Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvis du er det- vet du hvorfor? Jeg har en kollega på som er dønn kresen, og jeg syns det er så rart. Ikke det at hun ikke liker det og det og det (for da har man jo smakt og konkludert),men i den betydningen at hun vil ikke engang _prøve_ noe nytt, heller ikke smake en liten bit (da slipper hun jo å betale for en hel hovedrett hun kanskje ikke ville likt).

Altså, dette spiller ingen rolle for meg til vanlig, men jeg begynner å bli litt lei av f.eks at vi _alltid_ må gå på Big Horn når vi skal ut fra jobben sammen, for biff er det eneste hun liker.

Men dette er IKKE ment som et angrep på kresne, men lurer på _hvorfor_ folk er kresne. Har de dårlig erfaring med ny mat? Er det lært hjemmefra? Det må jo være trist å gå glipp av så mye godt de kunne ha likt- eller ville de ikke likt det uansett fordi det er noe nytt?

Dette er ikke et stort tema for meg, ikke noe jeg krangler med henne om. Jeg bare lurer. For når jeg har spurt henne svarer hun bare: jeg vil ikke/ gidder ikke/ kommer ikke til å like det likevel.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nynne

11

• Tornerose

7

• Sør

3

• amber sun

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er overhodet ikke kresen på matsorter eller å prøve noe nytt.

Men jeg er veldig kresen på kvaliteten av råvarene. Jeg betaler gjerne litt ekstra for å få skikkelig kjøtt, fisk og grønnsaker, og gidder ikke spise mat som er gått ut på dato (me noen unntak, bl.a. for egg).

Synes imidlertid det er litt stusselig med voksne mennesker som ikke gidder eller tør prøve nye smaker.

Faren min er sånn, og det er ganske kjedelig for moren min, som blir møtt med neserynking og pirking i maten dersom hun prøver å foreslå noe så ellevilt som wok eller lasagne (ja, han er ekstrem).

Skrevet

Nei, jeg synes ikke jeg er spesielt kresen i matveien, selv om det er en god del mat jeg aldri har prøvd og som jeg heller ikke ønsker å prøve. Jeg finner alltid noe jeg liker på en meny, og ville nok følt meg flau om jeg "tvang" folk til å velge bare én type restaurant bare pga meg. Jeg har derimot en venninne som er ganske kresen, og jeg begynner å bli rimelig lei av å spise bare én type mat når vi skal på restaurant fordi hun aldri vil ha noe annet.

Skrevet

Jeg er ikke kresen når det gjelder å prøve noe nytt, men jeg er derimot kresen når det gjelder kjøtt, (utrolig kresen) hater fettklumpene i kjøttdeigen, hater sommerkoteletter med de hvite senene i, jeg må ha mest mulig rent kjøtt, kjærer bort den minste ting, og det er ikke fordi jeg er redd for å bli fet at jeg kjærer bort fettet eller senen, jeg klarer det bare ikke blir kvalm av tanken. Kjærer bort randen på pålegg også hvis det er litt fett der :)) så jeg er kresen på en måte ja.

Skrevet

Jeg liker å prøve på nye ting, og smaker gjerne på middag jeg ikke har smakt før.

Syns det blir kjedelig dersom en alltid må gå på samme sted pga. en, da.

Men dersom det er snakk om helt spesielle restauranter, f eks hvor en kun får sushi (som er en av de tingene jeg ikke vil smake, _der_ er jeg kresen, på sånne ting som er rå. Det takler jeg ikke.), da syns jeg det bør være ok å velge å ikke være med. Det bør ihvertfall være alternativ på menyen, slik at selv om hovedtingen der er f eks sushi, har de også et par andre mer vanlige retter.

Men det er jo kjekt å prøve mat fra ulike land, og forskjellig tilbehør.

Jeg er kresen på sånne helt spesielle ting, som rå fisk og kjøtt, flesk og sånt på kjøtt, og rå skjell osv. Det takler jeg ikke å smake på engang.

Men jeg kan gjerne tenke med å smake på kokt skjell, krokodillekjøtt, kengurukjøtt, emu osv bare for å se hvordan det er, f eks.

Det var spennende å prøve blekksprut og struts. Det ble ingen suksess, men det var tross alt gøy å prøve.

Skrevet

Stakkar, hun må gå gllipp av mange matopplevelser.

Det aller beste jeg vet er grillet blekksprut, ikke squid altså, men skikkelige store med sugekopper og alt.

Men jeg er ikke kresen da. Liker ikke lungemos og heller ikkel sauelever og hjerne. Men smaker på alt.

Skrevet

På en ferie for noen år siden traff jeg en mor med to små barn ved bassengkanten. Hun kommenterte (i barnas påhør) at de var så kresne, spiste KUN spagetti UTEN kjøttsaus på restaurant.

Når jeg satt og spiste moreller jeg hadde kjøpt på markedet samme dag, ble jentungen nysgjerrig og lurte på hva jeg spiste. Jeg fortalte og tilbød henne, men moren kom fort til med "å nei, sånt liker de i alle fall ikke", og jenta ristet på hodet. Men så forklarte jeg jenta at om hun hadde smakt sånne små røde bær og syntes de var sure, så var det noe som heter kirsebær, mens dette her var søøøøøte gode bær. Jeg sa hun kunne få smake, og hvis hun ikke likte de så var det lov å spytte ut bak buskene! Så ble hun litt mer nysgjerrig, og smakte. Enden på visa var at jenta og broren spiste opp resten av morell-posen min... :-)

Så - påvirkning hjemmefra kan nok absolutt være tilfelle, selv om det også er de som blir mega-kresen uansett.

Skrevet

Nei, jeg er ikke kresen...

Tvert i mot er jeg veldig glad i spennende mat.

Bodde i Spania i noen år, og før vi kunne spansk bestilte vi mat utfra hvor artig eller spennende ordene/navna så ut i menyen :)

Hvorfor folk er kresne vet ikke jeg. Men min pers. mening er vel at voksne folk som sier de ikke liker når de ikke har smakt er sære og noe umodne.

:)

Skrevet

Jeg liker å prøve på nye ting, og smaker gjerne på middag jeg ikke har smakt før.

Syns det blir kjedelig dersom en alltid må gå på samme sted pga. en, da.

Men dersom det er snakk om helt spesielle restauranter, f eks hvor en kun får sushi (som er en av de tingene jeg ikke vil smake, _der_ er jeg kresen, på sånne ting som er rå. Det takler jeg ikke.), da syns jeg det bør være ok å velge å ikke være med. Det bør ihvertfall være alternativ på menyen, slik at selv om hovedtingen der er f eks sushi, har de også et par andre mer vanlige retter.

Men det er jo kjekt å prøve mat fra ulike land, og forskjellig tilbehør.

Jeg er kresen på sånne helt spesielle ting, som rå fisk og kjøtt, flesk og sånt på kjøtt, og rå skjell osv. Det takler jeg ikke å smake på engang.

Men jeg kan gjerne tenke med å smake på kokt skjell, krokodillekjøtt, kengurukjøtt, emu osv bare for å se hvordan det er, f eks.

Det var spennende å prøve blekksprut og struts. Det ble ingen suksess, men det var tross alt gøy å prøve.

Kan jeg da bare få komme med et lite forsvarsinnlegg for sushien? Vær så snill og les det! Det er en aldri så liten misoppfatning hva sushi angår.

Altså; ordet sushi betyr ris tilsatt en type edikkblanding. Dette ble gjort for at risen skulle holde seg lenger. Så kan man variere i det uendelige. Det mest vanlige er små baller/ firkanter av ris med et tynt stykke rå fisk oppå. Dette smaker ikke tran eller bedervet fisk. Jeg pleier å si at hvis man spiser røkelaks, spiser du hvertfall rå laks. Men man kan også lage sushiruller fylt med egg, agurk, crab-stick, kylling, krabbe. Det trenger ikke være rå fisk i nærheten av sushi. De tallerknene med bare rå fisk er en egen rett som heter sashimi.

De fleste jeg har fått til å smake sushi må motvillig innrømme at de liker det. Men noen hederlige unntak finnes det jo. Alle kan ikke like alt.

Tør jeg si det? Men jeg liker faktisk ikke brunost.... Har prøvd med åpent sinn også i voksen alder- men altså, det syntes jeg ikke noe om- bortsett fra i saus og viltgryter, da hører det med!

Skrevet

Jeg er ikke kresen når det gjelder å prøve noe nytt, men jeg er derimot kresen når det gjelder kjøtt, (utrolig kresen) hater fettklumpene i kjøttdeigen, hater sommerkoteletter med de hvite senene i, jeg må ha mest mulig rent kjøtt, kjærer bort den minste ting, og det er ikke fordi jeg er redd for å bli fet at jeg kjærer bort fettet eller senen, jeg klarer det bare ikke blir kvalm av tanken. Kjærer bort randen på pålegg også hvis det er litt fett der :)) så jeg er kresen på en måte ja.

Sånn er jeg også, skjærer bort alt av sener og fett på kjøtt. F.eks. entrecôte klarer jeg bare ikke. Og pålegg også, kanten på hamburgerrygg skjærer jeg også av. *ler*

Skrevet

Kan jeg da bare få komme med et lite forsvarsinnlegg for sushien? Vær så snill og les det! Det er en aldri så liten misoppfatning hva sushi angår.

Altså; ordet sushi betyr ris tilsatt en type edikkblanding. Dette ble gjort for at risen skulle holde seg lenger. Så kan man variere i det uendelige. Det mest vanlige er små baller/ firkanter av ris med et tynt stykke rå fisk oppå. Dette smaker ikke tran eller bedervet fisk. Jeg pleier å si at hvis man spiser røkelaks, spiser du hvertfall rå laks. Men man kan også lage sushiruller fylt med egg, agurk, crab-stick, kylling, krabbe. Det trenger ikke være rå fisk i nærheten av sushi. De tallerknene med bare rå fisk er en egen rett som heter sashimi.

De fleste jeg har fått til å smake sushi må motvillig innrømme at de liker det. Men noen hederlige unntak finnes det jo. Alle kan ikke like alt.

Tør jeg si det? Men jeg liker faktisk ikke brunost.... Har prøvd med åpent sinn også i voksen alder- men altså, det syntes jeg ikke noe om- bortsett fra i saus og viltgryter, da hører det med!

Hei Nynne,

En flott beskrivelse av sushi.

====

Du skriver: "Men jeg liker faktisk ikke brunost..."

*sjokk*

Ringer UDI og forventer at du blir deportert omgående!

:-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei Nynne,

En flott beskrivelse av sushi.

====

Du skriver: "Men jeg liker faktisk ikke brunost..."

*sjokk*

Ringer UDI og forventer at du blir deportert omgående!

:-)

Med vennlig hilsen

GULP! Jeg VISSTE det ville komme en dag..... Nei nei nei. Jeg LOVER å hive i meg tonnevis av vafler med rømme og brunost og rømmegrøt og bedervet fisk og smalahove! Får jeg bli? Får jeg bli? hi hi.

Skrevet

GULP! Jeg VISSTE det ville komme en dag..... Nei nei nei. Jeg LOVER å hive i meg tonnevis av vafler med rømme og brunost og rømmegrøt og bedervet fisk og smalahove! Får jeg bli? Får jeg bli? hi hi.

Hva med fiskeboller i hvit saus?

*ser strengt på*

Skrevet

Hva med fiskeboller i hvit saus?

*ser strengt på*

Diggeligg!!!!

Skrevet

Diggeligg!!!!

Nå bli *jeg* bekymret! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nå bli *jeg* bekymret! ;-)

Med vennlig hilsen

OK, når vi først bekjenner våre u-norske, mørke hemmeligheter: jeg synes både ribbe og pinnekjøtt er j*#ig oppskrytt som høytidsmat.

*dukker og beveger meg mot grensa i nattens mulm og mørke*

Skrevet

Nei, selv er jeg ikke kresen, men heller ikke altetende.

Kjenner en person som du beskriver, kresen som en liten unge. Liker overhodet ikke fisk i noen varianter. Men sushi, det spiser hun ;o)

Skrevet

takk for forklaring! Jeg hadde ingen anelse om at sushi ikke betydde rå fisk.

Det er det jeg har hørt hver gang det har vært snakk om sushi, at det dreier seg om rå fisk. At fisken er hovedgreia.

At det fantes sushi _uten_ fisk, visste jeg ikke.

Da trekker jeg tilbake at jeg ikke vil smake på det, etter beskrivelsen din kan jeg gå med på å smake på det, i det minste.

* * *

Så lærte jeg noe nytt idag også :)

Skrevet

Jeg er veldig kresen og smaker ikke på mat jeg ikke ønsker å smake på. Hvorfor skal jeg det forresten? Det måtte jo blitt for å glede alle andre da..? Og om andre bryr seg med at jeg ikke vil smake så er det ærlig talt dems problem. Jeg har det fint som jeg har det.

Skrevet

OK, når vi først bekjenner våre u-norske, mørke hemmeligheter: jeg synes både ribbe og pinnekjøtt er j*#ig oppskrytt som høytidsmat.

*dukker og beveger meg mot grensa i nattens mulm og mørke*

langer ut ut svingslag i mørket i håp om å treffe..... ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...