Gå til innhold

Hvorfor er folk feite?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• serendipity

7

• Reg@l

4

• Pappa Bjørn

3

• fresja

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Syns innlegget er helt legitimt jeg! Fins jo utrolig mange fete mennesker der ute, som ikke kan "skylde" på gener eller stoffskiftet. Man burde være bevisst nok på sin egen helse til å unngå junkfood til middag i tide og utide, og til å unne seg en sjokolade hver kveld.

Fedme dreper jo faktisk...Og om man ikke dauer - tenk på alle de kjipe sykdommene og/eller belastningsskadene som kommer med årene.

Nei - opp og tren, kamerater!

Jeg har en tykk venninne som trener mange ganger i uken. Slank blir hun ikke, hun går heller opp i vekt. Men hun har nok en sunnere kropp enn de tykke som ikke trener.

For mitt vedkommende la jeg på meg 20 kilo etter lang tids bruk av medisiner som senker forbrenningen til nærmest 0. At jeg gjerne skulle gå ned i vekt er ingen hemmelighet, men jeg har måttet fortsette med medisiner, og har valgt helsa fremfor skjønnheten.

Du derimot høres ut som en idiot, men det er jo mulig jeg overvurderer deg.

Det jeg vil, er å sette fokus på hvorfor folk er feite og få de som faktisk forsøker å drite ut de som har et vektproblem til å tenke seg om før de kommer med påstander om årsaker til vekten.

Det jeg vil, er å sette fokus på hvorfor folk er feite og få de som faktisk forsøker å drite ut de som har et vektproblem til å tenke seg om før de kommer med påstander om årsaker til vekten.

Dersom du vil være ironisk må du bruke ironi. Dersom du vil sette fokus på en sak i den sammenhengen du sier må du påpeke dette. I hovedinnlegget ditt derimot var du bare nedsettende og ufyselig.

Dersom du vil oppnå noe med det du skriver holder det ikke å bare kaste ballen, du må ha en viss peiling på hvor du ønsker at den skal lande.

Gjest så mange grunner

Tror nok den generelle oppfatningen er det som du skriver. At feite folk er late, dumme og karakterløse.

Så finnes det forskning, som blant annet viser at noen er genetisk mer disponert for overvekt enn andre. Og så finnes det mennesker med f.eks. stoffskiftesykdommer eller andre medisinske grunner.

Og så er det "alle de andre", som man hevder ikke har noen "gyldig grunn".

Men har de ikke det? Som en annen skriver her - hvorfor røyker folk? Veldig mye er psykologisk betinget. Av en eller annen grunn pleier vi å unnskylde de skikkelig magre, anoreksi er jo en sykdom, har ikke noe med karakterstyrke å gjøre. Men det er jo akkurat det samme. Man blir overdrevent fokusert på enten mat eller vekt eller utseende, og så skjer det ting. Noen mister kontrollen og eser ut, eller får anoreksi.

Er man først blitt overvektig viser jo forskningen at kroppen vil forsøke å oppnå den høyeste vekten man noen gang har hatt - så derfor er slanking så vanskelig. I tillegg er fedme veldig tabu-belagt.

Vi har et samfunn hvor kroppsfokuseringen er blitt helt syk, og hvor det som var normalt for 30 år siden defineres som overvekt i dag. Klart folk påvirkes. Svært mange (kanskje de fleste?) får vektproblemer i ungdomstiden, i tenårene. Og har man først fått problemer med vekta kan det følge en livet ut.

Så det er nok ikke så enkelt at man bare kan skylde på svak karakter og dårlig viljestyrke.

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Tror nok den generelle oppfatningen er det som du skriver. At feite folk er late, dumme og karakterløse.

Så finnes det forskning, som blant annet viser at noen er genetisk mer disponert for overvekt enn andre. Og så finnes det mennesker med f.eks. stoffskiftesykdommer eller andre medisinske grunner.

Men har de ikke det? Som en annen skriver her - hvorfor røyker folk? Veldig mye er psykologisk betinget. Av en eller annen grunn pleier vi å unnskylde de skikkelig magre, anoreksi er jo en sykdom, har ikke noe med karakterstyrke å gjøre. Men det er jo akkurat det samme. Man blir overdrevent fokusert på enten mat eller vekt eller utseende, og så skjer det ting. Noen mister kontrollen og eser ut, eller får anoreksi.

Er man først blitt overvektig viser jo forskningen at kroppen vil forsøke å oppnå den høyeste vekten man noen gang har hatt - så derfor er slanking så vanskelig. I tillegg er fedme veldig tabu-belagt.

Vi har et samfunn hvor kroppsfokuseringen er blitt helt syk, og hvor det som var normalt for 30 år siden defineres som overvekt i dag. Klart folk påvirkes. Svært mange (kanskje de fleste?) får vektproblemer i ungdomstiden, i tenårene. Og har man først fått problemer med vekta kan det følge en livet ut.

Så det er nok ikke så enkelt at man bare kan skylde på svak karakter og dårlig viljestyrke.

Et godt innlegg!

Noen er jo syke, eller går på medisiner som gjør dem feite.

Men mange er det jo fordi de spiser for mye og trener for lite.. latskap.. Jeg mener skikkelig overvekt altså, ikke bare noen kilo "for mye". Litt god og rund må man jo "få kunne være" så lenge det ikke går utover helsa..

Gjest så mange grunner

Det er heller ikke veldig mange år siden at depresjoner ikke var noen sykdom. De måtte jo bare "ta seg sammen".

Heldige er de som lever i en så enkel verden.

Jeg er ikke feit, men nokså slapp i fisken etterhvert. Er rett og slett både lat OG mangler karakter. Ikke nok med det; Jeg røyker i tillegg. Så da er jeg vel faktisk også dum!

Og så leser du sikkert bare kiosk litteratur og ser på "reality tv" ;-) he he

Gjest fiskebolla

Noen er jo syke, eller går på medisiner som gjør dem feite.

Men mange er det jo fordi de spiser for mye og trener for lite.. latskap.. Jeg mener skikkelig overvekt altså, ikke bare noen kilo "for mye". Litt god og rund må man jo "få kunne være" så lenge det ikke går utover helsa..

Jeg tror tvert imot at de som er "skikkelig feite" - og som ikke kan vise til medisinbruk eller stoffskifte trøbbel, ganske ofte viser seg å lide av den "flaueste" spiseforstyrrelsen; tvangsspising.

Det skal ganske mye mat til for å bli SÅ stor.

Annonse

Gjest fiskebolla (for et flatterende nick jeg valgte meg)

Å herregud da menneske, noe så fokelig... Du bor vel på Romsås du!! Skaff deg et liv ;-) he he

Nei - og med min hønsehjerne vet jeg ikke engang hvor Romsås er henne!

Nei, fra spøk til alvor - nå skal jeg og lilledamen ut og gå tur i regnet og bli hærlig søkkvåte!

Jeg tror tvert imot at de som er "skikkelig feite" - og som ikke kan vise til medisinbruk eller stoffskifte trøbbel, ganske ofte viser seg å lide av den "flaueste" spiseforstyrrelsen; tvangsspising.

Det skal ganske mye mat til for å bli SÅ stor.

Ja, men da er de jo syke. Spiseforstyrrelser er sykdom da.

Nei - og med min hønsehjerne vet jeg ikke engang hvor Romsås er henne!

Nei, fra spøk til alvor - nå skal jeg og lilledamen ut og gå tur i regnet og bli hærlig søkkvåte!

Romsås er en bydel i Oslo. Men du spøkte kanskje , og jeg var ikek smart nok til å skjønne det ;-) Kos dere ute i regneværet !!

Gjest fiskebolla

Ja, men da er de jo syke. Spiseforstyrrelser er sykdom da.

Jo, men den kan ikke påvises med en blodprøve, lissom! Ingen går rundt og briefer med spiseforstyrrelsen sin for å unnskylde overvekten sin. Men det gjør kanskje de som har stoffskifteproblemer ol.

Ligger i genene for noen å bli tykkere enn andre, medisiner kan gjøre deg fetere, depresjon, usunn mat, livstilen. Men jeg tror uansett at de som virkelig sliter med et stort vektproblem ikke er skylda i det sjøl, de har det nok i genene tror jeg, er jo arvelig å bli fet også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...