Gjest ferskingen Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 For halvannen måned siden meldte jeg meg inn på et treningssenter for å komme i bedre form, og for å redusere vekten. Er minst 15 kilo overvektig nå, og er meget motivert for endring. Jeg har også gjort visse endringer i kostholdet. (Sunnere mat, færre kalorier, små men hyppigere måltider), men kan ikke fokusere altfor mye på energiinntaket, fordi jeg har en lei tendens til å bli fanatisk... I løpet av denne halvannen måneden har jeg merket meg en ting: Hvis det går et par dager mellom hver gang jeg drar for å trene, blir det vanskelig å motivere seg, men hvis jeg drar hver dag, så vil jeg bare trene mer! Spørsmålet er derfor: Er det "lov" å trene hver dag? F.eks. spinning en dag, styrke neste, skanetix den tredje, styrke igjen den fjerde, og så videre? Eller vil slik trening virke mot sin hensikt? MÅ kroppen ha en hviledag mellom, eller fungerer det som "hviledag" når jeg bytter treningsform fra dag til dag? Siden det virker som jeg blir mer motivert jo oftere jeg trener, virker det jo logisk å benytet seg av dette, eller hva? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Det kan gå helt fint. Det avhenger av intensiteten din. Hvis du kjører for fullt hver dag, kan det være at kroppen ikke rekker å restitueres. Mitt tips er dermed at du trener med lav(ere) intensitet i ca 4/5 av treningsøktene dine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trim og sånn Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Cardio...kondis/fettforbrenning kan du trene hver dag. Styrketrening derimot 2-3 ganger pr uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
piste Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Kommer an på intensitet. Under trening vil muskulaturen brytes ned og må gis sjanse til å bygge seg opp igjen før ny belastning skjer. Prestasjonskurven bør normalt ha passert minimumsgrensen for virkningsfull påvirkning før en går i gang med ny hard trening. Etter lette treningsøkter vil dette vanligvis skje etter noen timer, mens det ved belastninger som nærmer seg det skadelige vil det normalt ta 2-4 døgn før en har tatt seg helt inn igjen (bl.a avhengig av glykogen-tilførsel). Anbefaler derfor å trene utholdenhet ex. annenhver dag, puls på de fleste treningsøktene ikke over 75-80% av maxpuls, og styrketrening annenhver dag. Styrketreningen kan igjen deles inn slik at en tar eksempelvis fremside/bryst en dag, og bakside/rygg neste gang - for å gi muskulatur sjanse til restitusjon - spesielt viktig dersom en trener med 4-8 repetisjoner maksimum pr sett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Hei igjen... Leste tilfeldigvis svaret jeg ga deg forleden dag. Jeg mener selvfølgelig lavere intensitet i 1/5 av treningsøktene. Beklager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.