Gå til innhold

Når det først er snakk om strøm... Sikring!

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Har sånne "sikringer" som man bare dytter opp (eller ned?) når de går... Siringen som gir strøm til gangen og badet vårt går i ett sett! 1. nyttårsdag gikk den 7 ganger etterhverandre.. Kunne stå å se i sikringsskapet at den gikk, dytta den opp og så gikk den.. omigen og omigjen. Vi har alarm i gangen og den piper noe jævlig når strømmen går. Våkna 7.45 av piping...

Eneste vi bruker av strøm i gangen er taklampe, alarmen og så har vi varmekabler på badet som står på hele tida...

Hvorfor går den hele tiden? Nå har den ikke gått på 2 uker (WOW!), men det skjer stadig.. har den først begynt så skjer det i hvert fall tre ganger...

Hva kan det skulles og må Hafslund komme å se på det? Naboen sa det hadde skjedd sånn før, men det gjaldt et kjøkken, der sto det et gåent kjøleskap og det var årsaken.

Fortsetter under...

Har dere varmtvannsbereder som går på den sikringen? I så fall kan termostaten være ødelagt. Ellers kan du mistenke alt elektrisk på den kursen, inkludert varmekablene. Sjekk om noen av bryterne er varmere enn normalt.

Strømleverandøren er ansvarlig bare fram til abonnentens husvegg. Du må selv få tak i noen som kan måle de elektriske installasjonene hvis det er et problem i bare deres leilighet.

Det heter forøvrig automatsikringer.

Kvinnfolk!!!

Man slår ikke bare på igjen og igje og igj.., man sjekker hvorfor det skjer. Sannsynligvis en jordingsfeil et eller annet sted.

Det er jo en grunn til at sikringa ryker da, det kan i verste fall bli brann av slikt.

Har ikke du en mann som pleier å ligge i senga og fise og kose seg da :-)

Gjest Pricilla

Kvinnfolk!!!

Man slår ikke bare på igjen og igje og igj.., man sjekker hvorfor det skjer. Sannsynligvis en jordingsfeil et eller annet sted.

Det er jo en grunn til at sikringa ryker da, det kan i verste fall bli brann av slikt.

Har ikke du en mann som pleier å ligge i senga og fise og kose seg da :-)

Skjønner at det er noe feil da! men hvordan i huleste skal vi vite hvor det er noe feil????

Varmekablene ble lagt i april i fjor..

Ellers er det kun en lampe i taket og alarmen.. Må være varmekablene da? Joa, har en fisegubbe, men han veit ikke mer enn meg.. har kjent på de duppedittene i skapet, men ingen er varme. Er kun den ene som går, og den gir strøm til bad og gang...

Kan vi be han som eier leiligheten til å sjekke det da? Vi har som sagt ikke peil.. til og med naboen var inne og sjekka hos oss (en mann i 50 åra som fortalte om det kjøleskapet) så regner med han hadde litt mer peil enn oss...

Skjønner at det er noe feil da! men hvordan i huleste skal vi vite hvor det er noe feil????

Ellers er det kun en lampe i taket og alarmen.. Må være varmekablene da? Joa, har en fisegubbe, men han veit ikke mer enn meg.. har kjent på de duppedittene i skapet, men ingen er varme. Er kun den ene som går, og den gir strøm til bad og gang...

Kan vi be han som eier leiligheten til å sjekke det da? Vi har som sagt ikke peil.. til og med naboen var inne og sjekka hos oss (en mann i 50 åra som fortalte om det kjøleskapet) så regner med han hadde litt mer peil enn oss...

Selvsagt skal dere melde fra til huseier (forstår det som at dere leier leiligheten), slik at han får fatt i elektriker, eller på annen måte får ordnet opp.

Gjest halogen

Høres ut som enten en overbelastning (for mye strømforbruk i forhold til kursen) eller feil ved ett eller annet som er tilkoblet.

Prøv å eliminere - regn først ut hvor mange Watt dere bruker på kursen pr. i dag, når alt som pleier være tilkoblet er tilkoblet. Hvor mange Ampere er sikringen på? På 10 A sikringer kan du kjøre på med ca 2000 W - blir det mer ryker sikringen.

Hvis det ikke foreligger overforbruk, prøv å koble ut en og en "gjenstand" for en periode, og se om sikringa ryker like ofte da.

Har dere jordfeilalarm i skapet? I såfall skal den i teorien si i fra ved jordingsfeil, så da kan du i prinsippet utelukke det.

Hvis ingenting ser ut til å være feil, kontakt elektriker. (Ikke strømleverandøren, men en elektriker, som dere selvsagt må betale for å feilsøke).

Annonse

Er du sikker på at det ikke er noe annet som går på den kursen? En typisk synder er gåen varmtvannsbereder - den kan gjerne gå på kjøkkenkursen selv om den er plassert et helt annet sted. Der jeg bodde før sto berederen i kjelleren, men var koblet til kjøkkenkursen.

Vi har lignende problem. Idioten som bodde her før kopla kjøkken, bad og to soverom på samme kurs. Det går som regel greit, men hvis badegulvet driver og varmer opp kan jeg ikke bruke vannkokern. Sånne apparater trekker kjempemye strøm. Jeg syns også det virker som at hvis den først har begynt å gå så skal det lite til før den går igjen. Aner ikke hvorfor. Det tar også litt tid før vi kan vippe opp igjen sikringspinnen, akkurat som den må hvile litt før den vil skru seg på.

Gjest ingeniøren

Sikringer ryker fordi det går for mye strøm gjennom dem. Enten fordi du skrur på apparater med mye strøm, eller fordi strømmen tar snarveier der den ikke skal.

Gjør som halogen sier:

Sjekk hvor mange Watt varmekablene er på. F.eks. 2500W når de står på max. Ring evt den som la kablene.

Sjekk hvor mange Ampere sikringen er på.

Watt = Volt ganger Ampere.

Siden det er 220 Volt i hus, blir dette:

10 Ampere sikring: max 2200W

15 Ampere sikring: mav 3300W osv

Husk å ta høyde for lyspærene - 60W, 100W e.l.

Hvis dette regnestykket går bra, løper strømmen et sted den ikke skal. Det er farlig, det MÅ dere få en elektriker til å finne ut av.

Du må kjenne på bryterne til de forskjellige apparatene (lampen, varmekablene osv.), ikke bare på sikringene.

Si fra til huseieren, han vil kanskje at dere skal bruke en bestemt elektriker. Hvis det er varmekablene, kan det bli et stort prosjekt, og da bør eieren være involvert fra starten.

Gjest ingeniøren

Vi har lignende problem. Idioten som bodde her før kopla kjøkken, bad og to soverom på samme kurs. Det går som regel greit, men hvis badegulvet driver og varmer opp kan jeg ikke bruke vannkokern. Sånne apparater trekker kjempemye strøm. Jeg syns også det virker som at hvis den først har begynt å gå så skal det lite til før den går igjen. Aner ikke hvorfor. Det tar også litt tid før vi kan vippe opp igjen sikringspinnen, akkurat som den må hvile litt før den vil skru seg på.

Enig i det med å sjekke hva som faktisk er koblet på denne sikringen (="kursen").

Sikringen "måler" strømstyrken indirekte ved varmemåling. Så er den først blitt varm (av sterk strøm), må den kjøle seg ned igjen før den kan måle korrekt igjen.

Gjest Pricilla

Er du sikker på at det ikke er noe annet som går på den kursen? En typisk synder er gåen varmtvannsbereder - den kan gjerne gå på kjøkkenkursen selv om den er plassert et helt annet sted. Der jeg bodde før sto berederen i kjelleren, men var koblet til kjøkkenkursen.

Vi har varmtvann og fyring i husleia.. Dvs at det står i kjelleren, men det går vel på hele blokka? F.eks noen søndager da jeg dusjer sent er det bare kaldt vann igjen...

men det SKAL bare være bad og gang på den sikringen.. For vi har jo på lamper på kjøkkenet og stue, men ikkenoe blr mørkt der. Vi merker at strømmen går pga den jævla pipinga...

Er rart da hvis de legger kabler kobla til en sikring som ikke tåler det? Skal ringe vaktmesteren jeg og spørre om han vil se på det... Vi er begge like grønne. Står ikke noe i sikringsskapet heller.. bare de automatsikringene..

Enig i det med å sjekke hva som faktisk er koblet på denne sikringen (="kursen").

Sikringen "måler" strømstyrken indirekte ved varmemåling. Så er den først blitt varm (av sterk strøm), må den kjøle seg ned igjen før den kan måle korrekt igjen.

Aha, det var dette mannen min sa, men jeg trodde han bløffet...:-) Hjelper det å blåse på den eller noe?

Annonse

Gjest ingeniøren

Aha, det var dette mannen min sa, men jeg trodde han bløffet...:-) Hjelper det å blåse på den eller noe?

Jeg er ikke sikker på hva slags metall det er, men tenk den en tynnbunnet gryte - hvor lang tid trenger den på å kjøle seg ned? Det går vel i løpet av få minutter. Har ikke automatsikringer selv, så jeg vet ingen metode for å gjøre det kjappere.

Gjest ingeniøren

Vi har varmtvann og fyring i husleia.. Dvs at det står i kjelleren, men det går vel på hele blokka? F.eks noen søndager da jeg dusjer sent er det bare kaldt vann igjen...

men det SKAL bare være bad og gang på den sikringen.. For vi har jo på lamper på kjøkkenet og stue, men ikkenoe blr mørkt der. Vi merker at strømmen går pga den jævla pipinga...

Er rart da hvis de legger kabler kobla til en sikring som ikke tåler det? Skal ringe vaktmesteren jeg og spørre om han vil se på det... Vi er begge like grønne. Står ikke noe i sikringsskapet heller.. bare de automatsikringene..

"Er rart da hvis de legger kabler kobla til en sikring som ikke tåler det? "

Ja, det er absolutt ikke etter læreboka, men dessverre ikke helt uvanlig blant "luringer".

En annen ting:

Hvis det f.eks. skulle være overledning nedi varmekablene: en elektriker har enkelt måleutstyr som kan bekrefte eller avkrefte dette uten å røre på en eneste gulvflis. Med dette måleutstyret finner han veldig raskt hvor evt overledning er.

Gjest halogen

Jeg er ikke sikker på hva slags metall det er, men tenk den en tynnbunnet gryte - hvor lang tid trenger den på å kjøle seg ned? Det går vel i løpet av få minutter. Har ikke automatsikringer selv, så jeg vet ingen metode for å gjøre det kjappere.

Det hjelper i hvertfall psykisk å stå å blåse på sikringen eller vifte litt med noe... :-) Har gjort det mange ganger jeg også - bodde et sted med alt for mye på en sikring - så hvis vi hadde på kaffetrakteren kunne vi ikke bruke mikrobølgeovnen og sånt.

Men jeg tror faktisk ikke egentlig det hjelper, for varmen "kommer innenfra", så all vifting og blåsing blir jo bare et tidsfordriv. Tar uansett bare et par minutter å kjøle den ned. :-)

Gjest Pricilla

"Er rart da hvis de legger kabler kobla til en sikring som ikke tåler det? "

Ja, det er absolutt ikke etter læreboka, men dessverre ikke helt uvanlig blant "luringer".

En annen ting:

Hvis det f.eks. skulle være overledning nedi varmekablene: en elektriker har enkelt måleutstyr som kan bekrefte eller avkrefte dette uten å røre på en eneste gulvflis. Med dette måleutstyret finner han veldig raskt hvor evt overledning er.

Ok, takker for svar! ; ) Først kontaker jeg vaktmester, snakka med han som eier leiligheten.. Hvis ikke vaktmesteren finner utav det skal han sende en elektriker..

Jeg har dessverre bare 20 ampere på kjøkken. Det er verst om vinteren. Når jeg har varmeovnen på, kan jeg ikke ha på oppvaskmaskin, komfyren og varmtvannsbeholderen, ikke en gang koke kaffe!

Dersom det er noe galt på et elektrisk aparat, eller det er torevær, kobler gjerne jordfeilbryteren seg ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...