Gå til innhold

lån, hjelp, attføring

Anbefalte innlegg

Gjest grønne øyne
Skrevet

Hei.

Jeg er en jente på 21 år, som akkurat er kommet over på attføring. Jeg har enda ikke fått første utbetaling, men da jeg var hos saksbehandler på Aetat, da sa han bare " Oi, du må nok gå på sosialen for å få råd ".

Og da bor jeg kjempebillig. Jeg har en leilighet til bare 2000kr måneden, men 900 kr i måneden på et lån. Så kommer mobil, etc utenom. Og mat.

Problemet er at jeg nå må flytte fra denne leiligheten.

Og da kommer jeg nok opp i en leie på 4000-5000 kr.

Hva kan jeg gjøre? Hvor mye støtter sosialkontoret en med?

Jeg har en dagsats tror jeg på 500 men jeg trekker 37 % skatt.

Jeg har også ødelagt tennene mine, grunnet medisiner jeg må gå på. Har sendt inn søknad til trygdekontoret, men det tok visst måneder å få svar på det.

Tannlegen trodde det kom på rundt 14 000kr. Kan jeg få hjelp av sosialen til å dekke dette, mens søknaden min behandles?

Jeg er så sliten, for alle etatene jeg må forholde meg til...

grønne øyne

Skrevet

Etter at husleien og strøm er betalt skal du ha ca 3700,-kr igjen å leve for. Hvis du ikke har 3700,-kr igjen etter at du har betalt husleien og strøm vil sosialen gi deg det beløpet du mangler for å nå grensen på 3700,-kr

Skrevet

Alle etater er slitsomme og alle bruker lang tid. Det er bare å smøre seg med tålmodighet. *sier jeg som er verdens mest utålmodige*

Men du kan ringe å mase da. Det er lurt.

Skrevet

Etter at husleien og strøm er betalt skal du ha ca 3700,-kr igjen å leve for. Hvis du ikke har 3700,-kr igjen etter at du har betalt husleien og strøm vil sosialen gi deg det beløpet du mangler for å nå grensen på 3700,-kr

Det varierer fra kommune til kommune.

Der jeg bodde før var grensen for å få hjelp for en enslig 4800 kr igjen.

Skrevet

Hei grønne øyne

Med en dagsats på kr.500,- pr dag og skattetrekk på 37% har du netto pr måned kr.6.825,-. Med en husleie på 4-5.000,- vil du ha krav på sosialhjelp, iallefall frem til du får bostøtte (det bør du søke.). Sosialkontorene bruker satser for mye man skal ha å leve for. Da er boutgifter (husleie, strøm, innboforsikring) trukket ifra. Disse satsene er ulike fra kommunen til kommune, men mange legger seg på de statlige anbefalingene. For en enslig er det kr.3.880,- pr måned.

Hilsen sosionom som jobber på sosialkontor

Gjest grønne øyne
Skrevet

Hei grønne øyne

Med en dagsats på kr.500,- pr dag og skattetrekk på 37% har du netto pr måned kr.6.825,-. Med en husleie på 4-5.000,- vil du ha krav på sosialhjelp, iallefall frem til du får bostøtte (det bør du søke.). Sosialkontorene bruker satser for mye man skal ha å leve for. Da er boutgifter (husleie, strøm, innboforsikring) trukket ifra. Disse satsene er ulike fra kommunen til kommune, men mange legger seg på de statlige anbefalingene. For en enslig er det kr.3.880,- pr måned.

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg skal se om jeg klarer å komme meg ned på sosialkontoret. Synes ikke det er det kjekkeste jeg gjør, men jeg må jo nesten for at jeg skal klare det...

Igjen, tusen takk for svar og råd.

grønne øyne

Gjest grønne øyne
Skrevet

Hei grønne øyne

Hei igjen Iroe.

Først, tusen takk for svar!

Men jeg lurte på en ting. Jeg har et lån etter at jeg har kjøpt meg en pc. Der betaler jeg 901 kr per måned. Tar de hensyn til dette? Eller må det gå inn under de 3880 kronene hver måned?

Mvh

grønne øyne

Skrevet

Hei igjen Iroe.

Først, tusen takk for svar!

Men jeg lurte på en ting. Jeg har et lån etter at jeg har kjøpt meg en pc. Der betaler jeg 901 kr per måned. Tar de hensyn til dette? Eller må det gå inn under de 3880 kronene hver måned?

Mvh

grønne øyne

Det tar de ikke hensyn til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...