Gå til innhold

Urinsyregikt - Dr. Anker eller andre


Britt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har for tiden min pappa på besök her nede i Sverige. Koselig det, men nå ser et ut som om han får hele ferien ödelagt på grunn av en vond tå!

Han har i flere år värt plaget med urinsyregikt og de siste ukene har han värt veldig dårlig. Han har vondt i ei tå både natt og dag og kan knapt nok gå, så ille er det nå. För han reiste på ferie fikk har utskrevet Zyloric 100 mg. hos legen sin hjemme i Norge. Han har spist disse tablettene en tid nå og likevell bare blitt värre. För helga ringte jeg legesenteret her og fikk fölgende beskjed; han skulle spise 1-1½ Ibumetin 400 mg. 3 ganger for dagen i 5 dager. Disse skulle virke mot betennelse. Dersom han ikke ble bedre skulle han ta kontakt igjen. Nå har han spist disse i 4 dager og blir ikke noe bedre så i dag kjörte jeg han til legevakta. Der fikk han beskjed om å spise 1-2 Distalgesic opptil 4 ganger om dagen. Disse skulle derimot bare väre smertestillende. Han skulle derfor fortsette å spise Ibumetin noen dager til. Legen mente at slik verk ville gi seg etter en liten uke. I hans tilfelle ser det slett ikke slik ut.

Så nå håper jeg noen andre kan gi et råd som kan redde ferien hans. Finnes det ingen annen medisin eller metoder som er effektiv mot urinsyregikt - som virkelig gjör akutt vondt? Har hört noe om tapping av tåa - hvor alvorlig må det väre for at dette skal bli gjort?

Han bruker i tillegg Selo-Zok 100 mg. mot höy blodtrykk. Kan disse andre medisinene ha innvirkning på denne?

På forhånd takk for svarene! :)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Britt vedr. Urinsyregikt.

Betablokkere (selo-Zok ) skal ikke påvirke urinsyrenivået.

Anfall med urinsyregikt skyldes små krystaller som setter seg i små-ledd, oftest stortå.

Dannelsen av krystaller øker med økende urinsyre-nivå. Nivået kan også stige pga. overvekt, alkohol og enkelte mat-typer som ansjos, makrell, sardiner, sild, musliger, innmat, rogn og neper. Støt mot leddet kan forværre.

Det virker som om han får riktig medikamentell hjelp. Nedkjøling med is bør gjøres flere ganger per dag. Alkohol bør unngåes.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad

Spes. allmenmedisin og idrettsmedisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...