Gå til innhold

Penger g graviditet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har man krav på av økonomisk støtte, om man er gift og blir gravid nder skolegang? Evt., hvor mye dårligere kommer man ut økonomisk, enn om man hadde vært i jobb da man ble gravid?

Er veldig i tvil om jeg skal studere til høsten...

Gjest ikke signatur enda
Skrevet

Vi hadde veldig lite penger, men klarte oss fint. Ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men... Ikke la økonomien være hoved"grunnen" til om dere får barn nå eller ikke..

Skrevet

Vi hadde veldig lite penger, men klarte oss fint. Ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men... Ikke la økonomien være hoved"grunnen" til om dere får barn nå eller ikke..

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er veldig i tvil om jeg vil jobbe eller studere til høsten, og for å ta en avgjørelse tar jeg med alle muligheter. Inkl. en evt. graviditet. Det frister ikke særlig å ta opp mer studielån, særlig ikke siden han har halvannet år igjen av sin utdannelse.

mimo1365380465
Skrevet

Hvis du ikke har opparbeidet deg rett til permisjonspenger får du en engangsstønad på noen-og-tredve-tusen.

Studerer du, og mottar støtte fra Lånekassen, etter barnet er født får du hele støtten som stipend barnets første år (studerer du kun 1 sem får du selvfølgelig kun støtte for dette).

For å få permisjonspenger må du ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før termindato.Men du bør ha jobbet fulltid for at dette skal lønne seg. Trygdekontoret skal kunne hjelpe deg med å regne ut om det vil lønne seg å motta perm.penger eller engangsstønaden (f.eks. de som har jobbet lite kan få mer utbytte av eng.st. enn å motta penger hver mnd).

Ellers står det mer info inne på www.trygdeetaten.no og www.lanekassen.no

Hvis dere begge er studenter så kvalifiserer dere dere mest sannsynlig til å motta forsørgerstipend fra Lånekassen. Jeg husker dessverre ikke nå om dette er noe man mottar ved barnets første år eller om det er etter fylte år. Det står helt sikkert noe info om dette på Lånekassens nettsider.

Gjest travle dager
Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er veldig i tvil om jeg vil jobbe eller studere til høsten, og for å ta en avgjørelse tar jeg med alle muligheter. Inkl. en evt. graviditet. Det frister ikke særlig å ta opp mer studielån, særlig ikke siden han har halvannet år igjen av sin utdannelse.

Vanskelig å få studert når man har barn.. så kanskje du skulle gjøre det nå? Ellers søk en jobb, om du føler det er tryggere økonomisk.

Skrevet

For å få permisjon med lønn må du ha jobbet 6 av de ti siste mnd. Ellers får du engangsstønaden på 32000 og noe. Hvis du er student, må du ha hatt rett på studielån/stipend de siste seks mnd før fødselen. Har du vært det, får du både engangsstønad og lån omgjort til stipend for opp til et år, inkl sommerferie (evnt). Hvis du ikke har hatt rett på lån (altså ikke vært student de seks mnd før fødsel) får du ikke noe fra lånekassen annet enn evnt lån.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...