Gå til innhold

Bytte etternavn ved giftemål?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

5

• Tornerose

4

• Dorthe

3

• thermos

3

Mest aktive i denne tråden

ikke enkle eller underdaninge, det er jo en tradisjon for slik navneendring.

men når vi gifter oss, er det viktig for meg å beholde noe av min identitet også i navnet. derfor kombinerer vi begges etternavn med bindestrek. da er begge fornøyd. men familie og venner er overrasket over at han vil. ganske rart å si noe sånt i dagens moderne samfunn.

Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg vet ikke om jeg ville kalle dem underdanige, men jeg synes det er dumt at bare kvinner skal bytte navn, det skjer altfor sjelden at det er omvendt. Og det er veldig synd når kvinner med sjeldne flotte navn bytter til kjedelige sen-navn "bare fordi det er slik". Det er lov å tenke litt selv og ikke bare følge "tradisjonen" slavisk.

Jeg har i allefall ikke tenkt å bytte etternavn. Og vi skal ikke sette dem sammen med bindestrek, mest fordi navnene ikke passer sammen, men også fordi vi synes det er ganske teit med slike lange bindestreknavn. Vi har begge ganske sjeldne navn (selv om det bare halvparten så mange som har mitt), så navnene betyr mye for oss begge. Hva evt barn kommer til å hete diskuteres enda. ;-)

Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg vet ikke om jeg ville kalle dem underdanige, men jeg synes det er dumt at bare kvinner skal bytte navn, det skjer altfor sjelden at det er omvendt. Og det er veldig synd når kvinner med sjeldne flotte navn bytter til kjedelige sen-navn "bare fordi det er slik". Det er lov å tenke litt selv og ikke bare følge "tradisjonen" slavisk.

Jeg har i allefall ikke tenkt å bytte etternavn. Og vi skal ikke sette dem sammen med bindestrek, mest fordi navnene ikke passer sammen, men også fordi vi synes det er ganske teit med slike lange bindestreknavn. Vi har begge ganske sjeldne navn (selv om det bare halvparten så mange som har mitt), så navnene betyr mye for oss begge. Hva evt barn kommer til å hete diskuteres enda. ;-)

jeg synes nå slike teite bindestreknavn kan være ganske pene jeg da. men de må jo passe hverandre, og det gjør de i vårt tilfelle. når vi først gifter oss, så vil vi ha navnet felles også. og vi vil at barna våre skal få våre navn, ikke mors eller fars alene. må jo ikke ha bindestrek heller, men at det ene blir stående som mellomnavn for begge.

jeg synes nå slike teite bindestreknavn kan være ganske pene jeg da. men de må jo passe hverandre, og det gjør de i vårt tilfelle. når vi først gifter oss, så vil vi ha navnet felles også. og vi vil at barna våre skal få våre navn, ikke mors eller fars alene. må jo ikke ha bindestrek heller, men at det ene blir stående som mellomnavn for begge.

Ja, hvis det ikke er bindestrek så blir jo bare det ene det faktiske etternavnet (det er derfor vi diskuterer enda). Men det passer ikke akkurat med f.eks: Johansen-Mikkelsen, mens Bøe-Larsen går greit, så i enkelte tilfeller kan det være ok, men i utgangspunktet liker vi ikke bindestreknavn.

Ja, hvis det ikke er bindestrek så blir jo bare det ene det faktiske etternavnet (det er derfor vi diskuterer enda). Men det passer ikke akkurat med f.eks: Johansen-Mikkelsen, mens Bøe-Larsen går greit, så i enkelte tilfeller kan det være ok, men i utgangspunktet liker vi ikke bindestreknavn.

enig med deg.

men navn som audhild gregoriusdatter rotevatn er fryktlig langt, men også fryktelig flotte. (selv uten bindestrek c",) )

Annonse

Gjest mitt navn er mitt

Om de er enkle og underdanige vet jeg ikke. Men de har vel gjerne et romantisk syn på ekteskapet? Eller gir etter for husfredens skyld?

Navnet vårt er en viktig del av vår identitet, og jeg ville aldri ha byttet det bort og med det blitt en som identifiserer meg som *min manns kone*.

Det må da bli mye styr også, med bytte av førerkort, pass, bankkort, vognkort til bilen, + alle navneendringene til alle foreninger og abbonement og gud-vet-hva.

fei1365380229

Vi har bindestrek etternavn. Problemet er at folk ikke gidder å skrive begge etternavnene så de sier: "jeg skriver bare xxx jeg", siste etternavnet.

Jeg er ikke underdaning i det hele tatt, har vært forlovet i 5 år nå, og når vi gifter oss så ønsker jeg å ta hans etternavn av egen fri vilje, navnet mitt betyr ikke så mye for meg. Vi har en datter sammen idag og hun har pappaens etternavn og jeg ønsker derfor også å ha det samme etternavnet når vi er gift. Jeg synes det er mest praktisk for når vi fyller ut opplysninger om familien så må jeg alltid stå for meg selv med mitt etternavn.

Annonse

Kvinner som tar mannen etternavn ernok ikke enkle og underdanige. Mange intelligente, velutdannede kvinner jeg kjenner har mannens etternavn. Men de giftet seg nok for noen ti-år siden. Når det gjelder de unge i dag, er det gjerne det mest velutdannede som beholer sitt etternavn.De som gifter seg i mer voksen alder, skifter heller ikke så ofte navn (de er blitt enda mer vant til navnet + som nevnt her, de har enda flere steder de må sende navnerettelse).

Dessverre er det jenter i dag som skifter bort fine familienavn til fordel for Hansen. Kunne ikke han kvittet seg med Hansen, da?

Kvinner som tar mannen etternavn ernok ikke enkle og underdanige. Mange intelligente, velutdannede kvinner jeg kjenner har mannens etternavn. Men de giftet seg nok for noen ti-år siden. Når det gjelder de unge i dag, er det gjerne det mest velutdannede som beholer sitt etternavn.De som gifter seg i mer voksen alder, skifter heller ikke så ofte navn (de er blitt enda mer vant til navnet + som nevnt her, de har enda flere steder de må sende navnerettelse).

Dessverre er det jenter i dag som skifter bort fine familienavn til fordel for Hansen. Kunne ikke han kvittet seg med Hansen, da?

redd for tøffelstempelet

Mannen til venninna mi skiftet til hennes etternavn. Han het Olsen.

Jeg vil beholde mitt navn. Om han vil ta mitt navn eller beholde sitt egent får han velge selv.

Tror det har mest med tradisjon å gjøre. Ikke alle syns det er så big deal med navn, tror jeg.

Jeg har ikke lyst å bytte etternavn når jeg gifter meg... Men santidig vil jeg heller ikke at vi skal ha hvert vårt etternavn. Da høres det jo ikke ut som at vi er gift engang! Og hva med ungene... Hva etternavn skal de få....

Dette her går jeg faktisk å grubler en del på for tiden =) Jeg har ett etternavn. Forloveden min har to. Kanskje vi kunne ta ett av hans etternavn, og mitt i tillegg, så får begge beholde sine etternavn?

Får lese videre nedover her hva de andre skriver!

Interessant..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...