Gå til innhold

Hva da med gatejustis?

Anbefalte innlegg

Du skriver: "Om eneste mulighet for å få et sexliv er gjennom kjøp, er man ikke da tvunget til å kjøpe sex?"

Nei, selvsagt ikke.

====

Du skriver: "Ut fra tanken om at sex er nødvendig for å kunne leve et fullverdig liv?"

En annen tanke er at å ikke bedrive kjøp av andre mennesker er nødvendig for å kunne leve et fullverdig liv.

===

Du skriver: "Hvem er TVUNGET til å selge sex?"

Sannsynligvis de fleste sexarbeidere gjør det under noe som verken du og jeg ville gjenkjenne som "frivillig".

===

Du skriver: "Og OM noen er tvunget til å selge sex, hva skjer da om ingen kjøper?"

Da vil hallikene ikke få betalt, og sexarbeiderene må gjøre noe annet.

Med vennlig hilsen

Dersom det å ha et sexualliv er nødvendig for å leve et fullverdig liv, hva kan samfunnnet gjøre for å sikre alle et fullverdig liv?

(Her kan du jo selvsagt hevde at sex ikke er viktig -- men de fleste psykologer vil nok mene noe annet. De faglærte, altså...)

Hvorofr er du så puritansk og/eller småborgerlig at du synes det er ok at en betaler for ulike typer omsorg, men ikke for sex.

Om et menneske har et fordomsløst forhold til egen kropp og sex, og selv ØNSKER å tjene penger på å selge sex, er det da galt -- og i så fall: hvorfor?

Det med hallikvirksomhet, er et godt eksempel på mennesker som er tvunget til å selge sex.

Men hva med mennesker som er så lut fattige at de ikke klarer å få mat uten ved å "prostituere" seg...

Fortsetter under...

• Svar 230
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

66

• Dorthe

37

• Scholar

35

• Kizza1365380506

33

Mest aktive i denne tråden

Jeg tviler ikke på det du sier -- men jeg vet ikke hvor mange prostituerte du kjenner.

Mitt poeng: selv om jeg tviler på at en kan synes det er "greit nok" å selge sex (kanskje fordi noen moraliserer og pålegger dårlg samvittighet, følelse av at det er ufint etc.), så har jeg IKKE noe vitenskapelig grunnlag for å tro det.

Meg bekjent fins det interesseorganisasjoner for prostituerte, som fremhever yrket sitt med stolthet.

Det KAN jo tenkes at det fins alternative måter å leve på -- kanskje noen ikke er så normbunden eller hemmet av vestlig, puritansk moralisme?

Jeg har jobbet med prostituerte i flere år og aner ikke hvor mange jeg har møtt/kjenner.

Men det er noen år siden nå og jeg har ikke snakket med så mange siden. Hender jeg møter noen på gata og slår av en prat men det er det eneste.

Kizza1365380506

Man er ikke kvitt mord heller, selv om det er ulovlig. Men vi lovliggjør det ikke likevel...

Med vennlig hilsen

Kjære søte deg. Man kan ikke sammenligne drap og kjøp av sex. Det blir jo helt feil. Har du ingen andre gode argumenter foreslår jeg at du gir deg med diskusjonen.

Mvh

Jeg mener helt bestemt at det vil bli en bedre kontroll av horene dersom det blir mulig å holde en viss oversikt over hvem de er.

Mvh

De er mennesker, og ikke objekter som skal "kontrolleres" som om de var dyr, Kizza. Mennesker som deg og meg, men som vanligvis har hatt en jævlig start/hendelse på livet.

Poenget er selvsagt ikke at man skal la dette fortsette i kontrollerte former, men at man skal gjøre noe med det. Og da må det begripeligvis være ulovlig.

Med vennlig hilsen

Jo, og det ***KAN*** hende at kannibalen i Tyskland hadde rett og at offeret gjerne ville bli myrdet og spist....

Og at slavene egentlig hadde lyst å være slaver....

Hvorfor sammenligner du prostitusjon med kanibalisme -- du føler ikke at det blir litt vel usaklig, som ettegn på at du her ikke har annet enn din puritanske moral å fare med?

Annonse

Kizza1365380506

Jentene beskytter stort sett seg selv fordi de er redde for kjønnsykdommer og hiv. Jeg er redd de ikke er så opptatt av kunden.

At utenlands mafia drar med seg styggdommen hit er lite å gjøre med. Tror politiet har store problemer med dem da det er en veldig omfattende virksomhet.

Ja det var jo egentlig det jeg mente, at de beskyttet seg selv mener jeg.

Jeg er redd for at vi får flere slike bordeller dersom vi kriminaliserer horekunden,

Mvh

Kjære søte deg. Man kan ikke sammenligne drap og kjøp av sex. Det blir jo helt feil. Har du ingen andre gode argumenter foreslår jeg at du gir deg med diskusjonen.

Mvh

Hvorfor kan man ikke det?

Prinsippet er akkurat det samme. Alle er enige i at dette er "uønskelig".

For tyveri/bedrag/mord/skattesvik gjør man det ulovlig for å redusere forekomsten.

Men for kjøp av sex så påstår noen at man skal gjøre det lovlig slik at man kan se det?

Det henger selvsagt ikke på greip.

Med vennlig hilsen

Ja på en måte er de vel det. Men det er da enda en grunn til å ikke kriminalisere den ene gruppen men heller hjelpe til så det kan skje under kontrollerte former.

Mvh

Tja, det beste er selvsagt å fjerne årsaken til at noen ufrivillig må prostituere seg -- få bort fattigdommen og stoffproblemer, så er vi langt på vei.

Jeg har jobbet med prostituerte i flere år og aner ikke hvor mange jeg har møtt/kjenner.

Men det er noen år siden nå og jeg har ikke snakket med så mange siden. Hender jeg møter noen på gata og slår av en prat men det er det eneste.

Tja, tema er utfordrende -- fordi det utfordrer vå kristen-puritanske kulturarv.

Noen våger å se nytt på problemet, andre knurrer i mørket og er livredd en intellektuell tilnærming.

God natt!

Annonse

Kizza1365380506

Men det er fordi man ikke vil bruke ressurser på det. Disse stedene er nødt til å få nye kunder, og da er det faktisk ikke vanskelig for politiet å "leke kunde" for å finne stedene.

Med vennlig hilsen

Tror du helt ærlig at politiet får mer ressurser for å oppspore bordell enn de har idag. Nei det mener jeg er luftdrømmer.

Det som er realieten nå er at uteseksjonen og bymisjonen kjenner disse jentene og kan beskytte dem til en viss grad.

Mvh

Gjest Femelle

Du skriver: "Tror du sykdommer spres mindre dersom dette kommer underground?"

Nei, men hvis det er ulovlig så er det selvsagt lettere å bekjempe hvis man legger ned ressurser i det.

Å tro at "det reduseres hvis det blir helt lovlig" er som å påstå at drap forsvinner hvis det bare blir lov å drepe.

Med vennlig hilsen

”Nei, men hvis det er ulovlig så er det selvsagt lettere å bekjempe hvis man legger ned ressurser i det.”

Søte Sør! Det er ikke lettere å bekjempe dersom det kommer underground. For det første er det mye lettere å kontrollere noe som er opp i dagen. Å gjøre denne trafikken ulovlig vil gå ut over de svakeste partene, som ikke får anledning til å se an kundene før de følger med. Jentene må ta i mot kundene hjemme, og mister da beskyttelsen ved å ha hjelp i nærheten. De mister også anledningen til å få hjelp av politiet ved behov. Å gjøre dette ulovlig vil rett og slett gjemme prostitusjonen, men den vil like fullt være der. Det er så mange aspekter når det kommer til dette, og det er viktig å tenke på. Men selve prinsippet er noe annet. Kanskje det er mest korrekt å gjøre horetrafikken ulovlig for å statuere et godt eksempel. Spørsmålet er hvilke konsekvenser det vil få.

Dessuten vil det ikke bli lagt ressurser i det. Der er jeg overbevist om. Med den politikken som føres i dag.

”Å tro at "det reduseres hvis det blir helt lovlig" er som å påstå at drap forsvinner hvis det bare blir lov å drepe.”

Det vil utvilsomt redusere horetrafikken dersom den blir Ulovlig fordi man må ha flere kontakter for å finne horene, og der er en god konsekvens. Jeg tror absolutt ikke det du pålegger meg: at det vil redusere trafikken å gjøre den lovlig. (Gi meg litt mer kreditt, Sør!)

Varmt fra

Det er nok svært ynkelig å myrde noen i sjalusi også, men det er ikke lovlig av den grunn.

Igjen: du klarer ikke å bevise at det å selge sex skulle være galt -- det eneste du kan gjøre, er å henvise til din puritanske småborgermoral.

Men det er helt ok det -- visste jo at du var en puritaner, innerst inne. Normbunden... ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...