Gå til innhold

Å få kjeft på jobb

Anbefalte innlegg

Gjest lavest på rangstigen

Hva kan man gjøre når man opplever å få regelrett kjeft på jobben, og det med kunder som tilskuere?

Det kan dreie seg om små bagateller som blåses opp og utløser denne personens vrede. Når vi konfronterer vedkommende med det får vi bare til svar at "det er sånn jeg er".

Jeg synes ikke at voksne mennesker skal være nødt til å bli ydmyket på denne måten på sin egen jobb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134777-%C3%A5-f%C3%A5-kjeft-p%C3%A5-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rettigheter

Dette ville jeg ha tatt opp med tillitsvalgt og/eller verneombud. Det er svært kritikkverdig av en sjef å irettesette en ansatt foran kundene. Ikke finn deg i det!

Jeg så nå at du har ikke skrevet at det var sjefen din som kjefter. Dersom det er en annen ansatt det dreier seg om, syns jeg du skal ta det opp med deres felles sjef (og hvis det ikke nytter, kontakte verneombud/tillitsvalgt).

Ulv I Faarikaal

"det er sånn jeg er"

Du har etter loven krav på normalt høflig og medmenneskelig behandling.

Hvis vedkommende ønsker å "være slik h*n er", kan h*n være det hjemme eller andre steder enn på jobben.

De er skrevet mye om mobbing på arbeidsplassen i pressen, så det kanumulig ha gått noen forbi. Du må selv levere en skriftlig klage, slik at ledelsen ikke kan si de har misforstått eller ikke forstått alvoret. De har ansvaret for din sikkerhet og trivsel. Henvis til loven. Hvis du er i tvil, kontakt arbeidstilsynet eller verneombud.

Gjest lavest på rangstigen

"det er sånn jeg er"

Du har etter loven krav på normalt høflig og medmenneskelig behandling.

Hvis vedkommende ønsker å "være slik h*n er", kan h*n være det hjemme eller andre steder enn på jobben.

De er skrevet mye om mobbing på arbeidsplassen i pressen, så det kanumulig ha gått noen forbi. Du må selv levere en skriftlig klage, slik at ledelsen ikke kan si de har misforstått eller ikke forstått alvoret. De har ansvaret for din sikkerhet og trivsel. Henvis til loven. Hvis du er i tvil, kontakt arbeidstilsynet eller verneombud.

Problemet er at jeg tror ikke vi når fram med hverken det ene eller det andre. Personen det gjelder er i et såkalt høykompetanse-yrke som er vanskelig å rekruttere. Gruer meg i allefall til kampen det sikkert blir.

Det verste er at det ikke er noe vi kan gjøre for å unngå dette, vi gjør simpelthen bare vår jobb og følger gjeldende prosedyrer som vedkommende ikke er enig i.

Ulv I Faarikaal

Problemet er at jeg tror ikke vi når fram med hverken det ene eller det andre. Personen det gjelder er i et såkalt høykompetanse-yrke som er vanskelig å rekruttere. Gruer meg i allefall til kampen det sikkert blir.

Det verste er at det ikke er noe vi kan gjøre for å unngå dette, vi gjør simpelthen bare vår jobb og følger gjeldende prosedyrer som vedkommende ikke er enig i.

Jeg vil nå likevel si at ledelsen har plikt til å legge forholdene til rette, evt flytte deg vekk fra vedk.

Jeg har selv blitt utsatt for drittsekker, og har satt de så grundig på plass at de nesten hoppa ut av skoa.

To ord har jeg lært meg: GÅ VEKK! Jeg har også tatt tak i ermet, leid bort til døra og dytta ut, for så å smelle døra godt igjen og låse den. De tok faktisk det hintet på riktig måte, og viste mer respekt. Jeg er heller ikke snauere enn at jeg ber om unnskyldning dagen etter for min oppførsel, for så å forklare hvorfor. Men også presisere at det vil skje igjen.

Det har også hent at jeg har slutta, rett og slett fordi det ikke går an å gjøre noe.

Annonse

Vis deg hard og ta igjen så det griner etter hvis han ikke gir seg. Han burde ha såpass vett i hode at han ikke gjør sånt og spesielt ikke når det er kunder til stedet.

Hvis han ønsker at kundene ikke kommer tilbake så gjør han slik som dette. Snakker om å være korttenkt og dustete.

Gi han klar beskjed om at dette tålererer du ikke en gang til.

Gjest lis@bet

"Det er bare sånn jeg er" er verdens dårligste unnskyldning! Har opplevd omtrent det samme selv, men det var sjefen min. Jeg fikk så øra flagra når jeg ikke kunne lese tankene hennes. Helt sprø. Til en annen ansatt hadde hun beklaget seg for at hun eksploderte foran meg, men begrunnet det med at det var bare slik hun var.

Det gjentok seg 3-4 ganger, til jeg gikk på dagen og bare etterlot et kort og saklig oppsigelsesbrev.

Nå er ikke dette din sjef tydeligvis, så da har du jo noen høyere opp til å ta seg av saken. Om personen du skriver om er totalt usaklig, kanskje det går an å ignorere vedkommende, smile overbærende til kundene og gå et annet sted når det blåser seg opp? Hvis du er av den tøffe typen, det er ikke jeg... :-(

Det skjedde meg en gang, da jeg var på en ekstrajobb jeg hadde en gang. På Rimi, faktisk. Sjefen for butikken gaulet tvers gjennom lokalet, like før stengetid, men det var fremdeles kunder i butikken, inkl.i den kassen jeg satt i.

Jeg bet tenna sammen, og når alle kundene var ute, stengte jeg kassen og gikk og hentet sjefen. "Kan du bli med inn på kontoret et øyeblikk?" sa jeg. Og der fortalte jeg ham kort og godt at han gjerne måtte bruke munn og kjefte på meg, det skulle jeg tåle, men IKKE i påhør av andre! Ordrett sa jeg "Har du noe å si, så si det til MEG, men jeg godtar ikke kjeft i alle andres påhør!"

Dette godtok sjefen, for jeg sa det behersket men veldig bestemt. Han gjorde det ikke en gang til etter det.

Jeg vil nå likevel si at ledelsen har plikt til å legge forholdene til rette, evt flytte deg vekk fra vedk.

Jeg har selv blitt utsatt for drittsekker, og har satt de så grundig på plass at de nesten hoppa ut av skoa.

To ord har jeg lært meg: GÅ VEKK! Jeg har også tatt tak i ermet, leid bort til døra og dytta ut, for så å smelle døra godt igjen og låse den. De tok faktisk det hintet på riktig måte, og viste mer respekt. Jeg er heller ikke snauere enn at jeg ber om unnskyldning dagen etter for min oppførsel, for så å forklare hvorfor. Men også presisere at det vil skje igjen.

Det har også hent at jeg har slutta, rett og slett fordi det ikke går an å gjøre noe.

Jeg får ofte "deng" av sjefen, hun er _så_ streng atte. Jeg skal legge ut et bilde av henne sånn at du kan ta en titt;-)

Ulv I Faarikaal

Jeg får ofte "deng" av sjefen, hun er _så_ streng atte. Jeg skal legge ut et bilde av henne sånn at du kan ta en titt;-)

Jeg tror du liker det!

Min forrige var kvinne, skotsk, og grei nok. Hun både snakka og drakk flytende skotsk. Faktisk var det et bra sted, bare synd det var så kjedelig. Mange pene snupper der dah.

Jeg tror du liker det!

Min forrige var kvinne, skotsk, og grei nok. Hun både snakka og drakk flytende skotsk. Faktisk var det et bra sted, bare synd det var så kjedelig. Mange pene snupper der dah.

Jeg tror hun angrer på noe, hun innviterte nettopp på biff.

Annonse

Kizza1365380506

Er du organisert. Jeg mener nemlig å ha hørt, etter å ha opplevd som kunde det du forteller, at man kan gå videre med slike saker. Akkurat hvordan det skjer vet jeg ikke men det var gjennom foreningen.

Men ellers er jo slike ting helt utenom normal folkeskikk.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...