Gjest mammaen til Tuva Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg er ingen hysterisk mor som er opptatt av slanking ol, men nå ser jeg at datteren min på snart 6 år har lagt veldig på seg. Vi har et alminnelig sunt kosthold i familien, ingen er overvektige og ingen slanker seg. Vi prøver å ha et godt forhold til mat, og den senere tid har jeg blitt enda mer streng på godterier og mye kos (vafler, eggedosis, pizza ol) i ukedagene. Jeg synes heller ikke hun spiser serlig mye hver dag. Dagsmenyen kan se slik ut : 2 skiver til frokost, 2 skiver til lunsj, litt middag (er kresen, spiser helst bare kjøttet, fisken eller grønnsakene), og så gjerne 2 skiver eller en yogurt til kvelds. Til måltidene drikker hun skummetmelk, eplejuice eller vann. Hun spiser også 1-2 frukter hver dag. Smør liker hun ikke. Pålegg er gjerne makrell, leverpostei, egg, ost, servelat og skinke. Hun er ikke den som er i mest aktivitet, men hun er en rolig unge. Vet at det vanker endel kaker og godter i barnehagen ved bursdager, og også når hun er sammen med venninner inne hos dem. Men alt i alt skjønner jeg ikke hvorfor hun legger sånt på seg! Hun spiser nok mye karbohydrater, kanskje hun tåler det dårlig? Synes det er vanskelig å bruke f. eks Fedon Lindberg mat på henne, for det er mye der hun ikke liker. Noen tips? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 '/.../ er kresen, spiser helst bare kjøttet, fisken eller grønnsakene /.../' Er det kresent? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Hun får iallfall ikke mye karbohydrat i seg i middagen, fisk (og delvis kjøtt) og grønnsaker er jo veldig sunt. Drikker hun mye kakao, brus, saft med masse sukker? Dessverre er det sånn at noen legger på seg; får håpe forskerne finner grunnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darma Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Synes ikke hun er så kresen jeg.. Prøv at hun er i aktivitet, feks sammen med noen av venninnene. Kutt ned på smør, fete sauser, drikk vann først og fremst, skummet melk...etc. Kan jo bare være at hun er i en fase der hun legger på seg mye (veldig tynn før?) også vokser hun i lengden senere. Hun er fremdeles liten og barn vokser i rykk og napp - både i høyde og i bredde.. En annen ting kan jo være å se på deg selv og din familie. Hvis dere er kraftig vil nok hun også få kraftig kroppsbygning, og vice versa. Som regel er overvekt/kraftig kroppsbygning arvelig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Det blir jo mye brødmat i løpet av dagen. Du lurer selv på om hun kanskje ikke tåler det så godt, og det er endel som ikke gjør det. Kan dere prøve å bake brød selv, og da bake brød uten hvetemel? Kan dere prøve å bytte ut noen brødskiver med grovt knekkebrød uten hvetemel? Liker hun f.eks. havregryn med melk eller havregryn? Det kan også være sunne og fiberrike alternativer til brød. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.