Gå til innhold

42 kg?

Gjest Destiny

Anbefalte innlegg

Gjest Destiny

Er 153 høy, og har de over siste årene klart å gå ned fra 62 til 47 kg. Føler meg egentlig litt tung enda, men det er mulig det er litt psykisk og...

Så nettopp en veksttabell i dagbladet for barn, som viste at hos jentene på 152,5 cm var normalvekt 42 kg. Betyr det at det er min normalvekt og? I den høyden har vel flesteparten kommet i pubertet, osv?

Ligger vel på rundt 20 i BMI, men føler meg som sagt litt stor enda... Og funker egentlig BMI så bra på så lave folk som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Svar til Destiny

Du trenger ikke å bekymre deg.. Synes at dine 47kg høres veldig bra ut til å være 1.53cm høy...

Får jeg spørre deg hvor gammel du er?

Hvis du er fremdeles ung, er det heller ikke å bekymre seg over... Da er du nok ikke ferdig utvokst ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kommet i puberteten når man er like over 150? Neppe. Jeg for min del var 150cm på høsten i 4. klasse(dagens 5. klasse). Da var jeg 10 år og dette var flere år før jeg kom i puberteten.

Lengdeveksten stopper opp ganske snart etter at man er kommet til puberteten så om de fleste hadde kommet til puberteten ved denne høyden ville flertallet vært langt kortere enn det som faktisk er tilfelle.

Og vekttabeller for barn stemmer _ikke_ for voksne, uansett høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen din virker spiseforstyrret. Hvis du er voksen skal du selvfølgelig ikke passe inn under en vekst- og vekttabell for barn.

Håper du klarer å snu, tror ikke det er et sunt spor du er inne på.

http://www.iks.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Destiny

Du trenger ikke å bekymre deg.. Synes at dine 47kg høres veldig bra ut til å være 1.53cm høy...

Får jeg spørre deg hvor gammel du er?

Hvis du er fremdeles ung, er det heller ikke å bekymre seg over... Da er du nok ikke ferdig utvokst ennå

19 år er jeg... Så jeg må nok leve med den høyden jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Destiny

Tankegangen din virker spiseforstyrret. Hvis du er voksen skal du selvfølgelig ikke passe inn under en vekst- og vekttabell for barn.

Håper du klarer å snu, tror ikke det er et sunt spor du er inne på.

http://www.iks.no

Jeg slet med spiseforstyrrelser før i tiden, men det er ikke noe jeg plages med lenger... Men helt frisk blir man vel aldri, så tankegangen er der muligens fortsatt...

Jeg føler meg som sagt litt stor, men hva som egentlig er normalvekt for meg, det aner jeg ikke... Men utifra det dere sier så er 42 kg for lite, så da skal jeg ihvertfall ikke strebe etter å veie det. Selv om en del av meg sier at det sikkert hadde vært passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med spiseforstyrrelser før i tiden, men det er ikke noe jeg plages med lenger... Men helt frisk blir man vel aldri, så tankegangen er der muligens fortsatt...

Jeg føler meg som sagt litt stor, men hva som egentlig er normalvekt for meg, det aner jeg ikke... Men utifra det dere sier så er 42 kg for lite, så da skal jeg ihvertfall ikke strebe etter å veie det. Selv om en del av meg sier at det sikkert hadde vært passe.

Hvis du går ned til 46 kg så vil du ifølge BMI være undervektig.

Nå er ikke BMI noe godt mål på hvor mye en person bør veie for det kommer an på en del andre faktorer enn bare høyde. Men jeg syns det hørtes lite ut for en kvinne på 19 år.

Hvis du ønsker å være undervektig så har nok ikke spiseforstyrrelsen helt sluppet taket på deg.

Du bør kanskje spørre deg selv hvorfor disse tankene om vekt opptar deg nå?

Blir livet så mye bedre om du går ned i vekt eller ved fullstendig kontroll over mat, vekt og kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 år er jeg... Så jeg må nok leve med den høyden jeg har.

Jeg er også 153 cm, 19 år og selv hatt/har spiseforstyrrelser.

42 kilo er ingen idealvekt for oss. Jeg ble faktisk lagt inn da jeg var på 42 kilo, men jeg har slitt med alvorlig bulimi, ikke anoreksi. Jeg gikk ned til 37 kg nå i høst, og da så jeg ut som et vrak. Jeg ble lagt inn på med.avd med sonde. Leger har alltid sagt til meg at min idealvekt er på 49 kilo pga beinbygning og fordi BMI er missvisende ettersom vi er lave og gamle. Hadde vært helt annerledes hvis en jente på 13 år veide 40 kilo og var 153 cm. Vi skal jo ha former...

Nå idag veier jeg 45 kilo og er fremdeles for tynn. Det sier iallefall folk rundt meg, leger og fagfolk, men klarer ikke helt å tro på dem nei!

Men det at vår idealvekt er på 42 kilo, det er bullshit iallefall.

husker så godt da jeg veide 47 kilo og alle gikkr udnt å sa at jeg var så perfekt i kroppen. Nei, du trenger nok ikke slanke deg lille venn!

Håper du blir helt frisk fra spiseforstyrrelsene dine etterhvert! stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ørelite lavere enn deg, 152,5 cm og har nå gått ned til 51 kg og føler meg nesten syltynn! Du bør ikke under noen omstendighet gå ned til 42 kg! Du er nok veldig tynn som du er og trenger ikke å miste ett gram til.

Du er 19 år og da er det klart du ikke kan se på veksttabeller beregnet for barn. Du har jo en helt annen kropp enn et barn, du har hofter, pupper, lår og andre former som en kvinne skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest svar til deg

herregud for et tåpelig spørsmål... Som sagt skal du ikke tro på alt man leser i et ukeblad osv...

Normalvekt er inviduelt fra person til person... Man regner også med om man er sped bygd, grov bygd, muskelmasse osv....

Hva med å fokusere på deg selv framfor å sammenligne deg med alle andre mennesker som har omtrent samme høyde som deg...

Tror du at alle i din samme høyde veier akkurat det som stod nevnt i det magasinet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppsøk hjelp

Kanskje du heller bør prøve å oppsøke hjelp..

For meg høres det ut som om du begynner å få spiseforstyrrelser siden du har gått ned så mye på kort tid...

Ikke heng deg alt for mye opp i bmi tabell, please

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...