Niobe Skrevet 15. januar 2004 Skrevet 15. januar 2004 Hva har man krav på av økonomisk støtte, om man er gift og blir gravid nder skolegang? Evt., hvor mye dårligere kommer man ut økonomisk, enn om man hadde vært i jobb da man ble gravid? Er veldig i tvil om jeg skal studere til høsten... 0 Siter
Gjest ikke signatur enda Skrevet 15. januar 2004 Skrevet 15. januar 2004 Vi hadde veldig lite penger, men klarte oss fint. Ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men... Ikke la økonomien være hoved"grunnen" til om dere får barn nå eller ikke.. 0 Siter
Niobe Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Skrevet 15. januar 2004 Vi hadde veldig lite penger, men klarte oss fint. Ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men... Ikke la økonomien være hoved"grunnen" til om dere får barn nå eller ikke.. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er veldig i tvil om jeg vil jobbe eller studere til høsten, og for å ta en avgjørelse tar jeg med alle muligheter. Inkl. en evt. graviditet. Det frister ikke særlig å ta opp mer studielån, særlig ikke siden han har halvannet år igjen av sin utdannelse. 0 Siter
mimo1365380465 Skrevet 15. januar 2004 Skrevet 15. januar 2004 Hvis du ikke har opparbeidet deg rett til permisjonspenger får du en engangsstønad på noen-og-tredve-tusen. Studerer du, og mottar støtte fra Lånekassen, etter barnet er født får du hele støtten som stipend barnets første år (studerer du kun 1 sem får du selvfølgelig kun støtte for dette). For å få permisjonspenger må du ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før termindato.Men du bør ha jobbet fulltid for at dette skal lønne seg. Trygdekontoret skal kunne hjelpe deg med å regne ut om det vil lønne seg å motta perm.penger eller engangsstønaden (f.eks. de som har jobbet lite kan få mer utbytte av eng.st. enn å motta penger hver mnd). Ellers står det mer info inne på www.trygdeetaten.no og www.lanekassen.no Hvis dere begge er studenter så kvalifiserer dere dere mest sannsynlig til å motta forsørgerstipend fra Lånekassen. Jeg husker dessverre ikke nå om dette er noe man mottar ved barnets første år eller om det er etter fylte år. Det står helt sikkert noe info om dette på Lånekassens nettsider. 0 Siter
Gjest travle dager Skrevet 15. januar 2004 Skrevet 15. januar 2004 Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er veldig i tvil om jeg vil jobbe eller studere til høsten, og for å ta en avgjørelse tar jeg med alle muligheter. Inkl. en evt. graviditet. Det frister ikke særlig å ta opp mer studielån, særlig ikke siden han har halvannet år igjen av sin utdannelse. Vanskelig å få studert når man har barn.. så kanskje du skulle gjøre det nå? Ellers søk en jobb, om du føler det er tryggere økonomisk. 0 Siter
thrist Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 For å få permisjon med lønn må du ha jobbet 6 av de ti siste mnd. Ellers får du engangsstønaden på 32000 og noe. Hvis du er student, må du ha hatt rett på studielån/stipend de siste seks mnd før fødselen. Har du vært det, får du både engangsstønad og lån omgjort til stipend for opp til et år, inkl sommerferie (evnt). Hvis du ikke har hatt rett på lån (altså ikke vært student de seks mnd før fødsel) får du ikke noe fra lånekassen annet enn evnt lån. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.