Gå til innhold

går det an å ta med hunden til syden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det går,men det blir dyrt for deg da..

-og hunden må stå i karantene når dere kommer hjem i

et 1/2 år tror jeg..

Hvorfor vil du ta med hunden til syden??

Tror ikke hunden får noen hyggelig flytur heller. Bur og bagasjerom, høres kjipt ut

Annonse

Gjest lis@bet

Jada, det er vanlig å ta med hund på ferie. Men hvor er syden?

Den må ha rabiesvaksine, og den må tas raskt, hvis du skal ha med hunden i sommer. Etter vaksinen må det nemlig gå 120 dager før det tas en blodprøve for å teste om hunden har utviklet antistoffer. Denne skal sendes til et laboratorium og det tar 1-2 uker å få svar. Har den antistoffer over et visst nivå så er det greit, har den ikke må prosedyren gjentas. Dette koster penger også 700-800 kr. Det kan heller ikke ha gått mer enn to år siden siste valpesykevaksine.

Hunden må ved utreise ha en helseattest ikke eldre enn ti dager, det samme ved hjemkomst. Dere må altså også gå til veterinær der nede. Den må få ormekur etter hjemkomst, gjøres også av veterinær.

Siden dere ikke skal reise bort mer enn 2 uker er det nok like greit å la hunden bli hjemme. Den skal jo fraktes med fly også, noe som kan være stressende for den. Men det er jo opp til dere, uvanlig er det ikke.

"Er det mulig å ta med seg hunder til syden, f.eks. på et to-ukers opphold? Hva må ordens først i så fall? Er det vanlig? "

Ser at lis@bet har gitt deg godt svar på hva som må ordnes først. Jeg bare lurer på hvorfor du vil ha med hunden til 'syden'? Skal du kjøre bil til Spania ser jeg ikke noe problem i det, men skal du frakte hunden i fly, da lurer jeg på hvorfor du skal ha den med. Jeg har selv hund og må innrette meg etter det når jeg skal ha ferie...

Det er litt forskjellige regler avhengig av hvilket land du skal til. Enkelte land kan du ikke ta med hunden din til, uten at den må være i karantene i månedsvi når du kommer hjem igjenn. Og det er det du som må betale, og det er dyrt. Enkelte land krever helseattest og vaksinasjoner. Det er også trolig at andre land enn Norge også krever månedvis med karantene av dyr som ankommer landet. Slike ting som karantene og vaksinasjon vet ofte veterinærer en del om. Lurer på om det ikke er like greit å la hunden være igjenn i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...