Gå til innhold

Knesmerter

Trønder23

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen uker hatt smerter i venstre kne under belastning, spesielt under fotballtrening. Smertene føles som om jeg ikke klarer å bevege kneet, og jeg har spesielt problemer med å gå opp trapper etterpå. Er det noen som vet hva det er som feiler kneet mitt? Smertene pleier å vare et par dager, noen ganger i en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har slitt med det same i 1.5 år. Ein fysioterapaut meinte det kunne vere PatellaFemoraltSmertesyndrom (PFS), dvs betennelse bak kneskåla (patella). Eg fekk det etter ein lengre periode med mykje sykling. Er visst vanlig innen idrett ved høg og einsidig belastning. Eg fekk fullstendig treningsforbod av kne i 4 månadar. Framleis gir skitur i marka smerter i 2-4 dagar etterpå, har og då problem med trapper etterpå. Vurderer difor å vitje legen att. Ved ignorering av problemet vil kroppen visstnok reagere på betennelsen ved å danne brusk bak kneskåla, som vidare vil lage knekkelydar ved feks knebøy, og over lengre tid låse kneet. Denne brusken må skrapast ut dersom det vert for mykje. Kneet vil då kunne bli varig nedsatt i funksjonalitet. Dette var erfaringar og ting eg har lest/høyrt av lege og fysioterapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødronningen

Eg har slitt med det same i 1.5 år. Ein fysioterapaut meinte det kunne vere PatellaFemoraltSmertesyndrom (PFS), dvs betennelse bak kneskåla (patella). Eg fekk det etter ein lengre periode med mykje sykling. Er visst vanlig innen idrett ved høg og einsidig belastning. Eg fekk fullstendig treningsforbod av kne i 4 månadar. Framleis gir skitur i marka smerter i 2-4 dagar etterpå, har og då problem med trapper etterpå. Vurderer difor å vitje legen att. Ved ignorering av problemet vil kroppen visstnok reagere på betennelsen ved å danne brusk bak kneskåla, som vidare vil lage knekkelydar ved feks knebøy, og over lengre tid låse kneet. Denne brusken må skrapast ut dersom det vert for mykje. Kneet vil då kunne bli varig nedsatt i funksjonalitet. Dette var erfaringar og ting eg har lest/høyrt av lege og fysioterapaut.

Det du beskriver har jeg også. Jeg ville bare korrigere en liten detalj. Du skriver at ved belastning dannes brusk bak kneskåla (patella)

Det riktige er at det ER brusk bak kneskåla, men den "flises opp" og ligger og skraper. Den kan skrapes litt av, så den blir glatt, men det må ofte gjøres gjentatte ganger. Til slutt har man ingen brusk igjen, og det er da problemene virkelig begynner. Til slutt kan de bli aktuelt med kunstig kneledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Knesmerter kan stamme fra en rekke ulike strukturer i kneet. Smerter fra kneskjellet er ofte betegnet som PFS - patellofemoralt smertesyndrom. Et av hovedkjennetegnene ved tilstanden er smerter ved trappegange, gange nedover, huksittende, etter å ha sittet lenge (=kinosyndromet).Patella/kneskjellet vil gli opp og ned på lårbeinet ved bøy og strekk av kneet. For optimal funksjon er det viktig at denne glidningen skjer i rette baner og at korrekt muskulatur styrer denne glidningen. Spesielt viktig for denne styringen av patella regnes VMO (vastus medialis oblique), som er muskulaturen på innsiden av låret like oppenfor kneet. For å trene VMO anbefales lette knebøy eventuelt med negativ vekt/avlastning, strake benløft med strakt kne, senere hoppeøvelser, og lignende. En fysioterapeut vil kunne fikse øvelser, evnentuelt søk på internett etter VMO-øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...