Gå til innhold

Skiglede

Gjest født med ski på bena?

Anbefalte innlegg

Gjest født med ski på bena?

Hva skal til for at et barn skal lære seg gleden ved å gå på ski? Tror dere det er genetisk betinget, eller noe de lærer som små?

Selv husker jeg at jeg hadde stor glede av å gå på ski som barn, helt fram til 9-10 års alderen når vi måtte konkurere på skolen, og jeg opplevde at jeg alltid kom sist. Fram til da pleide jeg å ha skiskole for yngre barn i nabolaget, vi rente i bakker, vi gikk opp løyper og jeg var selvskreven lærer. Etterpå var det inn på mammas kjøkken med servering av kakao og brødskive til alle de små talentene. :-) Jeg vil påstå at skolens opplegg ødela min skiglede.

Skigleden fant jeg selv fram til igjen i 30-års alderen, men jeg sliter fortsatt med utforbakker og bratte stigninger.

Mine barn er ulik, en elsker å gå på ski, uredd, når han faller reiser han seg opp igjen og er klar for neste utfordring. Han andre hater å gå på ski. Det er yngstemann som elsker ski. Når eldste gutten var liten fikk jeg ikke gått ut med han fordi jeg hadde yngstemann, og jeg klarte ikke å trekke i pulk. Kan det være derfor storebror hater ski?

Jeg registrerer også at idrettslagene oppfordrer oss foreldre til å melde barna på skiskole, ta de med ut i helgene osv. Samtidig lager de samme idrettslagene alle løyper med tanke på de som skal bli eliteløpere, med sterke stigninger og lange og bratte utforbakker. De kunne vel lagd noe for oss som ikke er så flink som eliteløperne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134803-skiglede/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også fått tilbake skigleden i voksen alder. Gikk mye på ski fra jeg var så stor at jeg kunne stå på beina, og til opp i tenårene. "Alle" gikk på ski da, uten at det var noe snakk om konkurranse.

Idrettslagene i dag er for opptatt av elitetenking. Jeg tror mer på skiskolene i regi av Skiforeningen, som er mere turorientert.

Hvorfor noen barn ikke liker å gå på ski kan det jo være mange årsaker til. Jeg hatet å sparke fotball(!) fordi jeg ikke var noe flink til det. Man liker ofte det man føler at man mestrer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134803-skiglede/#findComment-836037
Del på andre sider

Jeg synes barndommen din har gitt deg den rette måten å skape skiglede på. Skiglede eller glede av naturen og aktivitet er rein kultur det vet du. Så skap litt kultur rundt det! Ha med kos i sekken, sett dere ned og se på det som skjer, lytt til skogen, trekk inn frisk luft, ha noen små oppgaver for ungene, tenn et bål, observer og vær sammen! Trenger ikke å være rare løypa til å begynne med, vet du. Når det gjelder skiløyper så er jeg enig med deg. De er stort sett for krevende for kultur-gåere med små barn. Kanskje du og noen andre foreldre kan gjøre en avtale med noen som eier et jorde eller et skogsholt eller med kommunen for den saks skyld. Er ikke sikkert det vil koste skjorta å be om at det blir kjørt opp ei lita løype heller....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134803-skiglede/#findComment-836085
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...