Gå til innhold

huseier skal takstere leilighet på nytt

Anbefalte innlegg

Gjest leietakeren
Skrevet

og skal sende en takstmann til meg, han sa han skulle gjøre det for å refinansiere lånet sitt. Vil det si at han vil sette opp husleien? Jeg har ikke så grei på sånne ting.

Ble nervøs for jeg har ikke penger til å betale en krone mer, og jeg har brukt mye tis på å pusse opp leiligheten og fått den som jeg vil.

mil1365380270
Skrevet

Blir verdien på leiligheten taksert høyere, enn den er nå, blir sikkerheten på lånet bedre. H*n kan m.a.o. få bedre lånebetingelser, og da er det ingen grunn til å sette opp husleien, tvert i mot.

Gjest leietakeren
Skrevet

Blir verdien på leiligheten taksert høyere, enn den er nå, blir sikkerheten på lånet bedre. H*n kan m.a.o. få bedre lånebetingelser, og da er det ingen grunn til å sette opp husleien, tvert i mot.

Takk for svar! Det var da godt å høre! betaler allerede 7800 for 53 kvadratmeter. Og det er mer enn nok

Gjest Persille
Skrevet

Du betaler ikke mer, men han tjener mer =)

Antagelig er det som mil sier at det er for å få bedre betingelser, og på den måten vil han betale mindre i lån. Han setter nok ikke ned leien din, for han vil jo tjene på det....

Skrevet

Takk for svar! Det var da godt å høre! betaler allerede 7800 for 53 kvadratmeter. Og det er mer enn nok

Hvorfor kjøper du ikke noe selv?

Du kan få 100% finansiering og et lån på 1,6 millioner for samme utgift pr måned. Da får du mer enn 53 kvm (avhengig av hvor det er) og du vil eie det selv.

Skrevet

Hvorfor kjøper du ikke noe selv?

Du kan få 100% finansiering og et lån på 1,6 millioner for samme utgift pr måned. Da får du mer enn 53 kvm (avhengig av hvor det er) og du vil eie det selv.

Og så kommer gjerne en husleie på et par tusen i tillegg til låneavdragene - blir fort penger av det også.

(Og hvor får du et 100% lån til slike betingelser?)

"......................."

Skrevet

I tillegg til det som sies av andre her, så har ikke huseier mulighet til å sette opp leien uten videre, så lenge du har en standard leiekontrakt.

"......................"

Skrevet

Og så kommer gjerne en husleie på et par tusen i tillegg til låneavdragene - blir fort penger av det også.

(Og hvor får du et 100% lån til slike betingelser?)

"......................."

Jeg har et lån på ca 1,3 millioner, lånte 100% + alle omkostninger (betalte altså ingenting selv ved kjøpet). Betaler nå ca 6000 kr pr måned i rente og avdrag.

Skrevet

Jeg har et lån på ca 1,3 millioner, lånte 100% + alle omkostninger (betalte altså ingenting selv ved kjøpet). Betaler nå ca 6000 kr pr måned i rente og avdrag.

Serielån? Annuitetslån?

Innbiller meg at om jeg ba banken om et slikt lån ville de ledd seg ihjel.

"....................."

Skrevet

Serielån? Annuitetslån?

"....................."

Annuitetslån. Og det er et førstehjemslån, renta blir noe bedre da.

Men det skal jo nevnes at jeg alltid har hatt en ordnet økonomi og har noe penger i BSU og aksjer.

Det er jo bare å spørre. Rentene er jo kjekke for tiden.

Gjest leietakeren
Skrevet

Har sjekket muligheter for lån, men får kun lånt 600 000 ca. Tjener 230 000 i året. Har 40 000 på bsu. var hos rådgiver i banken og hun regnet på hvor mye ejg måtte betale på et lån på 1 million og det ble 5800 i mnd. men ejg tjener ikke nok, ikke har jeg kausjonist heller. Så ser det som ganske umulig. Må spare 200 000 først.

Skrevet

Serielån? Annuitetslån?

"....................."

Jeg bygde - sånn at egeninnsatsen ble egenkapital (30.000). Med hus som er 8 år gammelt og bil, betaler jeg nå 5300 i mnd....får jeg takstert huset, så vipper jeg antagelig akkurat under 60% og får det enda billigere.

Bruk en liten loka bank - og sett opp skikkelige planer for fremtiden. Jeg mener klarer man nesten 8000 i mnd. så klarer man jo 6000 også. Det skjønner tilogmed en bankmann *s* - og verdiene tar de beslag i huset om det skulle bli så gæli.

Det er da vel ikke noen HUSLEIE i tillegg når man eier boligen sin sjøl??!?!?!?!

Skrevet

Har sjekket muligheter for lån, men får kun lånt 600 000 ca. Tjener 230 000 i året. Har 40 000 på bsu. var hos rådgiver i banken og hun regnet på hvor mye ejg måtte betale på et lån på 1 million og det ble 5800 i mnd. men ejg tjener ikke nok, ikke har jeg kausjonist heller. Så ser det som ganske umulig. Må spare 200 000 først.

Mulig de i banken ikke har så lett for det, men de bør jo også skjønne at dersom du klarer å betale 7800 kr i leie så klarer du å betale 7800 i rente/avdrag også. Det er klart at renta kan gå noe opp, evt lønna di noe ned, men 6000 skulle i alle fall ikke være noe problem. Og en får en del for litt over millionen.

Jeg ville snakket med en annen bank. Ikke alle var like hyppe på å gi meg lån heller.

Skrevet

Jeg bygde - sånn at egeninnsatsen ble egenkapital (30.000). Med hus som er 8 år gammelt og bil, betaler jeg nå 5300 i mnd....får jeg takstert huset, så vipper jeg antagelig akkurat under 60% og får det enda billigere.

Bruk en liten loka bank - og sett opp skikkelige planer for fremtiden. Jeg mener klarer man nesten 8000 i mnd. så klarer man jo 6000 også. Det skjønner tilogmed en bankmann *s* - og verdiene tar de beslag i huset om det skulle bli så gæli.

Det er da vel ikke noen HUSLEIE i tillegg når man eier boligen sin sjøl??!?!?!?!

Ikke hvis det er en enebolig, men i borettslag er det gjerne det. Med mindre borettslaget har nedbetalt gjelden sin, selfølgelig. Men det er ikke uvanlig med husleie på både 2 og 4 tusen i nyere borettslag.

"...................."

Gjest økonom
Skrevet

Hva med å gå sammen med en kompis/bekjent og kjøpe en treroms? Love hverandre å bli boende f.eks. 3 år. Dette er vanlig i Oslo nå, og gir deg en mye lavere inngangsbillett til boligmarkedet.

Skrevet

Det var dumt av deg å pusse opp. Taksten på leiligheten går opp og du får høyere husleie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...