Gå til innhold

Hvor er det det svikter?

Anbefalte innlegg

Klokken 09:15 idag døde to barn på Riksvei 119 mellom Bredsand og Larkollen. Møteulykke mellom buss og personbil, og strekningen skal ha vært glatt.

http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AID=/20040205/SISTENYTT/40205001

Hvordan er det mulig å kjøre så galt når en har med seg barna, det mest dyrebare en har her i livet? Jeg kjenner denne veien som min egen bukselomme, og den innbyr ikke til fart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135387-hvor-er-det-det-svikter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest østfolding

Nå syns jeg du er stygg. Du vet foreløpig ingenting om hvem som hadde skylda i ulykken. Det du gjør her er å legge skylda automatisk på foreldrene til de to barna som ble drept.

Jeg kjenner også Larkollveien brukbart godt, og er enig i at den ikke innbyr til fart. Likevel kjøres det fort der.

Hoff ja,- vi satt på jobben og hørte den ene ambulansen etter den andre. Det er aldeles ufattelig. Det var umenneskelig glatt i dag tidlig, - jeg prøvebremset og seilte avgårde. Den familien må ha hatt maks uflaks på alle områder i dag altså! Vi sitter her på jobb med klump i halsen og tenker på våre egne. Og da kom jeg på at vi selv satte Plutten i forsetet i går - med AIRBAG! - Det er farlig. det skal ikke skje mer. Leste i Se & Hør hos frisøren i går at Haakon Magnus fikk kritikk for å ha gjort det samme. Jeg trodde bare det var bakovervendte seter med babyer i, som det var afrlig å ha foran med Airbag,- ikke "store" 7-åringer med eget sete.

Det er tid for ettertanke for alle foreldre som ferdes på norske vinterveier, de små tankeløse tingene vi gjør - kanskje bare i brøkdelen av et sekund,- og som kan ødelegge oss totalt.

jeg sender en tanke til de to på Ullevål.

Dette er vel ikke akkurat tiden for å anklage noen.

Stakkars,stakkars mennesker tenker jeg bare. Det er så lite som skal til før livet blir totalt snudd på hodet.

Jeg tror det er en mer "mannlig" reaksjon å bli forbannet når noe går galt, mens vi damer går mer "inn i " ofrenens følelser.

Det er aldeles jævlig.

Annonse

Gjest mossing

Jeg tror det er en mer "mannlig" reaksjon å bli forbannet når noe går galt, mens vi damer går mer "inn i " ofrenens følelser.

Det er aldeles jævlig.

Helt enig i at det er jævlig! Når sånt skjer så nært en selv, så kommer med en gang tankene - kan det være noen vi kjenner?

Jeg reagerer også negativt på den umiddelbare kritikken av foreldrene - det er ikke ennå sagt at det var deres skyld. Og om så var, så gjorde de det neppe med vilje.

Noen ganger skal det så fryktelig lite til, tror det er mange av oss som har opplevd nesten-ulykker som bare har hatt flaksen på vår side, som har gjort at det ikke har vært oss det har stått om i avisene.

Helt enig i at det er jævlig! Når sånt skjer så nært en selv, så kommer med en gang tankene - kan det være noen vi kjenner?

Jeg reagerer også negativt på den umiddelbare kritikken av foreldrene - det er ikke ennå sagt at det var deres skyld. Og om så var, så gjorde de det neppe med vilje.

Noen ganger skal det så fryktelig lite til, tror det er mange av oss som har opplevd nesten-ulykker som bare har hatt flaksen på vår side, som har gjort at det ikke har vært oss det har stått om i avisene.

I know - har selv vært utfor veien - høygravid på riksvei 120 - en bil i møte fikk sladd og kom rett mot meg -jeg bare vrengte ut til siden og fikk slad jeg også - tenkte ikke en klar tanke annet enn; "FAAN!" og så så jeg for meg rattet i magen da jeg var på vei ned skråningen. ....mens New Jordal Swingers spilte videre.

Da min far like etter fikk høre dette, ble han fly forbannet og jeg fikk streng beskjed om å bli med HJEM! - da var jeg gift og bodde 2 mil unna dem.......*s*

Men lydig som jeg er, så ble jeg med hjem og fikk god mat og sånn.....nå preker jeg meg bort...her.

Det var ikke min feil den gangen, men det var bare jeg som havnet i skauen. - Mulig jeg skulle pumpebremset, brems, slipp opp og sving, som vi lærte.....men.......Bremsen i bånn og rattet til høyre var det eneste jeg gjorde....

jaja

Gjest mossing

I know - har selv vært utfor veien - høygravid på riksvei 120 - en bil i møte fikk sladd og kom rett mot meg -jeg bare vrengte ut til siden og fikk slad jeg også - tenkte ikke en klar tanke annet enn; "FAAN!" og så så jeg for meg rattet i magen da jeg var på vei ned skråningen. ....mens New Jordal Swingers spilte videre.

Da min far like etter fikk høre dette, ble han fly forbannet og jeg fikk streng beskjed om å bli med HJEM! - da var jeg gift og bodde 2 mil unna dem.......*s*

Men lydig som jeg er, så ble jeg med hjem og fikk god mat og sånn.....nå preker jeg meg bort...her.

Det var ikke min feil den gangen, men det var bare jeg som havnet i skauen. - Mulig jeg skulle pumpebremset, brems, slipp opp og sving, som vi lærte.....men.......Bremsen i bånn og rattet til høyre var det eneste jeg gjorde....

jaja

Jeg hadde en særdeles sjølforskyldt opplevelse oppi Våler en gang, også det på riksvei 120. Vinterføre, litt glatt, smal vei. Så nærmet jeg meg en bakketopp med sving, og siden det bare var tre hjulspor tenkte jeg at det var lurt å legge seg godt ut FØR bakketoppen, sånn i tilfelle jeg møtte noen, sånn at jeg skulle slippe brå unnamanøver.

Jadda. Tanken var god, men da jeg fikk ett hjul i snøen mellomhjulsporene, så kom rumpa på bilen, fikk lettere panikk, bremset og rattet og sto i. Bilen gikk 180 grader rundt og endte "pent parkert" på motsatt side av vegen.

Mens jeg ennå sto der og skalv, så dukket brøytebilen opp over bakketoppen. Hadde den kommet noen sekunder tidligere....

Det skjer så fort!

Hadde også en dritskummel opplevelse i rundkjøringen ved Mosseporten (ved tunnellen) en gang, fikk sladd inne i rundkjøringen, og selv om jeg da bevarte fatningen, trøkka inn kløtjsen og styrte så pent så pent, så sklei bilen elegant over i feil kjørebane, og parkerte så fint langs med fortauet der bortover Vålerveien. Der var det på hengende håret at jeg ikke traff motgående bil, hadde ikke sjåføren i den andre bilen klart å manøvrere forbi meg, så hadde det smelt godt ja.

Nei huff, nå tror jeg nesten ikke jeg tør kjøre hjem i dag! Sitte her og skremme meg opp sånn, skamme deg skulle du! :-)

Jeg hadde en særdeles sjølforskyldt opplevelse oppi Våler en gang, også det på riksvei 120. Vinterføre, litt glatt, smal vei. Så nærmet jeg meg en bakketopp med sving, og siden det bare var tre hjulspor tenkte jeg at det var lurt å legge seg godt ut FØR bakketoppen, sånn i tilfelle jeg møtte noen, sånn at jeg skulle slippe brå unnamanøver.

Jadda. Tanken var god, men da jeg fikk ett hjul i snøen mellomhjulsporene, så kom rumpa på bilen, fikk lettere panikk, bremset og rattet og sto i. Bilen gikk 180 grader rundt og endte "pent parkert" på motsatt side av vegen.

Mens jeg ennå sto der og skalv, så dukket brøytebilen opp over bakketoppen. Hadde den kommet noen sekunder tidligere....

Det skjer så fort!

Hadde også en dritskummel opplevelse i rundkjøringen ved Mosseporten (ved tunnellen) en gang, fikk sladd inne i rundkjøringen, og selv om jeg da bevarte fatningen, trøkka inn kløtjsen og styrte så pent så pent, så sklei bilen elegant over i feil kjørebane, og parkerte så fint langs med fortauet der bortover Vålerveien. Der var det på hengende håret at jeg ikke traff motgående bil, hadde ikke sjåføren i den andre bilen klart å manøvrere forbi meg, så hadde det smelt godt ja.

Nei huff, nå tror jeg nesten ikke jeg tør kjøre hjem i dag! Sitte her og skremme meg opp sånn, skamme deg skulle du! :-)

Ja, du skal se vi krasjer ved Kransen - jeg skal dit nå om et kvarter - *vinker*! :)

still5barnsmor

i VG står det at den første bilen såvidt sneiet borti bussen og at den andre bilen kræsjet med den, det kan jo like gjerne være bussen som mistet kontrollen etter den snaien...

men uansett har du rett i at vi bør tenke mye mere på sikkerhet når vi kjører - både med og uten barn, de vil sikkert ha oss hjem igjen!

klems fra forhåpentligvis lenge

Det er ikke farten som dreper men derimot den fordømte bråbremsen som så plutselig inntreffer.

De etter latte lider nok akkurat nå til at vi skal sitte her å finne en syndebukk. Skal det først komme noe konstruktivt ut av dette må det være at vi andre kan lære at vi ikke er udødelige og at svært få mennesker er sterke nok til å takle en tragedie som dette. En ekstra god grunn til å tenke på deg og din kjære når du er ute i trafkken, for ikke snakke om de totalt uskyldige som kan få livet ødelagt dersom du kjører for fort og brenner inn i en annen bil eller et barn på vei hjem fra skolen.

Annonse

Jeg er ikke overrasket over at det skjer en ulykke der.

Veikvaliteten på den strekningen, kombinert med innfødte som tror de kan kjøre som vanlig uavhengig av føret, bare fordi de er kjent der, utgjør en betydelig risiko.

Den beste responsen i denne tråden. Takk skal du ha. Jeg ser at noen mener jeg anklager de impliserte, men dette er langt fra sannheten. Jeg er frustrert over at barn dør i trafikken, der vi voksne liksom skal være foregangspersoner og sørge for den nødvendige beskyttelsen.

Folk har ikke den nødvendige respekt for bilen og de farer som følger når en ferdes langs en trafikkert landevei. Hadde sikkerheten og sikkerhetsrutinene bare vært halvparten av det som må til for å få et småfly i lufta, så ville bilulykker vært mer et unntak enn en regel, slik som det åpenbart er nå.

Gjest mossing

HELDIGVIS, så traff vi ikke hverandre! :) - hehe, men jeg innrømmer - jeg stirret på alle i rundkjøringa der, de trodde nok jeg gikk på no' :)

Vi traff vel i allefall ikke hverandre så veldig hardt! :-) Men jeg var der. Og titta litt ekstra.

Av og til er denne byen her for liten. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...