Gå til innhold

Kjøp av borettslagsleilighet

Anbefalte innlegg

Jeg er "evig leietaker" og komplett idiot når det gjelder kjøp av bolig. Kan noen forklare meg hvordan finansieringen av en andelsleilighet/borettslagsleil. funker?

Eksempel: det er til salg en leilighet, innskudd/kjøpesum er 300000.-, fellesgjeld er 850000.-. Det vil si at jeg bare trenger å låne de 300000 i bank, mens nedbetaling av fellesgjeld går over husleia? Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135233-kj%C3%B8p-av-borettslagsleilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt over 3100.- før skatt i husleie, påstås det. Takk for svar :)

Hvis fellesgjelden er relativ ny (nytt borettslag/betydlig rehabilitering) så kan det tenkes at de ikke har begynt å betale avdrag på lånet enda, noe som gjerne tilsier at husleien øker med et par tusen lapper ettehvert.

Hvis fellesgjelden er relativ ny (nytt borettslag/betydlig rehabilitering) så kan det tenkes at de ikke har begynt å betale avdrag på lånet enda, noe som gjerne tilsier at husleien øker med et par tusen lapper ettehvert.

Det stemmer nok, gården er nyrehabilitert og borettslaget nystiftet/under stiftelse.

Annonse

Da må du påregne en større husleieøkning etterhvert som avdragene på gjelden skal betales - og ikke bare rentene.

Når man kjøper borettslagsleilighet bør man alltid be om å få husleieprognose for årene framover og evt. oversikt over om det er planlagt rehabilitering eller andre prosjekter som kan påvirke husleien i framtiden.

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe en leilighet med så høy fellesgjeld.

200 000 kr i fellesgjeld er max av hva jeg hadde kjøpt. Jeg så på noen leiligheter som hadde 800 000 i fellesgjeld og der var husleia oppe i 10 000 kr. Det synes jeg er drøyt.

Du har helt rett. Du må finansiere kr 300 000 selv, og kr 850 000 finansieres over husleia.

Du må tenke at du betaler kr 1 150 000 for leiligheten.

Fellesgjeld i borettslag anses normalt som gunstige lån. Borettslag får gode lånebetingelser. Bedre enn private lån om du skulle finansiere en tilsvarende leilighet på egenhånd til kr 1 150 000 uten fellesgjeld.

Ulv I Faarikaal

Litt over 3100.- før skatt i husleie, påstås det. Takk for svar :)

Lånet borettslaget har er som regel avdragsfritt i 5 år. Så økes avdragsbetalingen gradvis, vanligvis med 1 prosenpoeng pr år. Ikke noe galt eller uøkonomisk i det. Fint når man er ung, da får man en nesten ferdig finansiert bolig.

Ta med borettslagets fiansieringsplan og snakk med banken din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...