Gå til innhold

Problemer etter brystforstørrelse ?????


Ilse1365380632

Anbefalte innlegg

Ilse1365380632

Hei

Fikk operert inn silikon 10.12.2003. Første og andre uken gikk dette greit. Ingen store smerter. Så rundt juletider startet smertene. Kontaktet kirurg, men anbefalte å vente til etter nyttår. Klinikken hadde stengt. Smertene var brennende, meget ømme bryster. Slo meg til ro med dette og ventet. Smertene ga seg ikke.

Oppsøkte klinikken 5. januar, ble undersøkt av kirurg. Alt var normalt mente han. Arret har vært fint hele tiden, og ingen feber.

Det er nå den 14.01, og smertene er fremdeles stygge. Nærliggende smerter å beskrive er "rier". Meget hovent. De siste 14 dager har jeg vært sååååååå trett og har problemer med konsentrasjonen. Kan trettheten og konsentrasjonen være den stadige smerten jeg føler ? Det ble ikke informert om dette til klinikken (trettheten og konsentrasjonen) da dette har oppstått siste 10 dager.

Vil påpeke at jeg har IKKE psykiske plager. Jeg er meget fornøyd med størrelsen og utseende.

Føler nå det blir litt vanskelig å ta kontakt med klinikken igjen. Ønsker ikke å bli oppfattet som "hysterisk". Ringte først i mellomjula privat, oppsøkte klinikken.... "kommer hun igjen nå ???"

Trenger råd. Hva nå ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ilse1365380632

Til dr. Kveim

Utfyllende opplysninger.

Ringte klinikken idag, for å spørre om hvor protesen var lagt. Tenkte at pga min lange periode med smerter, at protesen var lagt under brystmuskelen. Det var den ikke. Den var lagt foran.

Fortalte at smertene ikke ga seg, at jeg var meget trøtt og følte "rie-lignende" smerter. Helt normalt var svaret.

Jeg slår meg til ro med dette svaret inntil videre.

Når jeg kjenner på brystene føler jeg ujevnheter og "renner". Dette er spesielt når "riene" starter.

Dette begynner å tære på humør og psyke. Har en liten gutt på 4 år som vil sitte å kose med mamma. Har ingen muliget til dette, da smertene er for store.

Ser frem til dr. Kveims svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg

Ved brystforstørrelse fører man protesen inn bak brystkjertelen. Ved dette må man nødvendigvis sette vevene noe på strekk. Derfor kan også hudnervene komme til å bli strukket og derved irritert. Dette kan gi smerter og brenning, iblant nesten som "rier" ved visse bevegelser. Men dette går alltid over etter hvert. En annen årsak kan være infeksjon eller væskeansamling, som også gir hevelse,men dette har vel kirurgen utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilse1365380632

Ved brystforstørrelse fører man protesen inn bak brystkjertelen. Ved dette må man nødvendigvis sette vevene noe på strekk. Derfor kan også hudnervene komme til å bli strukket og derved irritert. Dette kan gi smerter og brenning, iblant nesten som "rier" ved visse bevegelser. Men dette går alltid over etter hvert. En annen årsak kan være infeksjon eller væskeansamling, som også gir hevelse,men dette har vel kirurgen utelukket.

Dr. Kveim

Så hvis jeg tolker ditt svar riktig, er det mulighet for blodansamling eller infeksjon hvis det fremdeles er hevelse ?

Hevelsen har ikke avtatt - snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg

Dr. Kveim

Så hvis jeg tolker ditt svar riktig, er det mulighet for blodansamling eller infeksjon hvis det fremdeles er hevelse ?

Hevelsen har ikke avtatt - snarere tvert imot.

Jeg foreslår at du tar kontakt med legen som opererte deg. Jeg kan umulig si noe om dette uten å ha sett deg. Noe hevelse

og smerte kan være helt vanlig etter en slik operasjon, men kan også være uttrykk for komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Ta en telefon til klinikken. Forklar grundig hvordan situasjonen er. Hva annet kan du gjøre?

Lykke til!

hvor har du fått utført opperasjonen?? setter veldig pris på svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilse1365380632

hvor har du fått utført opperasjonen?? setter veldig pris på svaret.

Hei Kikki

Har ikke lyst til å "henge" ut denne klinikken, men kan si så mye som at den ligger i midt-norge.

Det som jeg stiller spørsmål ved er om klinikken var flink nok til å velge rette type protese og plassering (over eller under muskel) til meg.

Kan fortelle at smertene er nå stort sett borte, men etter at hevelsen av brystene er gått ned, har jeg fått noe som kalles for "rippling" på engelsk. Vet ikke hvordan jeg oversetter, men det ser ut som "bølger" ujevnheter på oversiden av brystet.Dette er ikke det samme som hard kapsel, og er ikke vondt - men det vises. Kikk på denne linken så ser du hva jeg mener. http://www.implantinfo.com/banda5/458stevens/index.html

Hva "ekspertene" mener om dette er at for å forhindre rippling, bør protesen legges under muskelen ELLER så bør protesen overfylles. Tynne personer med lite brystvev (som jeg) har større sjanser til å få rippling hvis protesen plasseres over muskelen.

Ved henvendelse til klinikken ble jeg fortalt at stanard plassering er over muskelen. Vel........da synes jeg at dette ikke blir en individuell behandling - som det bør være.

Skal snart på kontroll så jeg kan fortelle mere etter denne timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikki

Har ikke lyst til å "henge" ut denne klinikken, men kan si så mye som at den ligger i midt-norge.

Det som jeg stiller spørsmål ved er om klinikken var flink nok til å velge rette type protese og plassering (over eller under muskel) til meg.

Kan fortelle at smertene er nå stort sett borte, men etter at hevelsen av brystene er gått ned, har jeg fått noe som kalles for "rippling" på engelsk. Vet ikke hvordan jeg oversetter, men det ser ut som "bølger" ujevnheter på oversiden av brystet.Dette er ikke det samme som hard kapsel, og er ikke vondt - men det vises. Kikk på denne linken så ser du hva jeg mener. http://www.implantinfo.com/banda5/458stevens/index.html

Hva "ekspertene" mener om dette er at for å forhindre rippling, bør protesen legges under muskelen ELLER så bør protesen overfylles. Tynne personer med lite brystvev (som jeg) har større sjanser til å få rippling hvis protesen plasseres over muskelen.

Ved henvendelse til klinikken ble jeg fortalt at stanard plassering er over muskelen. Vel........da synes jeg at dette ikke blir en individuell behandling - som det bør være.

Skal snart på kontroll så jeg kan fortelle mere etter denne timen.

Det blir bedre etterhvert. De bølgene altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilse1365380632

Det blir bedre etterhvert. De bølgene altså.

Dorthe

Nå ble jeg SKIKKELIG nysgjerrig og håpefull. Har du opplevd det samme selv ettersom du sier at de forsvinner ? Ja - bølgene ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe

Nå ble jeg SKIKKELIG nysgjerrig og håpefull. Har du opplevd det samme selv ettersom du sier at de forsvinner ? Ja - bølgene ja :-)

Ja, bølgene er nesten helt borte de. Nå har jeg lagt på meg noen kg men tror ikke jeg har fått mer underhudsfett likevel.

Hvis det plager deg så bruk en skikkelig push-up bh, så synes de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilse1365380632

Ja, bølgene er nesten helt borte de. Nå har jeg lagt på meg noen kg men tror ikke jeg har fått mer underhudsfett likevel.

Hvis det plager deg så bruk en skikkelig push-up bh, så synes de ikke.

TAKK Dorthe.

Beste svaret jeg har fått på lenge. Går til sengs nå med en litt bedre følelse. Takk, takk.

Skal legge på meg jeg også, for jeg er for tynn. Håper dette vil hjelpe en del.

Stor klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TAKK Dorthe.

Beste svaret jeg har fått på lenge. Går til sengs nå med en litt bedre følelse. Takk, takk.

Skal legge på meg jeg også, for jeg er for tynn. Håper dette vil hjelpe en del.

Stor klem.

Jeg har gått opp 10 kg.

Natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikki

Har ikke lyst til å "henge" ut denne klinikken, men kan si så mye som at den ligger i midt-norge.

Det som jeg stiller spørsmål ved er om klinikken var flink nok til å velge rette type protese og plassering (over eller under muskel) til meg.

Kan fortelle at smertene er nå stort sett borte, men etter at hevelsen av brystene er gått ned, har jeg fått noe som kalles for "rippling" på engelsk. Vet ikke hvordan jeg oversetter, men det ser ut som "bølger" ujevnheter på oversiden av brystet.Dette er ikke det samme som hard kapsel, og er ikke vondt - men det vises. Kikk på denne linken så ser du hva jeg mener. http://www.implantinfo.com/banda5/458stevens/index.html

Hva "ekspertene" mener om dette er at for å forhindre rippling, bør protesen legges under muskelen ELLER så bør protesen overfylles. Tynne personer med lite brystvev (som jeg) har større sjanser til å få rippling hvis protesen plasseres over muskelen.

Ved henvendelse til klinikken ble jeg fortalt at stanard plassering er over muskelen. Vel........da synes jeg at dette ikke blir en individuell behandling - som det bør være.

Skal snart på kontroll så jeg kan fortelle mere etter denne timen.

Ilse, leit at du har noen plager. Det er klart du skal oppsøke klinikken din hvis det er noe du enten lurer på eller ikke er helt fornøyd med. Ikke vær redd for å være pågående, de er der tross alt for deg!På den annen side er det relativt kort tid siden ditt inngrep og sjansene for at dette blir bra tror jeg er ganske store.

En annen ting er at jeg lurer på hvorfor det er så vanlig å legge protesen over muskelvevet her i Norge? Som nevnt i en annen tråd gjorde jeg inngrepet i USA. Der er det normale å legge den under, såvidt jeg vet er det bare kroppsbyggere og enkelte fitnessutøvere som blir anbefalt utenpå muskelvevet. Også i Sverige synes det som flest legger under muskelen.

En god venninne som la inn silikon over muskelvevet for ca 1/2 år siden hadde tendenser til "rippling". Nå er det tilnærmet borte og hun er godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

TAKK Dorthe.

Beste svaret jeg har fått på lenge. Går til sengs nå med en litt bedre følelse. Takk, takk.

Skal legge på meg jeg også, for jeg er for tynn. Håper dette vil hjelpe en del.

Stor klem.

Hei Ilse - jeg har også "bølger" - de kom til syne etter at hevelsen etter operasjonen hadde gitt seg. Har lest endel om det, og vet at det rett og slett er konturene av protesen som synes/kjennes gjennom huden, og at det av og til blir sånn på oss som er litt i slankeste laget. Er selv 166 cm og veier 50 kg. Har også lest at det i enkelte tilfeller forsvinner av seg selv, etter hvert som porotesen får "satt seg". På meg synes det bare når jeg bøyer meg, eller når jeg ligger på siden - da synes det på det brystet som er nærmest underlaget. Når jeg er oppreist synes det ikke i det hele tatt, så jeg synes i grunnen ikke det er noe problem. Jeg er jo en C nå, i motsetning til før, da jeg var en A!!! Håper ting går bedre for deg etter hvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...