Gå til innhold

fortvilet mor

Gjest sylvia_2

Anbefalte innlegg

Gjest sylvia_2

hei, jegvet ikke hvor jeg skal henvende meg, vet ikke hvem jeg skal prate med. jeghar nemlig en dater på 16 år med spiseforstyrrelser, hun er så tynn at detgjør vondt å se på henne. Hun er opptatt av mat og trening, den såkalte slankematen..men hun spiser ikke mye, hun blir bare tynnere synes jeg og er redd for at hun ikke får i seg riktig næring og fettsyrer...så jeg har nå fått henne med påå spise en sånn nutrilett bra, det er greit sier hun, det er jo et slanke middel mener hun..jeg støtter henne på dete, for jeg tenker at de må vel innholde noe bra, har lest om innholdet og det er jo en del vitaminer og fettsyrer, så det må vel være bedre enn å ikke spise....dette er vanskeli å hjelpe hennemed å kjøpe disse, vil jo ikke at hun skal slanke seg heller, vil bare at hun skal spise....

hun vil IKKE snakke med lege eller helsesøster på skolen..føler meg så maktesløs og alene...jeg har valgt å prøve å forstå redselen hennes, ikke kjefte og anklage..dette er vanskeli..

noen som vet noe om den nutrilett baren? og andre råd? erfaringer?

:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bella bulimi

Hei.

Du kan se på iks.no

Der er også telefonnummer til en avdeling i nærheten av deg hvor du kan ringe hvis du vil det.

Jeg har selv spiseforstyrrelse (dog ikke anorexia, som din datter). Det er positivt at hun i det hele tatt kan prate med deg om mat, at hun ikke vrir seg unna og skjuler det totalt.

Mitt råd er at du viser at du bryr deg om henne. Gi henne kjærlighet. Lytt til henne, prat med henne, spør hva hun vil, hva hun føler osv. Hold gjerne om henne. Gi fysisk kontakt.

Vær dog obs på hennes singnaler. Trekker hun seg unna, kan det bety at hun ikke er klar for det. Det kan også bety at hun synes det er uvant (men godt). Du kan kanskje spørre henne.

Å kjøpe nitrulett ser jeg på som en bjørnetjeneste. Du kan kanskje si at du vil hjelpe henne, men ikke kjøpe slikt? Vil hun ikke spise appelsiner, mandariner eller knekkebrød?

Husk å ta vare på deg selv oppi dette. Når du prater med noen, så husk å også få pratet litt ut om dine følelser og fortvilelser omkring dette.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bella bulimi

Har ikke spiseforstyrrelser med mat å gjøre?

jo, men mer om følelser.

Å bruke mat er bare et symptom. Selvforsterkende som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylvia_2

Hei.

Du kan se på iks.no

Der er også telefonnummer til en avdeling i nærheten av deg hvor du kan ringe hvis du vil det.

Jeg har selv spiseforstyrrelse (dog ikke anorexia, som din datter). Det er positivt at hun i det hele tatt kan prate med deg om mat, at hun ikke vrir seg unna og skjuler det totalt.

Mitt råd er at du viser at du bryr deg om henne. Gi henne kjærlighet. Lytt til henne, prat med henne, spør hva hun vil, hva hun føler osv. Hold gjerne om henne. Gi fysisk kontakt.

Vær dog obs på hennes singnaler. Trekker hun seg unna, kan det bety at hun ikke er klar for det. Det kan også bety at hun synes det er uvant (men godt). Du kan kanskje spørre henne.

Å kjøpe nitrulett ser jeg på som en bjørnetjeneste. Du kan kanskje si at du vil hjelpe henne, men ikke kjøpe slikt? Vil hun ikke spise appelsiner, mandariner eller knekkebrød?

Husk å ta vare på deg selv oppi dette. Når du prater med noen, så husk å også få pratet litt ut om dine følelser og fortvilelser omkring dette.

*klem*

hei og tusen takk for svar!!

Jeg har snakket med henneom lege, og jeg merker hun blir "vrang" og holder meg utenfor om hun føler et press av noe slag,hun sier du kan ikke tvinge meg...no jeg vet jeg kan, jeg kan få henne innlagt, men foreløpig så ser jeg ikke det som nødvendig...og jeg ser virkeli at hun blir reddd på tanken...er så redd hun skal forsvinne fra meg...

men grunne til den nutrilett baren, er at den inneholder fettsyrer som jeg har lest at er meget viktig for barns helse, og las også at fettsyren epa kunne bidra til å hjelpe jenter med spiseforstyrrelse..så en nutrilett er bedre enn en appelsin, for hun spsier bare en appelsin i tilfelle...

jeg har valgt og kjempe sammen med henne...men jeg tror det tar tid før hun ser det selv..alt tar tid. og jeg vil være så nær at jeg kan ta henne i mot tifelle hun skulle falle...å være utenfor klarer jeg ikke, vil ikke at hun skal holde ting skjult....jeg ser på det som en sykdom..

men jeg tenker å ringe lege til mandag og høre litt mer, eller som dere foreslo, Iks...

takk igjen for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

Jeg har snakket med henneom lege, og jeg merker hun blir "vrang" og holder meg utenfor om hun føler et press av noe slag,hun sier du kan ikke tvinge meg...no jeg vet jeg kan, jeg kan få henne innlagt, men foreløpig så ser jeg ikke det som nødvendig...og jeg ser virkeli at hun blir reddd på tanken...er så redd hun skal forsvinne fra meg...

men grunne til den nutrilett baren, er at den inneholder fettsyrer som jeg har lest at er meget viktig for barns helse, og las også at fettsyren epa kunne bidra til å hjelpe jenter med spiseforstyrrelse..så en nutrilett er bedre enn en appelsin, for hun spsier bare en appelsin i tilfelle...

jeg har valgt og kjempe sammen med henne...men jeg tror det tar tid før hun ser det selv..alt tar tid. og jeg vil være så nær at jeg kan ta henne i mot tifelle hun skulle falle...å være utenfor klarer jeg ikke, vil ikke at hun skal holde ting skjult....jeg ser på det som en sykdom..

men jeg tenker å ringe lege til mandag og høre litt mer, eller som dere foreslo, Iks...

takk igjen for svar

Det er nok lurt å få henne til lege, fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella bulimi

takk igjen for svar

hei

kanskje du kan skrive et brev til henne og fortelle at du vil være der for henne, at du vil være der når hun trenger deg, at du er glad i henne, ser at hun har det vondt og at du ønsker at hun skal bli frisk og ta imot hjelp til å få det godt igjen

tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shadows1365380629

Ikke så rart at hun ikke vil til lege...

Hun vil ikke miste sf`en sin.

Det er en grunn til at hun har sf. Sf`en hjelper henne.

...jeg merker at jeg trenger sf`en min. Ikke så mye som før.. Prøver å bruke alternative måter å takle ting på.

Å være undervektig, gjør ikke akkurat situasjonen lettere. Selv om det selvfølgelig hjelper AKKURAT NÅ... ;)

Håper hun klarer å ta imot hjelp snart.

Håper hun kommer seg vekk fra sf tankene..

Lykke til med dere begge!

Klemmer fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...