Gå til innhold

Kong salamo og jørgen hattemaker!!

Anbefalte innlegg

Gjest tantepose

I disse "trygdereduseringstider"

Hvorfor skal Kong Salamo ha barnetrygd, er det ikke på tide at den blir redusert til å gjelde Jørgen Hattemaker og hans familie.

Her måtte det da vært mange penger å spare, eller er barnetrygden "hellig" jeg bare undrer??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135354-kong-salamo-og-j%C3%B8rgen-hattemaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det er dyrt å administrere behovsprøvede ordninger.

2. Det er hensiktsmessig for samfunnet at også de med relativt høy inntekt reproduserer seg. På sikt ville det vært katastrofalt om det kun er personer på uføretrygd eller andre støtteordninger som oppfordres til å få barn.

Barnetrygden er ingen trygd, den er et skattefradrag.

At den utbetales i stedet for å bli trukket fra skatten, har historiske årsaker. Barnetrygden ble innført som et fradrag for at barnefamilier skulle beholde mer av inntekten sin, men den skulle utbetales kontant til mor (som den gangen stort sett var hjemme uten inntekt og uten andre penger enn de hun fikk av far), slik at far ikke underslo dem når han fikk lønn.

Behovsprøving virker ikke. Det er bare et fordyrende byråkrati som fører til at alle vanlige midt-på-treet-familier mister disse pengene. De virkelig store kaksene har ingen inntekt på papiret, og vil fortsatt beholde pengene. Hegnar, Brynestad & co. vil få barnetrygd, men jeg vil miste den. Det synes jeg er urettferdig.

Eks. på hvordan behovsprøving fungerer: Da jeg studerte, var studielånet behovsprøvd til man fylte 20 år (vet ikke om det er sånn ennå, dette var før myndighetsalderen ble 18). Man fikk innvilget lån hvis foreldrenes inntekt var under en eller annen grense.

Jeg var den _eneste_ 19-åringen i min klasse som ikke fikk noe lån i det hele tatt. Flere av de andre hadde foreldre som drev egne firma, hadde hus i Spania osv. Men ifølge likningsattestene var det mine foreldre - som var ansatt i skoleverket og hadde normal fylkeskommunal lønn - som tjente mest.

2. Det er hensiktsmessig for samfunnet at også de med relativt høy inntekt reproduserer seg. På sikt ville det vært katastrofalt om det kun er personer på uføretrygd eller andre støtteordninger som oppfordres til å få barn.

...tror du virkelig at det er hvorvidt de får barnetrygt eller ikke som avgjør hvorvidt bemidlede personer velger å reprodusere seg..?? ;-)

Gjest tantepose

*ler* Det er det dummeste jeg har hørt, idag tenker folk etter om De har råd til å setter barn til verden, du får det jo til å høre ut som at folk med lav inntekt i tillegg er dumme.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...