Gå til innhold

b12- og jernmangel


Gjest heidih

Anbefalte innlegg

Gjest heidih

Et par spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg med.

Jeg har i det siste året følt meg kvalm, uopplagt, sliten og ukonsentrert som følge av et svært varierende B12- og folinsyrenivå. Det har gått opp og ned hele tiden. Migrene har også fulgt meg hyppig.

Jeg jobber mye, og trodde jeg var sliten av den grunn. Men å ta det mer med ro, hjelper lite. Det er vel heller at jeg føler meg dessto mer som en sliten 60 åring. Jeg er bare 21.

Det verste er vel at når nivået av folinsyra har steget som en følge av tabletter, har legen sett for seg at nå var jeg bra. Og da jeg gang på gang har kommet tilbake og ikke følt meg helt pigg, har legen gitt meg et hint om hypokonderi...Han har foretatt ulike prøver, men ikke funnet noen grunn til at jeg skulle føle meg dårlig.

Og så har B12-og folinsyrenivået vært lavt igjen...Jeg går aldri til lege uten grunn, og det vet han vel nå.

Jeg har fått to B12 sprøyter og tar folinsyretabletter daglig. Spiser sunt, lite og ofte. Men jeg føler meg ikke helt bra ennå. Jeg vet at dette tar tid, men når jeg nå føler kvalme, slapphet og ubehag, får av og til skjelvninger som varer fra 5-10 minutter i hele kroppen når jeg anstrenger meg litt (f.eks rydder), og attpåtil holder på å besvime i dusjen...? Bør jeg da være bekymret?...Eller følger dette bare med som en del av sprøyta?

Håper du kan gi meg noen tips.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til heidih vedr. B12 og jernmangel.

årsaken til eventuelt lavt b12 og folinsyre bør klarlegges, undergrupper av blodprøver som heter metamalonsyre og homocystein kan være til hjelp. Bruker du medisiner som kan sinke opptaket? Har du tarmlidelser? Har du normal blodprosent og jernlager?

Selve medisinene skal ikke gi bivirkninger. Endel av plagene dine kan også skyldes depresjon. Dette kan du snakke med legen din om, han kan eventuelt ved hjelp av spørreskjemaer eller samtale finne ut av dette.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad

Spes. allmenmedisin og idrettsmedisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...