Gå til innhold

*banner i kjerka* (om fedme)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet og lest de to siste trådene om fedme her nå, og sukker litt for meg selv. Å kritisere fedme har tydeligvis blitt like ille som kritikk av hudfarge med tiden! Her kommer hjertesukket mitt:

Å kritisere fedme er ikke personkritikk. Kommer det et innlegg hvor man kritiserer overvekt generelt, er ikke det et sleivspark til alle som sliter med vekten!!

Å være tjukk er helsefarlig. Det har etterhvert blitt et betydelig problem over store deler av verden at folk er for tykke. Over 60% av alle amerikanere er f. eks. overvektige (!). Fedme fører til sykdommer og belastningsskader, og i verste fall døden. Det syns jeg legitimerer å kritisere fenomenet på lik linje med f. eks. røyking, eller andre usunne stimuli. For det er nettopp det maten er for mange; et stimuli. Og det er denne gruppen jeg kritiserer - de som rett og slett spiser for mye og for usunt, og ikke beveger seg en millimeter i løpet av dagen! Sliter man derimot med sykdom o.l. som skyld i overvekten, skal jeg selvsagt ikke si et ord.

Regner med det nå kommer massiv kritikk fra mennesker med alle mulige unnskyldninger for å være fete:-) Men - alle klarer å ta trappen fremfor heisen, alle klarer å spise fisk og grønnsaker fremfor burger til middag i ny og ne!

Jeg FATTER ikke at folk ikke er mer opptatt av helsen sin! Føler deg truffet? Det skal så ufattelig lite til å gjøre noe med det!!

Gjest så mange grunner
Skrevet

Jeg kan ikke ta trappene framfor heisen, fordi jeg har en skade i begge knær. Men det er nå en helt annen sak.

Anser du også røyking som utslag av manglende viljestyrke eller vett? Hva med depresjoner - de må jo bare ta seg sammen, ikke sant? Ikke se så mørkt på tingene.

Anorektikere - ærlig talt, et raskt blikk i speilet så må de jo selv skjønne at de må begynne å spise.

Nei, la oss skjerpe oss, folkens! Da blir alt så mye bedre.

Skrevet

Jeg føler meg litt truffet enda jeg er "slank som en lilje". Her i huset spiser vi for lite grønnsaker og frukt og i dårlige perioder spiser jeg rent helsemessig altfor lite. I gode perioder spiser jeg kaloribomber og propper meg full av dritt :o(

Og jeg skjønner at folk tar det personlig når det blir skrevet om overvekt for jeg tar det ganske personlig når folk kritiserer røyking også.

Gjest legemor
Skrevet

Jeg kan ikke ta trappene framfor heisen, fordi jeg har en skade i begge knær. Men det er nå en helt annen sak.

Anser du også røyking som utslag av manglende viljestyrke eller vett? Hva med depresjoner - de må jo bare ta seg sammen, ikke sant? Ikke se så mørkt på tingene.

Anorektikere - ærlig talt, et raskt blikk i speilet så må de jo selv skjønne at de må begynne å spise.

Anoreksia og depresjon er sykdom, og må behandles deretter. Å slutte å røyke går på ren, skjær viljestyrke, og det gjør også slanking. Dårlige knær er ofte (men selvsagt ikke nødvendigvis) et resultat av fedme.

Skrevet

Det er ikke så lett å ikke ta det personlig. Hvis folk sier generelt at utstående ører er stygt og fælt, så ville du jo blitt lei deg hvis du tilfeldigvis hadde slike ører, ikke sant? Alle (?) som er tjukke ønsker å være slanke, så derfor er dette er ømt punkt. Jeg er tynn selv, men har ingen problemer med å forstå de som blir såret.

Gjest så mange grunner
Skrevet

Anoreksia og depresjon er sykdom, og må behandles deretter. Å slutte å røyke går på ren, skjær viljestyrke, og det gjør også slanking. Dårlige knær er ofte (men selvsagt ikke nødvendigvis) et resultat av fedme.

Så anoreksi - det å spise for lite - er en sykdom, mens det å spise for mye IKKE er en sykdom, men handler om viljestyrke?

Skal jeg ut fra nicket ditt anta at du er lege? Håper i såfall ikke du har noe med overvektige personer å gjøre.

Skader i knær skyldes så mangt. Overbelastning, hard trening, førstegangstjeneste, idrettsskader.....

Tvangsspising er også en spiseforstyrrelse. Det er forresten bulimi også.

Skrevet

Hele poenget med anoreksi er jo at de IKKE ser at de er tynne da, de synes de er for tykke pga psykisk sykdom.

Gjest så mange grunner
Skrevet

Hele poenget med anoreksi er jo at de IKKE ser at de er tynne da, de synes de er for tykke pga psykisk sykdom.

Ja, nettopp. Det er psykisk sykdom. Sånn er det ofte med overspising også. Ikke alle, jeg sier ikke det, men mange av de som overspiser har også psykisk sykdom som gjør at de ikke helt har kontroll over sin egen spising.

Det er ikke bare for alle overvektige å ta seg sammen og skjerpe seg. Fordi det ligger så mye dypere enn det.

Skrevet

Ja, nettopp. Det er psykisk sykdom. Sånn er det ofte med overspising også. Ikke alle, jeg sier ikke det, men mange av de som overspiser har også psykisk sykdom som gjør at de ikke helt har kontroll over sin egen spising.

Det er ikke bare for alle overvektige å ta seg sammen og skjerpe seg. Fordi det ligger så mye dypere enn det.

Ja, men overspising er jo også en spiseforstyrrelse da, en sykdom. Men det er ikke det alle som er tykke lider av da, de er i fåtall. De fleste spiser jo for mye for at de liker god mat, og ikke helt greier å begrense seg, det har ikke noe med sykdom å gjøre, men viljestyrke.

Skrevet

Jeg tror det var ironi (om jeg ikke har misforstått da :-)

Gjest Pricilla
Skrevet

Hørt om ironi???

Gjest Pricilla
Skrevet

Den med knærne var litt tynn... Ingen av de jeg kjenner med kneskaper sliter med fedme, eller overvekt i det hele tatt...

Jeg sliter til tider med betente knær eller vann i knærne, men det har helt andre årsaker..

Gjest legemor
Skrevet

Den med knærne var litt tynn... Ingen av de jeg kjenner med kneskaper sliter med fedme, eller overvekt i det hele tatt...

Jeg sliter til tider med betente knær eller vann i knærne, men det har helt andre årsaker..

Jeg skrev "ofte" og "ikke nødvendigvis". Men fedme sliter på knærne, det er et faktum.

Skrevet

Hørt om ironi???

Ja, du vet vel best, og jeg har jo som vanlig ikke lov å misoppfatte noen ting..

Gjest strandhai
Skrevet

Ja, du vet vel best, og jeg har jo som vanlig ikke lov å misoppfatte noen ting..

Det er helt riktig! Her på DOL er det ikke lov å misforstå noen ting! Du idømmes herved husarrest i 2, to måneder.

Gjest heldigvis ikke meg
Skrevet

Ja, men overspising er jo også en spiseforstyrrelse da, en sykdom. Men det er ikke det alle som er tykke lider av da, de er i fåtall. De fleste spiser jo for mye for at de liker god mat, og ikke helt greier å begrense seg, det har ikke noe med sykdom å gjøre, men viljestyrke.

Og der har vi det som feite folk blir forbundet med. Grådighet og null viljestyrke.

Pluss alt fettet. Så hiver de innpå enda mer fett pga frustrasjon over sin egen tilstand og ender opp i en ond sirkel.

Skrevet

Og der har vi det som feite folk blir forbundet med. Grådighet og null viljestyrke.

Pluss alt fettet. Så hiver de innpå enda mer fett pga frustrasjon over sin egen tilstand og ender opp i en ond sirkel.

Folk blir jo ikke feite om de ikke spiser mye, ikke om de ikke har en sykdomsom gjør dem feite, eller går på medisiner som gjøær dem feite.

Man blir ikke feit av ikke noe da, så de som er tykke må jo spise endel mer i forhold til aktivitetsnivå enn de som er normalvektige.

mil1365380270
Skrevet

Folk blir jo ikke feite om de ikke spiser mye, ikke om de ikke har en sykdomsom gjør dem feite, eller går på medisiner som gjøær dem feite.

Man blir ikke feit av ikke noe da, så de som er tykke må jo spise endel mer i forhold til aktivitetsnivå enn de som er normalvektige.

Tror det har mye med arv å gjøre også, pluss at mange jenter i alle fall, har ødelagt stoffskiftet sitt av slanking.

Jeg er slank, og spiser mer, trener mindre, enn andre jeg kjenner, som er godt over begrepet "fyldige".

Skrevet

Jeg føler meg ikke truffet. Jeg tar heller ikke kritikk av fedme, som personkritikk, selv om jeg er overvektig selv. Det jeg reagerer på i slike "diskusjoner" er at det stadig blir påpekt at "de feite sitter på ræva og stapper i seg hamburger og klager over at de ikke klarer å gå ned". Dette er, som alle som er noenlunde ovenpå forstår, en grov generalisering, og DET blir jeg forbanna for. Jeg har selv møtt de holdningene noen ganger, og det er vondt. Jeg vet selv hva som er årsak til min overvekt, og jeg ønsker ikke å greie ut for den hverken her eller til andre fremmede. Da gjør det meg noe sår at andre mener å vite hvorfor jeg er feit. Årsakene er mange og sammensatte.

Det er vel ingen som ikke er enige i at fedme er et stort og økende helseproblem. Problemet er at slike diskusjoner ofte blir personlige og såre, fordi noen mener å ha full kjennskap til hva som ligger bak andre folks overvekt. Det er sjelden riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...