periskop Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hei - jeg "snuser" på en Dell PC (Dimension 8300 Multimedia, modell 83002DA) med bl.a. følgende spesifikasjoner: - Prosessor: Intel Pentium 4 med HT teknologi 3,0 GHz 800 MHz FSB - Minne: 512 MB Dual Channel DDR400 (2x256 MB) - Harddisk: 120 GB SATA (7200 RPM) - Grafikkort: 128 MB GeForce FX 5200 8x AGP, dual monitor support, TV-Out via S-Video og DVI - Optisk enhet: 8x DVD+RW - Lydkort: Integrert 5.1 Audio - Dell Picture Studio Standard Edition - Nettverkskort: Integrert Intel 10/100 Pro Ethernet - Tastatur: Dell QuietKey, standard PS/2 - Mus: Dell PS/2 med scroll wheel evt. Dell USB, optisk - Mini Tower - MS Windows XP Home - MS Office 2003 Basic - 8 USB 2.0, hvorav 2 på front For øvrig er det aktuelt med - LCD-skjerm: Dell 172FP - 17" analog, evt. Dell 1703FP HAS - 17" Ultra Sharp analog/digital - Skriver: Dell A920 All-in-One (print, scan & copy via PC), evt. Dell A940 All-in-One (print, copy, scan & fax via PC) Jeg har ikke fått noe endelig pristilbud ennå, så jeg vil i denne omgang først og fremst gjerne ha synspunkter på det tekniske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citoyen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Ser grei ut den - jeg ville nok doblet RAM eller i det minste kjøpt 1x512 i stedet for 2x256, slik at du kan oppgradere senere uten å måtte fjerne en av eller begge brikkene du allerede har. En FireWire-port ville heller ikke skadet, men det kommer selvsagt litt an på behov. Jeg kan aldri tenke meg at du får behov for 8 USB-porter, da kan du like godt kutte ut halvparten av dem og få FireWire i stedet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-818216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeM Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Ser OK ut selv om 'merke-PC' gir meg eksem. Gå for optisk mus og skjerm med digital inngang. Alt-i-ett skriver/ scanner ville jeg ikke kjøpt. Jeg har skrotet 3 eller 4 blekkskrivere, men jeg har fortsatt scanner nr 2 og den eneste grunnen til at jeg byttet er at den gamle hadde et eget 8-bits ISA SCSI kontroller kort og det går ikke å dytte i en ny PC. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-818217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citoyen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Ser OK ut selv om 'merke-PC' gir meg eksem. Gå for optisk mus og skjerm med digital inngang. Alt-i-ett skriver/ scanner ville jeg ikke kjøpt. Jeg har skrotet 3 eller 4 blekkskrivere, men jeg har fortsatt scanner nr 2 og den eneste grunnen til at jeg byttet er at den gamle hadde et eget 8-bits ISA SCSI kontroller kort og det går ikke å dytte i en ny PC. Dell sine maskiner er ok. Skjermen som var listet har digital inngang, så det skulle være i orden. Optisk vs kulemus er en smakssak, jeg får mark av de optiske. For liten "rullemotstand". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-818298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
periskop Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Dell sine maskiner er ok. Skjermen som var listet har digital inngang, så det skulle være i orden. Optisk vs kulemus er en smakssak, jeg får mark av de optiske. For liten "rullemotstand". Den ene skjermem har bare analog inngang, mens den andre har analog/digital inngang. Hva er fordelene med digital inngang? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-818352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citoyen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Den ene skjermem har bare analog inngang, mens den andre har analog/digital inngang. Hva er fordelene med digital inngang? Bedre bildekvalitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-818365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
periskop Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Bedre bildekvalitet. Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-818417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
periskop Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Ser grei ut den - jeg ville nok doblet RAM eller i det minste kjøpt 1x512 i stedet for 2x256, slik at du kan oppgradere senere uten å måtte fjerne en av eller begge brikkene du allerede har. En FireWire-port ville heller ikke skadet, men det kommer selvsagt litt an på behov. Jeg kan aldri tenke meg at du får behov for 8 USB-porter, da kan du like godt kutte ut halvparten av dem og få FireWire i stedet. Får jeg bry deg igjen? Du skrev: "Ser grei ut den - jeg ville nok doblet RAM eller i det minste kjøpt 1x512 i stedet for 2x256, slik at du kan oppgradere senere uten å måtte fjerne en av eller begge brikkene du allerede har." Betyr dette at det kun kan monteres 2 brikker? Som tidligere nevnt er det to skjermalternativer, med følgende data: Nr. 1: Skjermtype: LCD Display / Dot Pitch: 0,2805 / Oppløsning: 1280x1024 pixel / Analog / Dimensjoner: 431x406x223 mm. Nr 2: Skjermtype: Ultra Sharp TFT / Dot Pitch: 0,264 / Oppløsning: 1280x1024 pixel / Analog/digital / Dimensjoner: 378x376x211 mm. Synes de OK? Hva med kvadratisk utforming (nr.2)? Jeg trodde f.ø. at digital utførelse ble tilkoplet USB-port, men forsto selgeren slik at dette ikke var tilfellet. Maskinen har innmontert nettverkskort, mens den aktuelle tilkoblingen er med ISDN. Jeg trodde derfor at det ville bli montert et ISDN-kort i maskinen. Ifølge selgeren vil det imidlertid bli benyttet et adapter, nemlig: Eicon Diva - ekstern USB ISDN adapter. Er dette OK? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-818657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citoyen Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Får jeg bry deg igjen? Du skrev: "Ser grei ut den - jeg ville nok doblet RAM eller i det minste kjøpt 1x512 i stedet for 2x256, slik at du kan oppgradere senere uten å måtte fjerne en av eller begge brikkene du allerede har." Betyr dette at det kun kan monteres 2 brikker? Som tidligere nevnt er det to skjermalternativer, med følgende data: Nr. 1: Skjermtype: LCD Display / Dot Pitch: 0,2805 / Oppløsning: 1280x1024 pixel / Analog / Dimensjoner: 431x406x223 mm. Nr 2: Skjermtype: Ultra Sharp TFT / Dot Pitch: 0,264 / Oppløsning: 1280x1024 pixel / Analog/digital / Dimensjoner: 378x376x211 mm. Synes de OK? Hva med kvadratisk utforming (nr.2)? Jeg trodde f.ø. at digital utførelse ble tilkoplet USB-port, men forsto selgeren slik at dette ikke var tilfellet. Maskinen har innmontert nettverkskort, mens den aktuelle tilkoblingen er med ISDN. Jeg trodde derfor at det ville bli montert et ISDN-kort i maskinen. Ifølge selgeren vil det imidlertid bli benyttet et adapter, nemlig: Eicon Diva - ekstern USB ISDN adapter. Er dette OK? "Betyr dette at det kun kan monteres 2 brikker?" Noen maskiner har plass til tre brikker. Hvis så er tilfelle kan du slippe unna med å kjøpe 2x256 nå og utvide med 1x512 senere, for å oppnå totalt 1024. Men om du vil ha mer RAM enn det da må du begynne å bytte ut i stedet for å legge til (noe som selvsagt blir dyrere) "Nr. 1: Skjermtype: LCD Display / Dot Pitch: 0,2805 / Oppløsning: 1280x1024 pixel / Analog / Dimensjoner: 431x406x223 mm. Nr 2: Skjermtype: Ultra Sharp TFT / Dot Pitch: 0,264 / Oppløsning: 1280x1024 pixel / Analog/digital / Dimensjoner: 378x376x211 mm." Jeg ville gått for den siste. Jeg har selv en Ultra Sharp skjerm, og er godt fornøyd med den - den er virkelig mye skarpere enn de fleste LCD-skjermer jeg ser utstilt i PC-butikker. Dessuten er det som nevnt over en fordel med digital inngang. "Hva med kvadratisk utforming (nr.2)?" Det er vel hele skjermen som er kvadratisk, inklusive "innramming". "Jeg trodde f.ø. at digital utførelse ble tilkoplet USB-port, men forsto selgeren slik at dette ikke var tilfellet." Nei, den kobles til DVI-port på skjermkortet. Jeg så det var DVI på skjermkortet du hadde listet lenger opp. "Maskinen har innmontert nettverkskort, mens den aktuelle tilkoblingen er med ISDN. Jeg trodde derfor at det ville bli montert et ISDN-kort i maskinen. Ifølge selgeren vil det imidlertid bli benyttet et adapter, nemlig: Eicon Diva - ekstern USB ISDN adapter." Det er ikke nødvendig å ha eksternt ISDN-kort. Mye greiere å ha det inni maskinen. Dette er noe du eventuelt kan kjøpe selv og montere i maskinen, det er enkelt. Eksternt er dyrere og du får en ekstra duppeditt som skal kobles til og plasseres et sted etc. Men om du foretrekker den eksterne løsningen fungerer nok det også greit. Hør med selgeren om han ikke kan montere internt ISDN-kort i stedet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-818768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
periskop Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 "Betyr dette at det kun kan monteres 2 brikker?" Noen maskiner har plass til tre brikker. Hvis så er tilfelle kan du slippe unna med å kjøpe 2x256 nå og utvide med 1x512 senere, for å oppnå totalt 1024. Men om du vil ha mer RAM enn det da må du begynne å bytte ut i stedet for å legge til (noe som selvsagt blir dyrere) "Nr. 1: Skjermtype: LCD Display / Dot Pitch: 0,2805 / Oppløsning: 1280x1024 pixel / Analog / Dimensjoner: 431x406x223 mm. Nr 2: Skjermtype: Ultra Sharp TFT / Dot Pitch: 0,264 / Oppløsning: 1280x1024 pixel / Analog/digital / Dimensjoner: 378x376x211 mm." Jeg ville gått for den siste. Jeg har selv en Ultra Sharp skjerm, og er godt fornøyd med den - den er virkelig mye skarpere enn de fleste LCD-skjermer jeg ser utstilt i PC-butikker. Dessuten er det som nevnt over en fordel med digital inngang. "Hva med kvadratisk utforming (nr.2)?" Det er vel hele skjermen som er kvadratisk, inklusive "innramming". "Jeg trodde f.ø. at digital utførelse ble tilkoplet USB-port, men forsto selgeren slik at dette ikke var tilfellet." Nei, den kobles til DVI-port på skjermkortet. Jeg så det var DVI på skjermkortet du hadde listet lenger opp. "Maskinen har innmontert nettverkskort, mens den aktuelle tilkoblingen er med ISDN. Jeg trodde derfor at det ville bli montert et ISDN-kort i maskinen. Ifølge selgeren vil det imidlertid bli benyttet et adapter, nemlig: Eicon Diva - ekstern USB ISDN adapter." Det er ikke nødvendig å ha eksternt ISDN-kort. Mye greiere å ha det inni maskinen. Dette er noe du eventuelt kan kjøpe selv og montere i maskinen, det er enkelt. Eksternt er dyrere og du får en ekstra duppeditt som skal kobles til og plasseres et sted etc. Men om du foretrekker den eksterne løsningen fungerer nok det også greit. Hør med selgeren om han ikke kan montere internt ISDN-kort i stedet. Igjen, tusen takk for hjelpen. Nå skal jeg ikke mase mer om dette (trur eg). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132872-pc-spesifikasjoner/#findComment-819402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.