Gå til innhold

er det i det hele tatt håp om boliglån?

Anbefalte innlegg

jeg vil ikke bo en slum som Holmlia.. At jeg ikke får bo på Frogner skjønner ejg og, men Holmlia er uaktuelt.. Ville aldri i verden kjøpt der..

Ønsker å bo på Manglerud eller et annet sted, tror du det er et såkalt "fint" sted så har du ikke peiling.. Synes bare det er så utrolig barnslig og dumt å skrive "da får du abre finne en ny mann da.." Hva ellers mente du med det da???

Du er jo ikke akkurat i posisjon til å være kravstor. Hvis leilighet på Holmlia er det eneste du har råd til å kjøpe så får du jo heller fortsette å leie .

Tror du skal ta de en ringerunde til de forskjellige bankene - hør med kommunen ang. etableringslån o.l. Påpek det at du har BSU - det vil telle positivt.

Fortsetter under...

Gjest student4ever

http://pub.tv2.no/nettavisen/eiendom/article175607.ece

Hei. Har ikke greie på å legge linker inn i innlegg, men i nettavisen stod det noe om hvis du har leigd en leilighet i over 2 år, så kan du få rabatt hvis du kjøper leiligheten av huseier. Vet ikke om det er aktuelt for dere, men hvis du har råd kunne du jo ha kjøpt leiligheten, pussa den opp og solgt med god fortjeneste innen dere blir 3. Vi er et studentpar med et barn som nettopp har tatt opp lån på 1350 000 kr, har 90 000 i egenkapital, men foreløbig tjener jeg bare 80 000 i året ved siden av lån og stipend. Har begynt å få kalde føtter, men er også lei av å kaste penger ut vinduet. Lykke til.

Gjest Pricilla

Du er jo ikke akkurat i posisjon til å være kravstor. Hvis leilighet på Holmlia er det eneste du har råd til å kjøpe så får du jo heller fortsette å leie .

Tror du skal ta de en ringerunde til de forskjellige bankene - hør med kommunen ang. etableringslån o.l. Påpek det at du har BSU - det vil telle positivt.

Synes ikke jeg er kravstor... Hvis man har null muligheter og mener det er dårlig er man ikke kravstor i mine øyne..

jeg venter heller med å kjøpe enn å kjøpe noe jeg ikke vil ha.. Det er det jeg vil fram til. Kjøper ikke ett-roms heller.. Da leier jeg heller og sparer det jeg kan..

Synes ikke jeg er kravstor... Hvis man har null muligheter og mener det er dårlig er man ikke kravstor i mine øyne..

jeg venter heller med å kjøpe enn å kjøpe noe jeg ikke vil ha.. Det er det jeg vil fram til. Kjøper ikke ett-roms heller.. Da leier jeg heller og sparer det jeg kan..

Du høres unektelig ganske blærete ut. Har du f.eks. noen gang vært på Holmlia? Det er greit å ikke være interessert, men å kalle plassen for en slum?

Men det hjelper lite når bankene opererer sånn som de gjør... Jeg sjekka ut hva jeg måtte betale hvis ejg tok opp lån på 1 mill (noe jeg ikke får, men regna allikevel det ut i baknen) - og da måtte jeg betale 6400,- i mnd. Nå i dag beteler vi 7600 i husleie på en leilighet vi ikke får igjen en dritt for.. Sinnsykt...

Jeg jobber etter tariff og er ikke underbetalt egentlig.. Selv om jeg synes det sjøl.

Du må jo også regne med at det kommer husleie i tillegg til det du må betale i renter og avdrag per mnd.

Du må rett og slett gå i banken og høre. Eller så kan en av foreldrene deres kjøpe leilighet og la dere låne den, mot at dere betaler alt.

Men det hjelper lite når bankene opererer sånn som de gjør... Jeg sjekka ut hva jeg måtte betale hvis ejg tok opp lån på 1 mill (noe jeg ikke får, men regna allikevel det ut i baknen) - og da måtte jeg betale 6400,- i mnd. Nå i dag beteler vi 7600 i husleie på en leilighet vi ikke får igjen en dritt for.. Sinnsykt...

Jeg jobber etter tariff og er ikke underbetalt egentlig.. Selv om jeg synes det sjøl.

Husk at det kommer mange utgifter på toppen av avdrag og renter, når man eier egen bolig. Kommunale avgifter etc. - og husk at renten er lav nå, men man skal være i stand til å tåle en ganske solid renteøkning også.

Annonse

Du har jo ikke "null muligheter" hvis du kan få lån til f.eks en leilighet på Holmlia med denne inntekten. Da har du mulighet, men kanskje ikke akkurat til det du ønsker. De fleste førstegangsetablere har ikke det. Så her er det bare til å stikke fingen i jorden, og innse realitetene.

Synes du virker rimelig kvass i svarene til folk som prøver å gi deg noen råd her.. Og de gangene jeg har vært på Holmlia (riktignok ikke så ofte) har det ikke akkurat slått meg som et slum-område.

Det er kjempelave renter nå. Da jeg kjøpte første gangen var renta 12%. Ingen vet hva som kan skje når det gjelder den renta. Skummelt. Plutselig så begynner den å stige.

Jeg tok opp et lån for tre år siden og betalte først 2000 i mnd, så gikk den opp til 2400 og så gikk den ned til 1640....

Gjest ulysses

jeg vil ikke bo en slum som Holmlia.. At jeg ikke får bo på Frogner skjønner ejg og, men Holmlia er uaktuelt.. Ville aldri i verden kjøpt der..

Ønsker å bo på Manglerud eller et annet sted, tror du det er et såkalt "fint" sted så har du ikke peiling.. Synes bare det er så utrolig barnslig og dumt å skrive "da får du abre finne en ny mann da.." Hva ellers mente du med det da???

Var minst like barnslig av deg å si at du bor heller på gata enn på Holmlia. Er ikke akkurat slik at du kan velge på øverste hylle da..

Du må velge mellom det du sier i hovedinnlegget - at du er lei av å betale masse for noe som ikke er ditt - og det du sier lenger ned - at du heller vil leie (og altså betale masse for noe som ikke er ditt) enn å kjøpe noe annet enn det du aller helst vil ha.

Å tro at dere vil klare å spare mye så lenge dere bruker såpass mye i leie, er vel ikke så realistisk.

For ca. 800 000 + egenkapitalen din kan du kanskje få en treroms på Holmlia, en toroms på Manglerud / Lambertseter eller en ettroms på Tonsenhagen. Sistnevnte er meget bra ettromsleiligheter, med OK kjøkken (i eget rom), fullverdig bad og en stue som det går helt fint å dele av sovealkove i. De holder seg i pris, og det er et supert strøk for barn, med Lillomarka like utenfor.

Tenk litt realistisk og på litt lenger sikt. De færreste kan kjøpe seg rett inn i en varig familiebolig.

De rimeligste leilighetene i Groruddalen og på Manglerud / Lambertseter, har vært bebodd av pensjonister i mange år. De er ikke dårlig holdt, men gammeldagse. Hvis det er greit, kan du få større plass for mindre penger. Skal det være mer modernisert, blir det dyrere med en gang.

Og jeg er enig med Dorthe - gjør dette alene, og la han som ikke er kredittverdig betale på sin egen gjeld og betale leie til deg. Holder forholdet, spiller det ingen rolle senere - og holder det ikke, unngår du å komme altfor dårlig ut.

Det synes jeg jo er helt greit - at dere venter til noe dere har råd til og lyst på ! :-)

Men er du så sikker på at Holmlia er ille ? Me uansett så er det vel kanskje andre områder som er like billig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...