnes det vitenskapsmenn som ikke lenger avviser fenomenet - kanskje finnes det en forklaring også. Produsert av BBC." Den var faktisk ganske interessant, og forsøker også å beskrive eller forklare hva det er som utgjør personligheten til et menneske og det som gjør "deg til deg". Og ikke minst hva skjer eller kan skje med denne delen av "deg" når du dør. Helt klart er det i hvert fall at det er lite vi vet, men mye å finne ut av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-818018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hjernen din er en uhyre fin og komplisert mekanisme. Den kan skape illusjoner du ikke vil tro går an. Den kan skape lys levende og snakkende mennesker, en middelhavstrand så ekte at du vil prøve å ta deg et bad. Hvis den vil eller har fått en sykdom, permanent eller midlertidig. I forrige uke fikk jeg selv et stressymptom som artet seg som jeg så gjennom en kikkert eller en tykk glassbunn med det ene øyet. En stund etter snudde ene halvdelen av synsfeltet seg på hodet! Noen timer etter var det borte. Skummelt. Som nevnt i et innlegg over her - ta en titt på denne dokumentaren som går i reprise på NRK2 i morgen (fredag) kl. 20.05. "Fakta på lørdag: Nær døden-opplevelser (t) Britisk dokumentar. I alle kulturer finner man historier om reiser inn i et rom hinsides livet eller nær døden-opplevelser - hvitt lys, hele livet passerer i revy eller en spesiell følelse av fred. I USA alene har tretten millioner voksne beskrevet sine erfaringer. Meningene har alltid vært delte mellom skeptikere og troende og de som selv har opplevd det. I dag finnes det vitenskapsmenn som ikke lenger avviser fenomenet - kanskje finnes det en forklaring også. Produsert av BBC." Den inneholdt en del interessant informasjon som også innebærer at man ikke helt skal se bort i fra at det finnes noe mer "mellom himmel og jord" - og som ikke nødvendigvis er religiøst betinget, men som har en vitenskapelig forklaring. Som jeg også tidligere har nevnt - vi tror vi vet så mye av alt som foregår rundt oss, men fakta er at vi kun har beveget oss et mikroskopisk stykke fra steinaldermennesket vedrørende kunnskap om det universet vi lever i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-818032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Ta en titt på denne dokumentaren som blir sendt i reprise på NRK2 i morgen (fredag) kl. 20.05: "Fakta på lørdag: Nær døden-opplevelser (t) Britisk dokumentar. I alle kulturer finner man historier om reiser inn i et rom hinsides livet eller nær døden-opplevelser - hvitt lys, hele livet passerer i revy eller en spesiell følelse av fred. I USA alene har tretten millioner voksne beskrevet sine erfaringer. Meningene har alltid vært delte mellom skeptikere og troende og de som selv har opplevd det. I dag finnes det vitenskapsmenn som ikke lenger avviser fenomenet - kanskje finnes det en forklaring også. Produsert av BBC." Den var faktisk ganske interessant, og forsøker også å beskrive eller forklare hva det er som utgjør personligheten til et menneske og det som gjør "deg til deg". Og ikke minst hva skjer eller kan skje med denne delen av "deg" når du dør. Helt klart er det i hvert fall at det er lite vi vet, men mye å finne ut av. Jeg leser at beskrivelsen er lik fordi vi mennesker fysiologisk "kobler ned" de ulike delene av hjernen i et bestemt fast mønster når vi dør. I denne prosessen oppstår lyset og opplevelsene på samme måte hos alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-818035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg leser at beskrivelsen er lik fordi vi mennesker fysiologisk "kobler ned" de ulike delene av hjernen i et bestemt fast mønster når vi dør. I denne prosessen oppstår lyset og opplevelsene på samme måte hos alle. Dette blir for komplisert til å diskutere på nettet:-) Men det du skriver forklarer ikke det som vitenskapen her har forsket på. Hvis det skal kunne være en "gyldig vitenskapelig" såkalt nær døden opplevelse, så må man ha vært dokumentert hjernedød (alle elektroniske signaler ha opphørt i en periode) før man vekkes til live igjen, og man må kunne beskrive hendelser/samtaler som dokumentert har inntruffet (gjennom f.eks videoovervåkning av operasjonsstuer) samtidig som man var hjernedød - og man må kunne huske og kunne beskrive disse hendelser/samtaler i etterkant. Dvs at man må kunne minnes noe som hendte da man var hjernedød, og som likevel ble "inpintet" i hjernen. Hendelsene/samtalene er normalt sett også av en slik art at vedkommende ikke kunne ha overhørt eller sett det fra der vedkommende lå. Det høres svært usansynlig ut, men vitenskapen har funnet "beviser" og vitenskaplige forklaringer/teorier på hvordan dette faktisk kan skje. Vitenskapen vet hvordan hjernen i prinsippet fungerer, også når det gjelder minnet. Men dette kan ikke forklare et menneskes personlighet, hva som gjør "deg til deg", følelser, intuisjoner, subjektivitet mm - og/eller "sjelen" som noen kaller noe av det. Men de nye teoriene og forsøkene kan forklare også dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-818042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Som nevnt i et innlegg over her - ta en titt på denne dokumentaren som går i reprise på NRK2 i morgen (fredag) kl. 20.05. "Fakta på lørdag: Nær døden-opplevelser (t) Britisk dokumentar. I alle kulturer finner man historier om reiser inn i et rom hinsides livet eller nær døden-opplevelser - hvitt lys, hele livet passerer i revy eller en spesiell følelse av fred. I USA alene har tretten millioner voksne beskrevet sine erfaringer. Meningene har alltid vært delte mellom skeptikere og troende og de som selv har opplevd det. I dag finnes det vitenskapsmenn som ikke lenger avviser fenomenet - kanskje finnes det en forklaring også. Produsert av BBC." Den inneholdt en del interessant informasjon som også innebærer at man ikke helt skal se bort i fra at det finnes noe mer "mellom himmel og jord" - og som ikke nødvendigvis er religiøst betinget, men som har en vitenskapelig forklaring. Som jeg også tidligere har nevnt - vi tror vi vet så mye av alt som foregår rundt oss, men fakta er at vi kun har beveget oss et mikroskopisk stykke fra steinaldermennesket vedrørende kunnskap om det universet vi lever i. Det skal jeg se på. En liten filosofisk betraktning: I gamle dager hadde vi mange fantasifulle teorier om hvordan tyngdekraften oppstår og hvordan den virker. Ingen vet i dag hvordan den virker. Hvorfor? Var vi smartere før, eller var vi bare mer fantasifulle? At vi ikke kan forklare, betyr ikke automatisk at det fins en overnaturlig forklaring. Sett i lys av at tryllekunstnere presterer magi som får håret til å reise seg på hodet, kan vi si at det er store muligheter for at det fins en naturlig forklaring på alt. Tryllekunstnerne vet, men de holder det hemmelig. Mye jeg har sett av magikertriks er svært imponerende, og jeg har ikke den minste peiling på hvordan det gjøres. Mye mer imponerende enn det som en håndspålegger eller annen alternativ greier. Hvorfor blir vi så imponert over at noen greier finne vann med en kvist, når vi tar det som en selvfølge at en illusjonist får ting til å forsvinne og dukke opp rett for øynene på oss? Jeg grøssa da jeg på en meters hold tydelig så en ekte sitron forsvinne i løse lufta og dukke opp igjen. Jeg tenkte på det hele natta omtrent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-818043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Det skal jeg se på. En liten filosofisk betraktning: I gamle dager hadde vi mange fantasifulle teorier om hvordan tyngdekraften oppstår og hvordan den virker. Ingen vet i dag hvordan den virker. Hvorfor? Var vi smartere før, eller var vi bare mer fantasifulle? At vi ikke kan forklare, betyr ikke automatisk at det fins en overnaturlig forklaring. Sett i lys av at tryllekunstnere presterer magi som får håret til å reise seg på hodet, kan vi si at det er store muligheter for at det fins en naturlig forklaring på alt. Tryllekunstnerne vet, men de holder det hemmelig. Mye jeg har sett av magikertriks er svært imponerende, og jeg har ikke den minste peiling på hvordan det gjøres. Mye mer imponerende enn det som en håndspålegger eller annen alternativ greier. Hvorfor blir vi så imponert over at noen greier finne vann med en kvist, når vi tar det som en selvfølge at en illusjonist får ting til å forsvinne og dukke opp rett for øynene på oss? Jeg grøssa da jeg på en meters hold tydelig så en ekte sitron forsvinne i løse lufta og dukke opp igjen. Jeg tenkte på det hele natta omtrent. Jeg tror det finnes en naturlig og ikke overnaturlig forklaring. Men den behøver ikke være mindre "fantastisk" av den grunn:-) Se forøvrig svaret mitt til deg lenger oppe i tråden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-818045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg tror det finnes en naturlig og ikke overnaturlig forklaring. Men den behøver ikke være mindre "fantastisk" av den grunn:-) Se forøvrig svaret mitt til deg lenger oppe i tråden. Jeg tror ikke på troll, men vil gjerne hilse på et Dvs at jeg holder alle muligheter åpne, men passer meg for å gå inn i noen slags tro. Ikke farlig å tro, bare man holder seg til troen alene og ikke lar den påvirke andre eller en selv i negativ retning. F eks å bruke veldig mye tid og ressurser på å snakke med en gud istedet for å snakke med mennesker og omgås dem. Eller f eks slutte å jobbe for å dyrke troen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132733-kommunikasjon-med-d%C3%B8de/#findComment-818054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.